Bygga sjukhage,

A

Anna Hoglund

Undrar om någon har något tips på hur man kan bygga en provosorisk sjukhage? Min häst har stått på boxvila och i stallet finns ingen sjukhage.
Tjälen är fortfarande djup, dvs får inte ner några hag pinnar och snön är hög och mjuk.
Kan använda mig av en långsida på den ordinarie hagen (trastaket) men hur kan man bygga upp kortsidorna samt den andra långsidan på den sk sjukhagen?

Behöver verkligen hjälp då jag inte kommer på någe bra lösningar på mitt dilemma!

Sv: Bygga sjukhage,

Om hästen är en sådan som håller sig "inom ramarna" så kan du använda hinderstöd i nödfall, bäst är om de har en tung fot.

Byggde en tillfällig sjukhage av just hinderstöd, tog tunga stenar/ plattor nåt som är tungt och la på "benen" till hinderstöden, la hagen i direkt ihop med ordinarie hagen så han hade sällskap, funkat bra.

Just nu har jag byggt sjukhagen i snövallarna runtomkring:D Blir värre när det tinar. Men annars går snabbstolp med järnfot bra på gräsytor, det är knappt någon tjäle under snön i gräset!

i värsta fall kan man få skotta bort snön och elda marken med plåt över...
eller kokande vatten om du är snabb...
dock ingenting jag önskar dig att behöva göra..:grin:

lycka till!!!

betongsuggor med stolpar i fungerar ypperligt... däremot rätt otympliga..

ett vanligt hinderstöd vippar ju om man stöter i det.. o inte fungerar det med några grindhandtag på det heller

Om ni har träd i hagen så är det jättesmidigt att sätta några isolatorer i dom och sen dra tråden mellan, det har vi gjort hemma några gånger och det fungerar utmärkt. stadigare hage än så får man leta efter:laugh:

*kl*

Min far snickrade ihop 4 st 4 meter långa sidor med stöd utåt och så fäste vi ihop dem. Smidig, flyttbar hage som vi ställde mitt i den vanliga hagen vår andra häst gick i. Dock får man ju vara lite vettig och inte bygga något hästen knäcker i en handvändning...

Tack allihopa för lite av era tips....fastnade för det sist nämna tipset på den "flyttbara" hagen? Du har inte några bilder? Hur menade du med stöd utåt?

Nope inga bilder, det är lääängde sedan :D

Varje sida kan stå själv liksom, eller kunde, den blev nermejad någon gång och sedan fick hästen gå lös, han var lugnast så. Men det var en jäkla massa rejäla brädor, inte bara som ett vanligt staket sas utan det var typ en bräda på var sida om alla stolpar och en övanpå som "hylla" mm. Pappa hade nog sett ponnyn leva om i hagen när han byggde den ;)

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 006
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 543
Senast: skuggi
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 269
Senast: Alexandra_W
·
Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama