Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Jag tycker det är ett stort misstag att utfodra stråfoder i lösdriften.
Ok vid skitväder som varar länge, då kan man ju ösa in foder, men det enda som händer i en lösdrift med foder är en ökad arbetsbörda med gödsel, gegga och foderspill
Det är klart att det är ett väderskydd även om du fodrar i det, men det är då inte enbart ett väderskydd, vilket är förutsättningen för att inte behöva förpröva, utan även en utfodringsplats.
Finns det oklarheter i föreskriften så kan man kontakta Jordbruksverket som har utformat föreskriften, så får de förklara mer hur de tänkt sig att den ska tolkas och tillämpas.
Fast det står ju "endast är avsedda att ge väderskydd" och det betyder ju endast väderskydd, inte utfodringsplats.
Så oklart tycker jag inte att det är.
Men tom Elle som är inspektör håller med om att det fortfarande är ett väderskydd även om man fodrar i det.
Den text du hänvisar till tolkar jag istället som att det enbart skall vara meningen som ett väderskydd och inte som en ligghall, huruvida det fodras i det eller inte framgår ju inte överhuvudtaget.
Precis så är det.
Gylle: Vill man utfodra i ligghallen ska man förpröva, det kostar inget, och man kan få en hel del råd av de som förprövar, så varför inte göra det om man nu tänker sig utfodra i ligghallen.
Jag skriver igen att enbart väderskydd betyder att det inte ska utfodras i det, för då är det förutom ett väderskydd också en utfodringsplats.