Bygga stall - gödseln då?

Z

Zandora

Då vi ska bygga stall för 2-3 hästar inom ett par år så har vi börjat spåna i gödselfrågorna.. Såg i en tråd om nån som skrev att de fanns en lucka i varje box där man kunde kasta ut skiten.
Nån som vet hur sådant funkar?
I de stall ja varit i förr så fanns de antingen en container lr en gödselhög men som de ser ut nu så ryms inget sådant på vår gård.
Spånar som sagt bara i de nu, men vill gärna höra vad ni har att säga om gödselämnet!

Sv: Bygga stall - gödseln då?

Kolla med kommunen vad som gäller för er, det kan variera från kommun till kommun när det inte är fler hästar det handlar om. Annars är regeln att ma ska kunna förvara gödseln i 11 månader eller frakta bort den (container eller vagn)

Har erfarenhet av det där med lucka i varje box...

Fördelar: Du slipper balansera skottkärra med dynga.

Nackdelar: Dyngstacken blir väldigt utspridd om du har många boxar.
Det har en tendens att dra från luckan.
Det blir kallt i stallet på vintrarna när man behöver stå
med luckan öppen hela tiden medans man mockar

Ok.. Har tankar om att ha nån sorts större säck lr låda utanför och ha ett slags vindskydd över de då..typ.! På så vis sprids de inte sig och drar inte så mkt kallt då man har luckan öppen. Kommer dessutom att bli ett kallstall, men fodrat, så man kan ha nån typ av värmefläkt de kallaste vinterdagarna.

Ok.. Har tankar om att ha nån sorts större säck lr låda utanför och ha ett slags vindskydd över de då..typ.! På så vis sprids de inte sig och drar inte så mkt kallt då man har luckan öppen. Kommer dessutom att bli ett kallstall, men fodrat, så man kan ha nån typ av värmefläkt de kallaste vinterdagarna.
Miljöhänsyn krävs alltid oavsett hur många hästar du har. Tät lagring av gödseln är alltså alltid ett krav. På vissa ställen i landet kan man för upp till ca tre hästar gå med på att lägga gödseln direkt på mark om det är lerjord och långt ifrån diken etc. men det är inte att rekommendera eftersom det blir knöligare att ta bort gödseln för eventuell lantbrukare eller liknande. Minst en gång om året måste du tömma gödselstacken (egentligen var 6:e- var 8:e månad vilket ger ungefär en normal stallperiod) Enkelt och någorlunda billigt förvaringsalternativ är vagn eller container. Man kan räkna med att en normalstor häst producerar ca 7 kubikmeter gödsel under en sex-månadersperiod. Det betyder att om du är noggrann med din mockning för tre hästar räcker en container som rymmer 21 kubik ungefär en stallperiod. Tömning en-två gånger per år.

Hade isf tänkt att försöka förvara gödslet några månader tills de blir några säckar och lämna till den bonde som vill ta emot.

*kl*

Jag antar att du talar om storsäckar som rymmer 1 kubik styck... med vanliga sopsäckar blir det en om dan på tre hästar - 30 säckar i månaden, typ 200 säckar på ett halvår :eek:

Nä, bygg en gödselplatta istället så att man kan hantera gödseln med traktor annars blir det bara elände i slutändan... har man bara varit inackorderad eller ridit på ridskola så har man svårt att inse vilka ofantliga volymer det faktiskt handlar om i slutändan !

Ursäkta inhoppet.

Haha aaa..! Inte nå vanliga säckar..vet hur mkt dom skiter :-P
De är ju bara så att i nuläget så har vi ingen plats för att ha en gödselplatta lr liknande, vi ska få låna mark av en bonde som äger lägdorna runt vårt hus.
Får kanske prata me bonden och höra om han har nån idé och om han vill ha gödseln..

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 013
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 726
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama