Bygga hopp och galopp-muskler!

HannaAberg

Trådstartare
I somras köpte jag en travare vid namn Viktor som är 13 år. Han är aldrig tränad eller startad i trav, han har alltid gått som ridhäst och kommer alltid i min ägo att göra det.
Sen jag köpte honom har han fått mycket muskler med tanke på att han var helt omusklad och otränad när jag köpte honom. Nu har vi även kommit igång med hoppningen. Han älskar att hoppa men orkar inte riktigt med en del svängar och det ser jag som att han måste få mer "hopp och galopp-muskler". Men vilka fler bra sätt finns det att muskla ridtravare på än att fatta galopp i uppförsbackar och klättra?

Tacksam för alla tips och ideér! :)
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

nja, för att bygga hopp och galopp muskler gäller det att just hoppa och galoppera ^_^. dvs galoppfattningar, tempoväxling, galopp på stor volt, hoppa serier, stuts, trava/galoppera över bommar/kavaletti osv.
har hästen dålig kondition är intervaller bra att ta nån gång i månaden ^_^
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

att hoppa och galoppera är väl ett bra sätt att bygga sådana muskler?

Inte bara galoppfattningar utan faktiskt hålla galoppen ett längre tag... Finns bra tips om du googlar på intervallträning/canterträning för häst.


Hoppa studs är alltid bra för kropp och knopp! Börja med två små hinder och sedan kan man utöka med fler hinder och eller markbommar när det känns rätt.
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Tack för tipsen hörni, jag ska prova hopp stuts någon dag och se vad ponken tycker om det. ;) Han har nog aldrig gjort det förr så då blir det ju att börja försiktigt och lära honom. :)
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Nu vet jag inte hur pass dålig galopp hästen har. Men många vb-travare har ju taktproblem, balansproblem och markbundenhet som jag inte hade velat sätta i studs så fort. Det känns faktiskt taskigt mot hästen. Det känns som en för svår uppgift för hästen. Jag vill att hästen alltid ska känna trygghet i mina beslut. Att jag inte sätter den ur balans. Och med en häst med dålig galopp är jag försiktig med att börja hoppa, om galoppen är riktigt illa.

Sluta är suveränt för galoppens styrka.

En vb-travare har ofta problem att vinkla sig i lederna bak och på så sätt samla sig och få in bakbenen i bärighet. Att klättra stärker inte samlingen i min värld. Iom att i samling kliver hästen in och bär långt fram. Jag har aldrig sett en häst klättra så. Då skulle de av tyngdkraften ramla på rumpan. ;)
Det blir mer påskjut i klättring, iom att bakbenen jobbar bakom kroppen.

I slutan får du istället in bakbenen i bärighet.
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Iom att i samling kliver hästen in och bär långt fram. Jag har aldrig sett en häst klättra så. Då skulle de av tyngdkraften ramla på rumpan. ;)
Det blir mer påskjut i klättring, iom att bakbenen jobbar bakom kroppen.
Rygga i uppförsbacke får du just en häst som "klättrar så" ;) Snorjobbigt även för en hyfsat musklad häst dock så man får vara lite försiktig.
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Det är jag helt med på. Men jag vet inte om det kanske är överkurs att lyckas hålla ihop en vb-travare som är lite grön så. Det kan ju bli rätt tungt om man inte kan samla sig normalt på planmark ens. :)
Och med de vinklarna de brukar ha..
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Min pålle har en stor och fin galopp så han är säkert redo att börja hoppa stuts. :) Med hjälp av min tränare har vi provat på slutan och "shoulder out" vilket gick bra, det tyckte Viktor var jättejobbigt just för att han måste aktivera bakbenen! :) men att rygga i uppförsbacke lät intressant, fast då får det ju inte vara speciellt brant.
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Kan han sluta kan du börja med piruetter med. Det tränar också galoppmuskulaturen bra.:)
 
Sv: Bygga hopp och galopp-muskler!

Jag rider förmodligen med annan hjälpgivning än dig. Så bäst är nog att fråga din tränare.
Men kort så trampar bakbenen runt på en liten volt och frambenen vänder runt på en större, hästen böjd och ställd..

Jag som vänder för yttertygeln håller bakdelen på plats med ytterskänkel, vänder runt för yttertygeln. Jag rider fram och runt innerskänkeln och ställer/böjer med innertygeln.
Jag sitter med ytterben ngt tillbaka och vrider mina axlar något inåt.

När man börjar med piruetter kan man tänka sluta på volt. Och gradvis minska volten.
Det går att rida piruett i alla gångarter.
Jag gör det ofta i skritt och trav efter skolorna funkar på "galopphandikappade" hästar a la vissa varmblodstravare och islandshästar tex.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 671
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 921
Senast: Flixon
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp