Bygga upp en ny gård

Ang 4 hektar. Lägg då till att det på den marken ska byggas hus, biyta (typ trädgård etc), stall och kanske paddock med. Blir inge myclet kvar.

Fast 4 hektar var ett exempel och jag har inte tänkt bygga mig ett fort att bo i eller ett stall med 10 boxar. Men tack för din upplysning (eller snarare idiotförklaring). 4 hektar skulle räcka för oss.

Fast 4 hektar var ett exempel och jag har inte tänkt bygga mig ett fort att bo i eller ett stall med 10 boxar. Men tack för din upplysning (eller snarare idiotförklaring). 4 hektar skulle räcka för oss.
Tror att du behöver ha mer för att det ska räknas som lantbruksfastighet.

Nu minns jag inte helt. Men vi kollade på några gårdar med ca 3,5-3,9 som var jordbruksfastigheter.
Har för mig att det förr fanns en regel om 4 h som nu är borttagen. Dock inte helt säker..

Nu minns jag inte helt. Men vi kollade på några gårdar med ca 3,5-3,9 som var jordbruksfastigheter.
Har för mig att det förr fanns en regel om 4 h som nu är borttagen. Dock inte helt säker..
Men det är väl inte den totala arealen utan den brukbara som räknas?

@Migo Jag kanske använde mig av fel ordval. Bo på landet och kunna ha hästarna hemma är det jag önskar. Skulle såklart vilja äga x antal hektar skog också men det är orimligt ekonomiskt.

Jaha kanske var fel ordval. Bo på landet och kunna ha hästarna hemma är det jag önskar. Skulle såklart vilja äga x antal hektar skog också men det är orimligt ekonomiskt.

Det finns en massa skäl att taxera fastigheten som jordbruksfastighet, och jag undrar om det inte är ett måste för att få ha viss typ av verksamhet. Bla försäkringsskäl.

Jag hade citerat dig om mitt inlägg var riktat specifikt till dig. Mitt inlägg var allmänt till diskussionen (där av inget citat).

Sen om du vill ta illa vid dig är det upp till dig.

Jag bor på 1,5 ha med två hästar. Det är för litet. Klarar vintern men saknar bete. Skulle behöva minst 2 ha ren betesmark till. I stugan har vi ett bete på 9ha, där snackar vi mer lagom! :)

Det där med att köpa mark av bönder är nog en av de största omöjligheterna som finns, om det inte är en släkting. Mamma försökte i flera år få köpa loss åkern jämte sin fastighet, ca 2 hektar, som dessutom låg mer än 5 km från gården den hörde till, och hängde inte ihop med övrig mark till den fastigheten. Men det var bara nej på det, han behövde den själv, tom under de närmare 5 år som ingen arrenderade eller brukade den överhuvud taget.

Så är ni verkligen sugna på en gård får ni nog leta bredare och vara beredda på att flytta och pendla en bit.

Min gård på 3,3 (lite drygt) är taxerad som en jordbruksfastighet. Däremot kan det ju vara så att om man ska taxera in ett ställe som "ny" jordbruksfastighet, så krävs lite större areal kanske.

Men att köpa en plätt och hoppas få köpa loss mark av omkringliggande markägare är nog rätt dumt, om man inte på förhand har papper på att man får köpa och jag skulle tro att overksamma markägare, OM de säljer då vill sälja mer än några få ha.

I alla fall 2012 krävdes det över 2 hektar för att det skulle klassas som en jordbruksfastighet. För mig räcker det till hus, stall, ridbana och två vinterhagar.

Jag tänker att en bonde kan inte förlora sååå mycket på att gå ner från tex 90 hektar till 86 hektar. Eller? :confused:
Tänker att bonden får ju betalt för marken också. Behöver inte vara en bonde heller, bara en person som äger några hektar mark :D
Jag är bonde, i alla fall enligt dem som inte är bönder, och att stycka av fyra hektar jordbruksmark skulle spela enorm roll.

Det är ju grödor som inte kan odlas längre, det är ju som att be mig att sänka min månadslön med en hel massa tusenlappar.

Vill du flytta till en gård där specifikationen på hur du vill ha det är väldigt tydlig, räkna med att flytta flera mil, kanske till en annan kommun eller i värsta fall ett annat län. Och räkna att det hur som helst kommer det att ta tid innan du hittar det du vill ha.

Det tog oss fem år att hitta den gården vi bor på nu. Och vi fick lov vidga vårt sökområde till att omfatta grannlänet också.

Det har fortfarande inte varit någon lämplig gård (storlek, arrondering) för vår verksamhet till salu där vi allra,allra helst hade velat bo, och det är nu sju år sedan vi flyttade...
Så på tolv år har inget funnits till salu som hade passat just oss precis där vi ville bo...

Vi flyttade från 10 hektar jordbruksmark samt 2 hektar skog, till 30 hektar jordbruksmark och 40 hektar skog. Fast det var jordbruksmark med mycket bete som vi egentligen ville ha, sisådär en 25-30 hektar, inte skog primärt.

Lycka till med det,bönder är så snåla med marken att dom skriker när dom skiter.

Handlar ju lite om vad man är beredd att betala. Vet folk som fått köpa loss en bit mark av bönder (för att just få hagmark till sina hästar) men det har ju inte varit till vanliga markpriset precis utan rejält mycket högre.

@Ajda Mitt tips är att köpa en mindre skogsfastighet med lämplig markfördelning som kanske har någon plätt gammal delvis igenvuxen åkermark/vall/liknande på sig och då bygga upp hus och byggnader där och utöka åkermarken eftersom med avverkning och bearbetning av marken. Förutsatt att det finns skogsmark för rimlig summa där ni vill bo, kanske lite dyrt/svårt i Skåne eller nära storstad söderut men iaf här vid norrbottenskusten är det möjligt. Bättre ekonomiskt än att försöka få köpa jordbruksmark av bönder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 566
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar