Min häst har konstaterats halt på 3 ben, båda kotlederna fram och knäleden höger bak. På röntgenbilderna visade det sig att han hade artros/pålagringar i båda kotlederna fram. Han blev sprutad med "tuppkam" och kortison i samtliga berörda leder samt ska under 10 dagar få Fentanylbutazon morgon och kväll. Jag har nu försökt att läsa så mycket som möjligt om artros/pålagringar och har hittat div medel som kan lindra besvären vid artros, ex glucovett, Flexivite och Gurkmeja.
Kan man ge något av dessa medans han behandlas med Fentanylbutazon eller ska man vänta tills han är färdigbehandlad med Fentanylbutazonen?
En annan sak som jag inte riktigt lyckats förstå efter allt läsande: är artros och pålagringar samma sak? Kan hästen få artros av att gå med inflammationer länge eller beror inflammationerna på artrosen?
Kan man ge något av dessa medans han behandlas med Fentanylbutazon eller ska man vänta tills han är färdigbehandlad med Fentanylbutazonen?
En annan sak som jag inte riktigt lyckats förstå efter allt läsande: är artros och pålagringar samma sak? Kan hästen få artros av att gå med inflammationer länge eller beror inflammationerna på artrosen?