Bygga upp en ny gård

Ajda

Trådstartare
Både sambon och jag längtar efter att bo på landet. Kunna ha hästarna hemma och äga lite mark. Men, det blir sällan några hästgårdar till salu häromkring. Och så gott som aldrig "tomter" om några hektar till salu.
Hur för man om man vill starta upp och bygga en liten gård? Att köpa en tomt och sen försökta arrendera mark känns inte som ett säkert alternativ.

Ska man ringa runt till bönder och fråga om de kan tänka sig att sälja av lite mark?

Både sambon och jag längtar efter att bo på landet. Kunna ha hästarna hemma och äga lite mark. Men, det blir sällan några hästgårdar till salu häromkring. Och så gott som aldrig "tomter" om några hektar till salu.
Hur för man om man vill starta upp och bygga en liten gård? Att köpa en tomt och sen försökta arrendera mark känns inte som ett säkert alternativ.

Ska man ringa runt till bönder och fråga om de kan tänka sig att sälja av lite mark?
Lycka till med det,bönder är så snåla med marken att dom skriker när dom skiter.

Att få köpa loss mark tror jag kan vara svårt. Ni kanske kan titta på några gårdar i rätt storlek i trakten där ni vill bo och höra om ägaren kan tänkas vilja sälja?

Det är jättesvårt att köpa mark.
Jag visste att det var svårt, men trodde iallafall att NÅGON av dem fyra som har mark angränsande till vår fastighet skulle vilja sälja en bit till oss.
Men icke, har försökt i snart fem år nu :(

... Sen tillkommer det ju alla regler.
Vår ursprungliga fastighet får inte köpa åkermark.
Men när vi byggde till hästarna så blev byggnaden taxerad som lantbruksenhet, så OM vi skulle få köpa angränsande mark så är det ok i och med det.

Jag tänker att en bonde kan inte förlora sååå mycket på att gå ner från tex 90 hektar till 86 hektar. Eller? :confused:
Tänker att bonden får ju betalt för marken också. Behöver inte vara en bonde heller, bara en person som äger några hektar mark :D

Jag tänker att en bonde kan inte förlora sååå mycket på att gå ner från tex 90 hektar till 86 hektar. Eller? :confused:
Tänker att bonden får ju betalt för marken också. Behöver inte vara en bonde heller, bara en person som äger några hektar mark :D

Det är som sagt inte så bara att stycka av jordbruksmark. Dessutom påverkar läget av er ursprungliga fastighet om det ens är tillåtet att ha djur på den, dvs om den ligger inom stadsplanerat område eller ej. Plus att fyra hektar, hur många hästar hade du tänkt ha på det? Det är väldigt lite mark och jag har svårt att se att någon bonde tycker det är värt besväret för så lite pengar.

Det är inte som någon slags enhetlig valuta, mark är oerhört varierande i vad den lämpar sig för och vad den behöver. Och hur den ligger i förhållande till annat. 4 hektar produktionsmark kan göra väldigt stor skillnad när det kommer till att få in nödvändigt vinterfoder eller inte. Jag vet ingen aktiv jordbrukare som tycker att de har "några hektar över"...

En sommarhagen jag arrenderar ligger på runt 1,5 hektar. Den fungerar bra till 3-4 hästar sommartid :)

Men får jag önska helt fritt så hade nog 2-3 hektar blivit bra. Dela på fyra: två större sommarhagar och två mindre till vinter.

Du kan ju försöka men jag tror det blir svårt, de allra flesta vill inte sälja och en hel del vill köpa mer om tillfälle ges. Det bästa är tror jag att hålla utkik efter gårdar som blir till salu där jordbruksvärdet inte är så stort, svårbrukat med sämre jord, så att priset per hektar blir mera rimligt . Och att tala med alla mäklare så att de vet att ni är intresserade om något lämpligt objekt dyker upp.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 660
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 566
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar