taccotad

Trådstartare
tänkte träna hästarna på att lära sig gå över träbro. Nu undrar jag hur man bygger en hållbar liten träbro. Den ska ligga direkt på plana marken men ändå ska det låta lite ihåligt när hästarna går på den. Hur tjocka brädor behövs?

Jag har en kraftig gammal ladugårdsdörr (liten) och rider på. Brädorna är nog runt 3 cm tjocka tror jag.

Vi använder 2-tums (5 cm) virke. Men vi vill att det skall hålla att även höja upp just för att få det ihåliga broljudet.

Först tränade vi hästarna med "bron" direkt på marken, sen lade vi tegelstenar under så den blev lite upphöjd.

Man kan även använda en lastpall och läga nån halkfri skiva uppepå.

jag rider över en riktig träbro :p
Och det funkar riktigt fint fint,pållan har börjat
acceptera det riktigt bra nu.
Klarar både trä och forsen :D

tack för era svar! Känner att vi behöver träna på detta att gå över en bro. Men vill inte börja med att träna "på plats" när vi väl är framme vid ån eftersom det är ganska branta kanter och sen kommer vattnet, därför ser jag helst att hästen iallafall vågar gå över en träbro!

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Lars L
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
612
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka