Bygga svängel

mazariin

Trådstartare
Japp. Ni har lyckats. Jag skall bygga svängel.
Har läst en hel del här i forumet och konstaterat
att en svängel det behöver jag till rockarden. :)
Har bara en liten fråga; Hur långt avstånd skall
det vara mellan svängel och rockard?
Det är en shettis jag kör.

Sv: Bygga svängel

Hej!

Ingen kan väl svara!? :D :D
Det finns inget speciellt mått mellan rockard och svängel utan det gäller att sätta den så långt från rockarden så att den kan röra sig fram och tillbaka ordentligt. Det brukar räcka med 20-30 cm, lite beroende på hur svängeln ser ut. En svängel som är helt rak behöver lite större svängrum än en svängel som är böjd.
Tänkt på att all tyngd dras med svängeln (dess fäste), så det måste bli stadigt gjort! Det får inte hända att svängeln går sönder eller släpper, då bli det svårt att köra hästen igen om den skadades!

Mvh Lisa

Hejsan! Tack för ditt svar!
Det blir nog antagligen en rak svängel för min del, så jag skall tänka på det med avståndet. :)
Tack för tipsen!

Jag tror inte att du behöver riktigt så mkt som 20cm när det är en shettis du kör, de har så förhållandevis små bogrörelser. Våran svängel (kör också shetland) rör sig mindre än 1 dm åt vart håll, så lägger du den 15cm ifrån så borde det vara tillräckligt..?

Ok. Finns det några nackdelar med att man lägger den lite längre ifrån än det behövs? Tänkte bara så jag är på den säkra sidan..

Hej!

Naturligtvis ser du till att ponnyns bakben är minst ca 50 cm från svängeln så att de inte i någon gångart nuddar svängeln.
Jag vet att det är väldigt jobbigt med en svängel som sitter för nära rockarden, det blir lika stötigt som utan svängel! Fast en mindre ponny har ju små bogrörelser. Men man har kanske en rockard som även lämpar sig för en lite större ponny och då har man ju gjort så att svängeln även passar för det! :D

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hej!

Naturligtvis ser du till att ponnyns bakben är minst ca 50 cm från svängeln så att de inte i någon gångart nuddar svängeln.
Jag vet att det är väldigt jobbigt med en svängel som sitter för nära rockarden, det blir lika stötigt som utan svängel! Fast en mindre ponny har ju små bogrörelser. Men man har kanske en rockard som även lämpar sig för en lite större ponny och då har man ju gjort så att svängeln även passar för det! :D

Så sant! Jag hade bara i åtanke att hon kör en liten precis som jag! :D

Vill ni se resultatet?
Hoppas det, för här kommer två bilder. :p

Dålig bild på svängeln.
JPIOMROMFMGNG.jpg

Glad ponny på körtur
JPIOMRLMJRPQQ.jpg

En liten fråga; Ser bröstan ut att sitta för högt? Borde jag sänka den ett hål?

Utifrån det jag ser på bilden (eller snarare inte ser), har jag ingen uppfattning.

Däremot vill jag fråga om länkarna till svängelupphängningen. Dom ser svaga/klena ut. Hur är dom i verkligheten? Ordentlig marginal för slitage och olyckor?
Att "tappa" svängeln under körning, kan inte vara någon höjdare.

LIA

Ang. bröstan håller jag med Lia att det är svårt att se framifrån, men jag tror att om du sänker kommer den att ligga på bogspetsen. Prova!

Smart konstruktion av svängelfäste, jag har bara tänkt att jag måste svetsa fast ett järn framtill på rockarden, men nu kom jag på andra tankar!
Tack!

Men, är det tunna trälister du använt som svängel och svängelfäste? Dom ser lite klena ut på bilden, men det kanske bara ser så ut? Kroken som är skruvad i skulle jag nog inte lita på, jag jämför med hur grov kroken måste vara när man sätter upp en hoppgunga för barn i kökstaket. Tänk vilken dragkraft en shettis i sken har....
(Jag har släpats i tömmarna efter en, och då drog hon mig alltså med munnen......)

Lotta +60 kg

Själva "skruven" går nästan helt genom träet, och min far som är slöjdlärare påstod iallafall att de skulle hålla. Så jag litar på honom.

Jo jag hade samma problem, hade ingen möjlighet att få hem hela rockarden så att den kunde svetsas. Men det löste sig på det här sättet!

Nej det är inga lister, utan en redig och ordentlig planka som kapats så att den blev smalare. De håller.
Angående skruvarna, se ovan.

Jag menar att komponenterna ser väldigt klena ut. Tänk på att det kan bli stora krafter om något händer.
Var försiktig!

LIA

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
482
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Vi konstaterar ju då och då på forumet att det saknas en korthårig och riktigt lättsam liten sällskapsras som samtidigt är frisk. En...
17 18 19
Svar
368
· Visningar
13 613
Senast: BornAgain
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka