Jag tänker att en bonde kan inte förlora sååå mycket på att gå ner från tex 90 hektar till 86 hektar. Eller?
Tänker att bonden får ju betalt för marken också. Behöver inte vara en bonde heller, bara en person som äger några hektar mark
Jag är bonde, i alla fall enligt dem som inte är bönder, och att stycka av fyra hektar jordbruksmark skulle spela enorm roll.
Det är ju grödor som inte kan odlas längre, det är ju som att be mig att sänka min månadslön med en hel massa tusenlappar.
Vill du flytta till en gård där specifikationen på hur du vill ha det är väldigt tydlig, räkna med att flytta flera mil, kanske till en annan kommun eller i värsta fall ett annat län. Och räkna att det hur som helst kommer det att ta tid innan du hittar det du vill ha.
Det tog oss fem år att hitta den gården vi bor på nu. Och vi fick lov vidga vårt sökområde till att omfatta grannlänet också.
Det har fortfarande inte varit någon lämplig gård (storlek, arrondering) för vår verksamhet till salu där vi allra,allra helst hade velat bo, och det är nu sju år sedan vi flyttade...
Så på tolv år har inget funnits till salu som hade passat just oss precis där vi ville bo...
Vi flyttade från 10 hektar jordbruksmark samt 2 hektar skog, till 30 hektar jordbruksmark och 40 hektar skog. Fast det var jordbruksmark med mycket bete som vi egentligen ville ha, sisådär en 25-30 hektar, inte skog primärt.