Bygga dator!

BuenoBull

Trådstartare
Vad är de helt grundläggande sakerna man behöver för att en dator ska fungera?? Alltså inte massa onödiga småsaker utan de HELT GRUNDLÄGGANDE?? Tacksam för snabbt svar! :bow:
 
Sv: Bygga dator!

skippar vi runtomkrismkrams så är det:

Chassi med Nätaggregat
Moderkort (alla har inbyggt Nätkort och ljud)
minne
Cpu
grafikkort (om det inte finns inbyggt på moderkortet)
Hårddisk

Ja, det är typ bashårdvaran, vill du ha mer specisfikt så säg till.
 
Sv: Bygga dator!

Teoretiskt skulle man ju kunna hoppa över chassit och bara använda nätaggregatet.

Låt oss även ponera att moderkortet har integrerat grafikkort, så är vi väl nere på minsta möjliga.
 
Sv: Bygga dator!

Man kan stoppa in prylarna i en papplåda, såg en bild på en sådan... Brandrisk dock. ;)
 
Sv: Bygga dator!

Brandrisken är inte så jätte stor för överhättnigsskyddet slår ju till. Om man inte har riktigt otur och korta ut allt så det börjar bokstavligen brinna.. =) Men sånnt kan ju alltid ske oavsätt..

Olius: Alla moderkort har inte nätverk och ljud.. Men många..

Sen får vi inte glömma att du måste ha något OS på den dessutom! =)
 
Sv: Bygga dator!

Supergregg skrev:
Brandrisken är inte så jätte stor för överhättnigsskyddet slår ju till. Om man inte har riktigt otur och korta ut allt så det börjar bokstavligen brinna.. =) Men sånnt kan ju alltid ske oavsätt..

Olius: Alla moderkort har inte nätverk och ljud.. Men många..

Sen får vi inte glömma att du måste ha något OS på den dessutom! =)

1. Jo , det är en brandrisk med eller utan överhättningsskydd. (jag skulle inte vira in mitt nätagg. i papp t.ex.)

2. Logga in på datorbutiken och kolla hur många moderkort som har LAN och ljud vs. hur många som inte har det. Återkom gärna med resultatet så förstår du vad jag menar :smirk: Men säkert finns det några gamla kvar någonstans om man letar noga :smirk:

3. Du behöver inte ett OS för att datorn ska fungera. Datorn får bild och du kan konfa saker i BIOS ändå.

Jag menar, ska vi nu börja märka ord så......... ;)
 
Sv: Bygga dator!

Olius skrev:
skippar vi runtomkrismkrams så är det:

Chassi med Nätaggregat
Moderkort (alla har inbyggt Nätkort och ljud)
minne
Cpu
grafikkort (om det inte finns inbyggt på moderkortet)
Hårddisk

Ja, det är typ bashårdvaran, vill du ha mer specisfikt så säg till.

Okej, tack för ditt svar! Om jag vill ha en bra internet och speldator då?? :)
 
Sv: Bygga dator!

Ska du ha en speldator blir det lite mer pengar.

Minst 1Gb minne, helst 2Gb för lite framtidssäkerhet, kommer rätt mycket titlar framöver där du tjänar på att ha den sista gigen.

CPU: Undvik AMD Sempron och Intels Celeronmodeller. Kör på en A64 3500+ eller uppåt om du ha AMD eller en P4 3.4 eller uppåt om du vill ha Intel.

Grafikkortet, minst ett Nvidia 6800GT med 256 Mb minne eller Ett X800XL om du vill ha ATI.

Visst klarar man sig på lite sämre av allt, men skulle inte rekomendera det vid nyköp.
 
Sv: Bygga dator!

Olius skrev:
skippar vi runtomkrismkrams så är det:

Chassi med Nätaggregat
Moderkort (alla har inbyggt Nätkort och ljud)
minne
Cpu
grafikkort (om det inte finns inbyggt på moderkortet)
Hårddisk

Ja, det är typ bashårdvaran, vill du ha mer specisfikt så säg till.

CD/DVD-ROM skulle jag rekomdera till det med. Svårt att installera något utan denna lilla enhet. Tangentbord och monitor är bra saker med för att kunna ge inflöde och se vad resultatet av det blir... =)
 
Sv: Bygga dator!

Hmm så mycket minne som 1 GB?
Har man ett kraftfullt processor och en snabb och kraftigt grafikkkort så går det väldigt bra.

Fast just nu är ju minne inte så dyrt men risken finns att det blir dyrare längre fram.

Se bara upp när du beställer så du får saker som fungerar med varandra.
Har läst ett antal gånger att personer köper saker och sedan fungerar det inte alls bra ihop.

DVD brännare med dual layer rek för det är inte så dyra idag och så får man så man kan lagra stora mängder :)

Stor hårddisk på minst 120 GB


Processor kvittar det om det är en AMD eller Intel bara det inte är deras budget modeller för de blir inte alls bra.

Har du en bra skärm så kör med den annars antingen en bra CRT skärm eller platt skärms med låg responsetid (Finns ner till 4 ms nuförtiden)
 
Sv: Bygga dator!

Hade man vetat vilket prisklass du har tänkt dig så kunde man hjälpa att välja ut delarna :)
 
Sv: Bygga dator!

Fel knapp. ;)

512 MB minne räcker långt än idag.

AMD är inte alls bra, men jag är mycket nöjd med de Celeron jag hittills haft.
 
Sv: Bygga dator!

slice skrev:
Fel knapp. ;)

512 MB minne räcker långt än idag.

AMD är inte alls bra, men jag är mycket nöjd med de Celeron jag hittills haft.

512 meg är för lite vid moderna spel, tro mig. (för det var ju spel hon frågade efter i andra inlägget)

Celeron bättre än hela AMD's linje? Snälla läs på lite innan du rekommenderar folk saker ;)

Men jag glömde en sak. Ett bra ljudkort. Inte den inbyggda skiten som finns på moderkorten, de drar ner prestandan med nästan 20% i spel.
 
Sv: Bygga dator!

Olius skrev:
Celeron bättre än hela AMD's linje? Snälla läs på lite innan du rekommenderar folk saker ;)
Det sade jag inte. Jag sade att JAG är nöjd med de Celeron jag haft. JAG tycker att de är bättre än AMD, för JAG tycker PERSONLIGEN att AMD är skit. Läsa på? Jag kommer längre med min erfarenhet.
 
Sv: Bygga dator!

slice skrev:
Det sade jag inte. Jag sade att JAG är nöjd med de Celeron jag haft. JAG tycker att de är bättre än AMD, för JAG tycker PERSONLIGEN att AMD är skit. Läsa på? Jag kommer längre med min erfarenhet.

Ja, fast kanske inte andra.....
 
Sv: Bygga dator!

Jag kör Intel på den stora och AMD på den bärbara.
Inga problem med varken den ena eller andra.

Får några år sen vad AMD inte såå bra men de har blivit betydligt bättre som har visats i flera tester.

Jag kör 512 MB och det räcker för mig fast jag spelar ju bara CS :D
Som sagt nu kostar inte minne så mycket så det kan vara värt att ha 1024 MB minne.

En bra grafikkort tar de mesta jobbet så det är en viktigt del när det gäller att spela.

Ljudkort är bra men många bra moderkort har ett väldigt bra fungerade ljudsystem inbyggt men det gäller att hitta ett sådant bra moderkort :D
 
Sv: Bygga dator!

Olius skrev:
512 meg är för lite vid moderna spel, tro mig. (för det var ju spel hon frågade efter i andra inlägget)
Har bara 512 i den här burken, och det fungerar i Battlefield 2 (Dock bra processor etc. ), som väl hittils tillhör de mer krävande spelen. Funderar på att slänga i en gigabyte till för snabbare laddningstider etc, men 512 räcker som budgetalternativ ett litet tag till.

Men jag glömde en sak. Ett bra ljudkort. Inte den inbyggda skiten som finns på moderkorten, de drar ner prestandan med nästan 20% i spel.
Jag tror det där har förbättrats på senare tid, och varierar nog ganska mycket. 20% Tror jag i alla fall är i överkant. Ett bra ljudkort ökar iaf. prislappen, så det är väl en smaksak, och dessutom något man kan utöka med senare om det skulle visa sig behövas..
 
Sv: Bygga dator!

Ja, det är nästan hugget som stucket om man använder datorn till diverse apps och spel, bara man håller sig väck från Celeron och i viss mån Sempron.

Angående ljudkort så är det faktiskt så att de inbyggda på moderkorten använder kraft från CPU'n medans ett separat ljudkort har egen processor och inte belastar din main CPU.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
631
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 721
Senast: SiZo
·
Trädgård & Växter Jag har fått en idé. Den är inte helt färdig än, så jag kan behöva lite input och tankar från andra. Vi har en massa tegelstenar som...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: sthu
·
Fritid Insåg när jag tog fram mitt trangiakök att jag glömt hur man sätter ihop det. Eller ja, det jag brukade använda är inte likadant som...
Svar
18
· Visningar
544
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp