Bygga stall

D

dumstupid

Har ett utrymme på 6 x 7 m. Önskar få plats med två fullstora boxar och en fölningsbox som ska vara möjlig att dela till två ponnyboxar. Övriga utrymmen för sadelkammare och dyl behöver inte få plats på denna yta. Ej heller uppbindningsmöjligheter. Ritningsförslag mottages tacksamt om detta ens är möjligt?

Sv: Bygga stall

Kan du göra ett "engelskt stall"? Med dörrar ut från varje box? Då kan du få fyra boxar, 3,5*3 meter. Inte optimala mått, men det beror ju på hur stora hästar du ska ha där? 10,5 m2 räcker till ett normalstort halvblod har jag för mej?

Om du går ut på jordbruksverkets hemsida så hittar du minimimåtten på boxar uträknat på hur hög hästen är.

Kram, Maya

det blir väldigt svårt om man ska få in en föl box, 2 normal stora boxar och ha plats för stallgång mm. ett engelskt stall med dörrar till alla boxarna är nog det bästa för dig då. (eftersom jag är helt besatt av sketch up så ritade jag lite till dig ^_^)
sett från utsidan, det är 2delade box dörrar på motsatta sida också,
32253603.jpg

sett inifrån
32253604.jpg
[/url][/IMG]
överblick
32253605.jpg

det är google sketch up 8 ^_^, det är gratis att ladda upp :p man blir dock beroende av det och letar upp alla stall-bygga-trådar bara för att kunna klura med mått och rita :rofl:

man får ta hjälp av instruktions videon på nerladdnings sidan ^_^ sen så lär man sig ganska snabbt.

jag lyckades få nåt lagat,men ibland blev det sträck,ibland inte.sen fick jag inte någåt vägg/tak material alls att funka,o annars oxo var det bara en massa sträck :mad:

se bara så att du går efter axlarna, dvs när strecket blir grönt = vågrätt, blå = lodrät, röd också vägrät men åt andra hållet :p sen så är det bara att träna

Det är nått liknade detta vi har tänkt oss :) Behöver inte direkt ha någon stallgång mer än att man kommer åt alla boxar innifrån. Själv byggnaden är större än 6x7 men där är det för lågt i tak.

Enda nackdelen jag ser är att dörren till fölboxen bara blir en meter bred (eller ännu mindre). Det känns i min värld väl smalt för ett högdräktigt sto eller sto med föl.

eller så kan du ha två 3*3m boxar och en 4*3 box
32253651.jpg

32253652.jpg

Sådär var ett stall byggt som jag stog i,bara att dörren var precis mellan dom två fönstrerna du ritat,och dyngstacken var där du ritat dörren,funkade bra,så länge vi bara var två personer (med tre hästar) där,när det vart tre olika personer vart det för mycket folk i det där lilla stallet,det bästa vore ju om man hade stått där själv,då hade jag absolut inte klagat! :D Sen var det ett utrymme utanför stallet där det bara var träladan,där hade vi lite hö,en liten sadelkammare,samt att det gick att ställa upp ponnyn där!

Senast ändrad:

Världens sämsta bild,men här äl altså lilla utrymmet innan man kom in i stallet,dörren som sadeln hänger på är in till själva "hästdelen",i det här lilla utrymmet hade vi höet där ni ser det,sen sadelkammare mitt emot det,så som sagt kunde vi ha ponnyn ute i den här lilla gången så länge vi hade innerdörren öppen så han fick plats med huvudet inne i själva stallet. :D "Ytterdörren" är rakt framför innerdörren,men det var bara en vanlig tunn plankdörr,så det var helt oisolerat i den här delen,samt sadelkammaren.

http://i70.photobucket.com/albums/i94/s-flickan/djur011.jpg?t=1302029917

Får jag också fråga efter hjälp?

Jag har en byggnad på 8 x 4 meter som ser ut ungefär såhär. Jag har suttit med den ett bra tag, men kan inte komma på en bra lösning. Du verkar ju ha talang. :bow: :love:

Skulle vilja ha alternativ på hur stallet kan se ut. Själv har jag helt kört fast och hittar ingen lösning alls. Så många boxar som möjligt egentligen. Dörren på kortsidan vill jag ha kvar, så där vill jag inte ha en box. Men dubbeldörrarna är stallets egentliga ingång. Det är ju inte så jättestort, men jag vill få plats med 3 boxar. Kan man vill jag få plats med fler! ;) En fölbox får jättegärna finnas i något av ritningsförslagen.

http://www.facebook.com/album.php?a...2477&set=a.6498632476.16495.707427476&theater

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 833
Senast: Johannna1
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 610
Senast: Angel
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
2 004
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka