Bygga stall utan gjuten platta

sheltiegirl

Trådstartare
Jag ska bygga stall (förhoppningsvis inom 1 år) och ska inte gjuta platta. Tanken just nu är att jag ska bygga en ligghall för 2-3 hästar och 1-2 boxar i direkt anslutning. alltså att de sitter ihop under samma tak. Jag har inte planerat att ha hästarna i box varje dag, därav färre boxar. Ett problem jag kom på nu i början av funderingarna är var jag ska göra av foder och även utrustning. Eftersom jag inte ska göra någon platta så blir det inget tätt isolerat rum att ställa det i. Utrustningen kan jag ha i en annan byggnad men såklart smidigast att ha det nära. Största problemet är vart jag ska göra av hästarnas hö? kan jag bygga ett trägolv med torpargrund av lecablock utan att det blir fuktskador på golvet? i så fall kan jag förvara hö och foder nära hästarna.

Vill gärna ha så många komenter, tips och erfarenheter som möjligt. det får inte bli för dyrt och ska kunna byggas om hyfsat lätt, därav ingen gjuten platta.

Sv: Bygga stall utan gjuten platta

Det är inte ens säkert att du får bygga utan platta ! kolla upp det hos Länstyrelsen innnan . Det verkar vara olika i olika län .

Förövrigt så kräver en lösdrift , ett utrymme som det finns uppvärmningsmöjligheter till om en häst blir sjuk ,om jag inte minns fel ?
Mia

får väl kolla med länstyrelsen. har med vatten i området och utsläpp av fosfor att göra om jag inte förstår det fel?

om utrymmet för en sjuk häst stod detta på jordbruksverket "För hästar som går ute under den kalla årstiden ska utrymmet för sjuka hästar kunna värmas upp eller på annat sätt vara anpassat så att hästarnas behov av termisk komfort tillgodoses."

Hur varmt menas med uppvärmt? om väggar och tak är isolerade och man har ex en värmelampa i taket om en häst blir sjuk, räcker det eller vad krävs?

Har kollat lite mer på regler, bygglov m.m. och kommit fram till att det nog blir enbart ett vindskydd på 3x5 (så jag slipper bygglov). Sadelkammare och foder får jag ha i en befintlig byggnad som jag får renovera lite. Sjukbox har jag fixat, min granne, ca 2 minuters promenad bort, har lovat att jag får hyra en boxplats hos honom om någon häst blir sjuk. Plus att jag kan ta dit hästarna när hovslagaren kommer på vinterhalvåret.

En annan fråga. Det finns inga andra hästar på den gården jag får hyra sjukbox på så om en av mina hästar blir sjuk/skadad får den inget sälskap. Känns inte rätt att låta den vara själv, inte lagligt under ens korta perioder va? Om den får någon smittsam sjukdom ska den såklart inte vara i kontakt med andra hästar men om den skadat sig då, kan den lämnas själv då eller vad gäller?

Hur stora är hästarna som skall dela på dessa tänkta 15 kvadrat? Tänk på att inte bygga för liten ligghall, detta är särskilt viktigt när det är lösdrift det är frågan om och inte bara ett vindskydd för hästar som vistas inomhus om natten :)

Ligghallen räcker ju till 2 hästar (ej över 1,70)
Men jag antar att de även ska utfodras i hallen, det utrymmet får inte räknas in i liggdelen.
Ska de utfodras löst, gäller samma mått som för box gånger 2=18 kvm. (stora hästar)
Om inte hästarna är mindre. Men för att 15 kvm då ska räcka får hästarna inte vara över 1,40.
Mitt exempel är endast räknat på 2 hästar.

På SJV´s hemsida står allt du behöver veta om mått på byggnader.

det går att ha en isis (131-140cm) en stor häst (149-160cm) och en shettis (86-107cm) på 15 kvadrat. Då kan dock inte utfodringen vara inne i ligghallen.

Jag har inte bestämt vilken typ av hästar jag kommer skaffa men det lutar åt isis, en stor häst och ev en shettis. Shettisen för att troligen kommer jag rida mycket själv och då vill jag gärna att det är 2 hästar kvar i hagen.

Tänk på att vid utfodring i hallen krävs det oftast gjuten platta. Olika för olika kommuner, så kolla upp det.

okej. men om man har utfodring utanför ligghallen då, inte kan dom väl kräva att mag ska gjuta en platta helt random ute i hagen om man har utfodring i hagen? kanske ett utfodringsbås så dom inte står i maten och bara trampar ner allt?

Det är bättre att ta till lite mer. För enligt de regler som är ska de hästarna ha en yta på 15,2.

Vet att en del kontrollanter är petnoga så man kan tycka det är larvigt.

Har en granne som fick bygga om en box för det fattades några ynka cm. Med regler är regler och de ska följas menade kontrollanten.

Det vore ju tråkigt om du bygger och sedan får nedslag.
Satsa isåfall på en minishettis. :-)

Nu svarar jag bara angående höet (bygglov och förprövning får du ju kolla med aktuell kommun/länsstyrelse). Jag har förvarat mitt hö i en lada med trägolv i över tio år. Det är inget problem alls.

På tal om underlaget så har iaf de jag känner grus som underlag. Men man bör bygga upp det så vatten inte kan rinna in och ställa sig i hallen, alternativt bygga på än högre punkt :-)

Vad är det för fastighet du ska bygga på?
Jag byggde nytt stall när vi flyttade men eftersom detta är en gård och det räknas som ekonomibyggnad behövs varken bygglov eller förprövning.

okej. men om man har utfodring utanför ligghallen då, inte kan dom väl kräva att mag ska gjuta en platta helt random ute i hagen om man har utfodring i hagen? kanske ett utfodringsbås så dom inte står i maten och bara trampar ner allt?

Nej, men om man fodrar i hallen så ska det vara gjuten platta där. Det räcker att man sätter upp krubbor i hallen så ska det vara gjutet ( i min kommun tex). Men de har inga krav på gjutet ute i hagen under en foderstation där.

Det är tom så att om jag ska bygga ligghall utan platta, så måste jag först söka dispens hos kommunen med förklaring att jag inte ska fodra i hallen utan på annan plats.
Om de godkänner det och ger mig dispens så ska det bifogas till Jordbruksverket som i sin tur ska godkänna det vid min förprövning.

Jag byggde nytt stall när vi flyttade men eftersom detta är en gård och det räknas som ekonomibyggnad behövs varken bygglov eller förprövning.

Förprövningen har inget med bygglov eller om det är en ekonomibyggnad att göra, utan med hästantalet och ur djurskyddssynpunkt. Har du fem eller fler hästar ska det förprövas!

Ja det behövdes inte iaf. Och då ts bara ska ha 3 så är det ju inte aktuellt här heller.

Satsa isåfall på en minishettis. :-)

Okej det får jag göra i så fall. Fast vid senaste diskussionen men min mamma lät det som att dom inte kan skaffa någon isis pga ekonomin så blir ev bara min häst och en shettis, bäst att satsa på minishettis iaf om dom skaffar en isis senare ;)

"På tal om underlaget så har iaf de jag känner grus som underlag. Men man bör bygga upp det så vatten inte kan rinna in och ställa sig i hallen, alternativt bygga på än högre punkt :-)

Vad är det för fastighet du ska bygga på?"
(förstod inte hur man citerar 2 olika inlägg)

Jag ska dränera marken under ligghallen och lägge det så högt som går. väldigt svårt att välja plats då det är mycket träd och väääldigt mycket stora stenar på många ställen i hagen. och gårdsplanen är avskild från hagen med en stenmur, inte så lätt att ha ligghallen inne på gården då.

Nä det är det ju inte =) Men går fastigheten du bor på som en lantbruksfastighet eller är det "vanlig" villa med tomt (glömde bort namnet)

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar