Bygga sökbana

Migo

Trådstartare
Nu är första teamhelgen på hundcampus över, och vi har fått i läxa att bygga varsin sökbana och träna i hemmet.

Inga problem att ordna det tänkte jag, men stötte snabbt på problem: Ikea har slutat med sina rostfria peppar- och saltströare:crazy:

Det måste ju finnas fler här som har konstruerat sökbanor, hur har ni gjort? Vart hittade ni burkar? Hur desigande ni?

Bomba mig med tips, om en vecka ska den vara klar!

/Migo

Sv: Bygga sökbana

Jag har aldrig gått nån kurs eller gjort det på nåt seriöst sätt, men jag har använt tesilar.

Hundcampus förresten, vad är det? Kurs i specialsök?

Jag har köpt tandbortställ i rostfritt stål på IKEA när jag var där i helgen. Gåsgrund heter de, visserligen ganska stora, men bredare i botten så de står stabilt.

Tack för tipsen!

Jag köpte ströare på biltema, men letar fortfarande efter lagom stora "koppar" att fästa i banan och stoppa ströarna i.

Det ska alltså bli en upphöjd bana med nedsänkta preparatburkar...

Jenka: Hundcampus är ett utbildningscenter. De jobbar bla med cancerforskning och liknande projekt (hundar som söker lung-och prostatacancer).

Det finns vissa som använder konservburkar som dom stoppar ströarna i..
Själv är jag tacksam över att hittat rostfria ströare på biltema precis innan dom togs ur sortimentet som passar perfekt till specialsök.

Nu är första teamhelgen på hundcampus över, och vi har fått i läxa att bygga varsin sökbana och träna i hemmet.

Inga problem att ordna det tänkte jag, men stötte snabbt på problem: Ikea har slutat med sina rostfria peppar- och saltströare
/Migo

Kul att få lära sig något nytt på forumet! :)

Jag associerade först till vanligt personsök, och började grubbla över varför man behövde saltströare till det. Sedan googlade jag på sökbana, och insåg vad det handlade om. Det är förstås så här som narkotika- och bombhundar tränas.

Det slår mig också hur perfekt en sådan här övning måste vara för att aktivera en skadad hund som måste hållas i stillhet.

Jag har dock fortfarande ett par frågor:

- Är det här enbart något för blivande tjänstehundar, eller håller vanligt hundfolk på med det också?
- Finns det tävlingar eller bruksprov i specialsök?
- Och varför peppar- och saltströare? Är det för att hunden ska känna lukten av substansen utan att komma åt den?

Tänkte bara uppdatera med den färdiga banan, om det är nån annan som vill ha tips.

Så här ser den ut:
2012-08-25100409.jpg

Preparatburkarna är ströare från Biltema (19:90:- /st), kopparna de står i är tandborstmuggar från Clas Ohlson (49:90:- /st). Skivorna är tre stycken furuskivor från Bauhaus, 250*1200*25 mm (ca 95 kr/st). Benen är vanliga 2"4 som jag hade liggande hemma, färgen är också byggrester från förr. Möbeltassar under alla benen för att skona golven.

För hålen till kopparna använde jag 76 mm hålsåg. När brädan var målad också så gick det precis att knacka ner kopparna och de sitter som smäck helt utan lim.

Det som ska till nu är siffor på alla hål, samt fästanordning mellan de tre sektionerna. Sen är det klart!!:banana:

Sökbanan är andra steget i utbildningen av hunden till specialsökshund. Man börjar på en plattform (en löpande skena med ett antal burkar med störning, samt en med "rätt" preparat. Hunden har fyra olika hål att söka i, och man flyttar runt burkarna med hjälp av skenan så att det kommer nya störningar och preparatet flyttas). Där har man har 100% kontroll över vad det är hunden söker och markerar, samt har möjlighet att snabbt presentera nya ämnen när man ska lära in nytt sök. (När hunden har förstått principen så tar det bara ett par pass på plattformen att lära in nya ämnen!) Plattformens utformning gör dessutom att man kan förstärka väldigt tätt vilket ger en hög inlärningskurva.

Sökbanan är som sagt steg två, men fungerar egentligen på samma sätt. Vi lägger preparatet som vi vill att hunden ska söka i några av de 6 "hålen" och störningar i de andra. Full kontroll på VAD det faktiskt är hunden markerar (inte mattes handsvett, metallen i koppen eller nått annat, utan bara den önskade substansen) och bra möjlighet att lära in markering. Lätt att tima förstärkningarna, eftersom föraren har stenkoll på när hunden jobbar på rätt doft, och lätt att belöningsplacera på ett effektivt sätt.

Vi visar helt enkelt hunden att vi människor har en jädra koll på dofter:angel:;), och att det inte bara är på plattformen som det ger utdelning att använda näsan koncentrerat.

Jag är bara nybörjare, har gått motsvarande två helgkurser och har nio kvar innan vi är grundutbildade. Målet är att komma ut i tjänst och göra samhällsnytta!

Jag har dock fortfarande ett par frågor:

- Är det här enbart något för blivande tjänstehundar, eller håller vanligt hundfolk på med det också?
- Finns det tävlingar eller bruksprov i specialsök?
- Och varför peppar- och saltströare? Är det för att hunden ska känna lukten av substansen utan att komma åt den?

Jag går en ettårig utbildning som är öppen för alla. Eller ja, begränsat antal platser gör att deltagarna väljs ut, men absolut inte med krav att bli tjänstehundar.

Mig veterligen tävlar man inte i specialsök. Det är en samhällsnytta och det jobbas på att ta fram en certifiering.

Ströarna är till för att kunna presentera preparat utan att hunden når dem, och för att de ska vara lätta att rengöra när man byter ämne.

Jag hittade (googlade) ströare hos en firma som säljer attiraljer till restauranger. De är något större än HundCampus.

Specialsöksutbildning, ettårig. Utbildningen drivs av HundCampus.

*KL*
Nu har jag med gått kurs i specialsök. Har fått hem ett gäng rostfria ströare från ebay, så det är dags att bygga banan! Hur stort avstånd har ni mellan burkarna på banan?

Jag har dvärgpinschrar så då trycker jag ihop det lite mer. 30-40cm borde kanske bli lagom för dem?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 627
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 417
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII