Butta och Glucovett?

linhe063

Trådstartare
Min häst har konstaterats halt på 3 ben, båda kotlederna fram och knäleden höger bak. På röntgenbilderna visade det sig att han hade artros/pålagringar i båda kotlederna fram. Han blev sprutad med "tuppkam" och kortison i samtliga berörda leder samt ska under 10 dagar få Fentanylbutazon morgon och kväll. Jag har nu försökt att läsa så mycket som möjligt om artros/pålagringar och har hittat div medel som kan lindra besvären vid artros, ex glucovett, Flexivite och Gurkmeja.

Kan man ge något av dessa medans han behandlas med Fentanylbutazon eller ska man vänta tills han är färdigbehandlad med Fentanylbutazonen?

En annan sak som jag inte riktigt lyckats förstå efter allt läsande: är artros och pålagringar samma sak? Kan hästen få artros av att gå med inflammationer länge eller beror inflammationerna på artrosen?

Sv: Butta och Glucovett?

.....hur gammal är hästen?
Atros kan uppkomma efter gamla skador &/el hård belastning......
Drabbar främst viktbärande leder....Ledbrosket har brytits ner.

Glukosamin (hitta en "naturlig" sort ingen syntetisk) ska vara bra.
......& Litozin - är ett nypon & "snäll" mot kroppen har fungerat ca 60-80 % blir Ok upp till helt smärtfri, ialla fall på människor,
min mamma har denna tråkiga sjukdom, & min mormor hade det....den kan vara ärftlig.

Båda preparaten borde kunna användas utan problem samtidigt som de andra, tala om det för vet.
eller vänta tills behandlingen är klar

......det finns även andra bra antiinflammatoriska/smärtstillande örter som är snällare mot kroppen
kontakta någon kunnig som kan ge råd & tips.

Har ingen egen erfarenhet av pålagringar // Hoppas det blir bra för er

Vad tråkigt att höra. Hur låter prognosen? Tyvärr har jag själv dålig erfarenhet av skadat ledbrosk.

tack för svaret!
Häste är 9 år gammal och om jag fått rätt info så är han riden i 3-4 år. Jag har själv ridit honom sedan han var 7 år.

jag har bestämt mig för att vänta allafall tills vi varit på återbesök den 25 och rådfråga veterinären innan jag börjar ge honom något. Har problem redan som det är att få i honom Butazonen.

Jag vet inte riktigt hur prognosen lyder, får vänta och se tills vi varit på återbesöket. Men vad jag kunde utläsa på veterinären (utan att hon egentligen sa något) var att han förhoppningsvis kommer bli ridbar igen. Men sen om problemen kommer tillbaka igen vet jag inget om i dagsläget.

har själv heller ingen direkt erfarenhet av detta sedan tidigare. Men ska fråga massor vid nästa besök hos veterinären.

Min häst har konstaterats halt på 3 ben, båda kotlederna fram och knäleden höger bak. På röntgenbilderna visade det sig att han hade artros/pålagringar i båda kotlederna fram. Han blev sprutad med "tuppkam" och kortison i samtliga berörda leder samt ska under 10 dagar få Fentanylbutazon morgon och kväll. Jag har nu försökt att läsa så mycket som möjligt om artros/pålagringar och har hittat div medel som kan lindra besvären vid artros, ex glucovett, Flexivite och Gurkmeja.

Kan man ge något av dessa medans han behandlas med Fentanylbutazon eller ska man vänta tills han är färdigbehandlad med Fentanylbutazonen?

En annan sak som jag inte riktigt lyckats förstå efter allt läsande: är artros och pålagringar samma sak? Kan hästen få artros av att gå med inflammationer länge eller beror inflammationerna på artrosen?

Jag tror mer på att kotledsinflammationen är orsakad av pålagringarna/ artrosen. En kotledinflammation beror ju alltid på något. Vårt ponnysto gick o vrickade sig och fick kotledinsflammation i vä fram. Har också problem med att få i henne buttan, man får lura i henne med andra gosaker. Men fråga din vet som behandlat din häst vad denne tror. Jag har också haft en valack med artros, han hade dock inga ledinflamamtioner pga det, eller böjprovsreaktioner.

När jag hade problem att få i min kuse butta så fick jag tipset att blanda ut det i vatten och spruta in det i munnen (typ som när man avmaskar). Du kanske redan gör så, det kan ju vara nog så knepigt! :)

Det var bra att du avvaktade för det ska inte ges samtidigt som butta.

Har du tittat på Litovet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 794
Senast: Lavinia
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Hej, Söker erfarenhet av artros i kotleden. För en vecka sedan åkte jag in med min häst på klinik då han uppvisade svag hälta på höger...
Svar
0
· Visningar
1 015
Senast: Que2014
·
Hästvård En av mina hästar har fång och det blir inte bättre, snarare värre. Tänkte höra om det är någon som har liknande erfarenheter av fång...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
10 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024