Bygga rundcorall

skjona

Trådstartare
Vi har lite planer på att bygga en rundcorall men det är jättesvårt att hitta någon bra beskrivning eller lite råd och tips om hur man bäst gör detta.
Finns det någon här som har byggt ,hur har ni byggt den ,vilka mått m.m.m.m.Alla tips mottages tacksamt!!!!
Vi har tänkt använda den till exempelvis löslongering,inridning och lite löshoppning.
 
Sv: Bygga rundcorall

Radien ska vara 31 fot. Så gör ett rep som är i den längden och fäst i mitten av corallen sen är det bara att mäta ut vart stolparna ska vara. Jag har gjort en rundcorall med elrep. Smidigt att börja så om man inte vet hur mkt man kommer använda corallen.
 
Sv: Bygga rundcorall

Tack,31 fot vad motsvarar det i diameter?Vi funderade på runt 18 meter om den ska duga till löshoppning .....en del säger 16 undrar lite om för och nackdelar?
Känns lite osäkert med elrep om man ska ha unghästar i den?Funderade på material till staket och stolpar,hur hög man ska ha den och hur många slanor man ska ha.
Ska man ha fodring typ gummimatta nertill för inte unghästar ska fastna när de sparkar lite och skvätter runt....
Många frågor och funderingar:)

Bilder på era egna skulle var guld värda!!!
 
Sv: Bygga rundcorall

Våra kompisar gjorde en. DE tog en longerlina. Satte den i mitten i en stolpe. Gick runt och ökade på 1-2 m i omkrets.. DE grävde ur och la på underlaget (inga mattor, bara "grus". Staket är grova stolpar och 3 slanor. De löshoppar aldrig i sin utan endast motionering/longering.
 
Sv: Bygga rundcorall

O.K.tack.
Tycker det borde finnas någon slags "bygg din egen rundcorall " bok som det verkar göra när det gäller allt annat:)
 
Sv: Bygga rundcorall

en rundkorall är ju egentligen bara en rund paddock, så underlaget bör göras precis som en sån för att hålla.

sen är det ju hyfsat lätt att sätta ut stolparna, bara ta en lina, fästa i en stolpe i mitten och gå runt samtidigt som man märker ut var staketet ska vara :p.
mäter ni ut hur stor korallen ska vara och provlongerar/rider så kan ni justera hur stor den ska vara innan ni börjar gräva.


har också sett rundkorall som bara är grävd och sen bara har sand i. den blir snabbt ojämn, och är antingen för mjuk eller för hård.
 
Sv: Bygga rundcorall

Jag går enligt NH-mått. Du ska kunna stå i mitten och ha en 22 fotslina och då ska hästen ha 9 fots utrymme mellan linan och staketet. Diametern på det blir 18.9 m. Jag tycker det är lagom stort.
 
Sv: Bygga rundcorall

Storleken beror på vad man ska använda den till, skulle jag vilja säga. Tex för löslongering är det bättre med en liten round pen, typ 12m, så att man har mer kontroll på/kontakt med hästen. Men för mer vanlig ridning etc. verkar 20m vara mer 'standard'. Om man inte framförallt vill löslongera skulle jag göra en större än 12m, för det känns ju väldigt litet att rida på (för att inte tala om löshoppning, som du nämnde).

Om man vill vara säker på att inte hästen sparkar ut mellan slanorna kan man täcka iaf den nedre delen helt med plank. Har även sett med gummimatta som du nämnde, bidrar väl dels till att man inte kan sparka igenom träet och att det inte låter så mkt om man sparkar (kanske bra vid inridning etc?).

Lät som ett bra tips att mäta upp den först och kanske sätta upp temporära staket (band?) och prova, så att man känner lite hur stor man vill ha.
 
Sv: Bygga rundcorall

Tack,alla för bra svar.Det är väl bara att börja bygga då:)En liten sak till;vad anser ni om höjden ?Räcker 160 cm ,det skulle passa till stolpen....eller är det bättre med kanske 2 meter?
 
Sv: Bygga rundcorall

Måttet är ju egentligen en smaksak, beror ju på vad den ska användas till...

Min corall är ca 14 meter i diameter, funkar jättebra för lösarbete och inridning, samt övningar där det inte behövs så mycket utrymme.

Grannen har en på 19 meter, det passar deras behov bättre då de vill kunna rida mer i den, de har dessutom större hästar än vad jag har.

Angående höjden så skulle jag absolut satsa på 2 meter, för att hästarna inte ska få för sig att hoppa ut:crazy:

Min är byggd med telefonstolp och grova trädslanor (ca 10-15 cm). Grindar i bakvirke (grovt sånt!).
Om tanken är att jobba ohanterade hästar så se till att virket är tillräckligt grovt för att inte ge efter om de brakar in i staketet.
Sätt alltid slanorna på insidan av stolparna, för att de inte ska kunna tryckas ut.
 
Sv: Bygga rundcorall

Utöver tipsen du redan fått kan det vara bra att tänka på hur väl hästen ser ut mellan slanorna. Ett mer väggaktigt täckande känsla kan vara att föredra för att få mer stöd åt ytterögat och på så vis få in det vid löslongering framför allt.
 
Sv: Bygga rundcorall

Idag satte vi ut markeringar för var vi ska gräva för stolparna,16 meter i diameter blev det,går inte med större där vi tänkte ha och vi hade inte mera virke heller,men jag tror det blir bra ändå.
Hittade plyfa skivor som vi tänkte ha nertill och en meter upp ungefär.
I morgon tänkte vi göra hålen och sätta i stolp.
 
Sv: Bygga rundcorall

Tack,alla för bra svar.Det är väl bara att börja bygga då:)En liten sak till;vad anser ni om höjden ?Räcker 160 cm ,det skulle passa till stolpen....eller är det bättre med kanske 2 meter?

Tycker 160 borde räcka men har du mycket unghästar eller hingstar i den skulle jag ovanpå stolparna sätta distansisolator för då höjer du ju repets höjd ännu en längd.
 
Sv: Bygga rundcorall

intressant med alla olika matt som har givits har.. tror sakert de fungerar bra.
dock, laste att skall man anvanda en rundcorral for inridning endast/longering bor den vara 40ft, om man vill rida mer alltsa trana med hasten i corralen bor den vara 60ft.

sa jag gjorde en som ar 60ft= 66ft ar 20 meter, tror det kom ut till 18 meter i diameter.. men tyvarr ar den fortfarande fyrkantig lol.. jag satte trad i hornen for att gora den mer rund tills jag kan fa rad att gora en riktig corral. detta fungerar dock for mig just nu.. har vanliga stangsel stolp och eltrad och anvander den ocksa som turnout for folungar, har 4 tradar och el pa den.. men som sagt det gar att anvanda..
skulle jag idag bygga en rundcorral blir det grava ut, fyll med sten/grus och sen tjockt lager med sand. Stolp typ telefonstolp/ kraftiga stockar och sen slanor med borjan vid botten. da halls sanden inne och man kan kratta ner den vid behov. sag en som hade lagt 1tum brador fran botten och sen lag nasta brada over forsta brada och sen fortsatt sa hela vagen upp till 2 meter. pa insidan av stolpe forstas.. sag snyggt ut och hast kunde inte se ut och bli stord.. och som chinese mat, det finns lika manga varianter pa rund corral som det finns hastfolk. lycka till med bygget..
 
Sv: Bygga rundcorall

Har nyligen fixat en corall, blev ca 16-17 m i diameter. Staketet består av två granslanor + eltråd och ekstolpar. :laugh:
Använder den främst till frihetsdressyr och agility med häst.
Longerar också.
Låter hästarna hoppa max 50 cm, använder istället cavaletti och bommar, i corallen eftersom jag inte vill att de ska hoppa för mycket på ett så pass böjt spår som det är. :angel:
Kommer även använda den till inridning när det blir aktuellt:)
 
Sv: Bygga rundcorall

Jag tror våran är 18 meter i diameter. Plast staket runt om som det går att ha ström i. Har för mig att den är 180 cm hög.

Korallen i bakgruden (hittade ingen bättre bild på pixbox ligger nere):
046c67e9.jpg


Dock är den för liten att använda för löshoppning tycker jag. Jag använde den ganska flitigt när jag red in min häst:)
 
Sv: Bygga rundcorall

Mina gamla stallägare byggde sin corall med 16m diameter. Jag tycker det blev i minsta laget (islandshäst). De grävde ur matjorden, la makadam och sedan väggrus(0-18). Väggrus var ingen höjdare med barfotahästar så de la ut sand på spåret. Efter jag flyttade blev den övervuxen med knähögt ogräs...

Så när jag nästa år skall bygga min egna corall så kommer vi lägga duk för att slippa ogräs. Den kommer bli 18-19m diameter och botten blir 15cm 0-18 toppad med 10cm naturstenmjöl så unghästarna skall kunna gå där barfota. Givetvis gräva bort matjord och lägga makadam runt för att inte materialet skall rinna iväg. Lika seriös botten som på en välgjord paddock alltså. Vi köper färdiga staketstolp "octo paddock" 2,5m och kör ner dom 0,5m i backen, dvs staketet blir 2m. Jag kommer inte sätta tät vägg utan enbart slanor, kanske 4-5 rader och självklart på insidan så man slipper bryta fötterna av sig om man rider där.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 883
Senast: nyttnick
·
Hundträning Jag har aldrig varit allvarlig nog med mitt tävlande för att tänka annat än "vi gör vårt bästa och ser hur det går", men nu har jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Migo
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 465
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp