Butiksbiträden

Seabaz

Trådstartare
För alla vi som jobbar eller har jobbat i någon form av butik...

Säg öppetid 9-18. Du är där för att öppna. När kommer du till jobbet? Kvart i? Fem i? Prick?

Är det ok att komma dit 5 i så man åtminstone hinner få kassan i ordning innan dörren slår upp och sedan springamellan första hänga-på-låset kunder och att få ut skyltningen?

Eller bör man vara där kvart i och få allt i ordning innan 9 när första kundkan komma in?

Mitt nya jobb tänker att jag jobbar från kl tex 9 men hittills har jag varit där kvart i för att få allt i ordning... de har betalat mig för den extra kvarten men nu verkar det som att de vill att jag börjar (läs: de börjar betala mig (?) Från kl prick...)

Någon som hajar vad jag försöker få sagt?

Bör jag låsa upp stället prick nu då eller anlända 15 min tidigare obetalt för att minska min egen stress, jag vill ju vara customer service men 15 min extra varje dag blir rätt mycket på en månad (5 dagar/vecka)
 
Jag hade varit ombytt och klar till kl 9, jobbar inte gratis. Sen hade jag fokuserat på kunderna och skyltning och annat hade fått vänta tills jag har tid. På så sätt blir kunderna inte lidande och skulle chefen klaga på att saker inte hunnits med så är det bara att förklara varför och så kanske den där kvarten innan faktiskt visade sig vara en bra idé även för dem.
 
I Sverige så hade vi betalt en kvart innan vi skulle öppna, och en kvart efter vi stängde, för att hinna göra kassor utan kunder i butiken.

I England hade vi bara betalt under öppettiderna, och det var ingen som kom tidigare, eller stannade en minut efter stängning om det inte var kris. Dvs ca 5 minuter innan stängning började man mota ut kunderna och knorra om någon försökte komma in, för då var redan allting räknat och bortplockat.
 
Jag hade sett till att jag var på plats och kan börja jobba 9.00. Jag jobbar inte gratis. Vill arbetsgivaren att vissa saker i butiken är gjorda innan öppning så får de gott schemalägga och betala för den ytterligare tiden som krävs. Likadant efteråt. Ska jag göra saker efter stängning så måste den tiden vara schemalagd och jag få betalt för den tiden.
 
Nu jobbar jag inte i butik.
Men när vi öppnar för kunder en viss tid, vill jag vara där minst 20-30 min innan (och får självklart betalt för tiden). För att ha hunnit räkna kassan och plockat fram allt i lugn och ro utan någon stressande besökare ska stå och stampa.

I ditt fall hade jag varit klar att börja jobba kl. 9. Sen hade kunder helt enkelt fått väntat tills kassan är uppstartad. Och ev klagomål går till chefen (för att få börja innan öppningstid).
Ska ha betalt för tiden jag utför arbete.
 
När jag jobbade i butik så var det aldrig så att första personalen på plats började samtidigt som butiken öppnade. Så började jag 9 och butiken öppnade 9 så fanns det någon annan där innan som kunde förbereda.

Men om första personalen börjar samtidigt som butiken ska öppna tänker jag mig två alternativa scenarion.

- Butiken öppnar och det är lugnt, Det kommer någon enstaka person första tiden. Det funkar då utmärkt att det första man gör att är att låsa upp dörren och sedan börjar förbereda butiken för dagen.

- Butiken öppnar och 10 pers står utanför dörren och hänger på låset. Då behöver schemat (eller öppettiderna) justeras så att någons arbetstid börjar iaf en kvart innan butiken öppnar.
 
Är din tid 9 så skulle jag vara där 9. Ska man öppna så bör dom ha schemalagd tidigare så man öppnar 9.
Vi öppnar butiken 8 och kassapersonalen börjar 7:30.
På förra jobbet så öppnade vi 10 och vi var schemalagda 9:40 för att hinna öppna
 
När jag jobbade i butik började vi arbeta 9.40 när butiken öppnade 10. Butiken var inte mycket större än ett hål i väggen, inga gatupratare osv. Men låsa upp, larma av, tända och hämta kassan från skåpet osv tog ju sin lilla tid.

Låter orimligt att förväntas öppna upp allt och infinna sig samma sekund som butiken öppnar..
 
För alla vi som jobbar eller har jobbat i någon form av butik...

Säg öppetid 9-18. Du är där för att öppna. När kommer du till jobbet? Kvart i? Fem i? Prick?

Är det ok att komma dit 5 i så man åtminstone hinner få kassan i ordning innan dörren slår upp och sedan springamellan första hänga-på-låset kunder och att få ut skyltningen?

Eller bör man vara där kvart i och få allt i ordning innan 9 när första kundkan komma in?

Mitt nya jobb tänker att jag jobbar från kl tex 9 men hittills har jag varit där kvart i för att få allt i ordning... de har betalat mig för den extra kvarten men nu verkar det som att de vill att jag börjar (läs: de börjar betala mig (?) Från kl prick...)

Någon som hajar vad jag försöker få sagt?

Bör jag låsa upp stället prick nu då eller anlända 15 min tidigare obetalt för att minska min egen stress, jag vill ju vara customer service men 15 min extra varje dag blir rätt mycket på en månad (5 dagar/vecka)

När jag jobbade på ICA var vi schemalagda för att förbereda (i stil med att butiken öppnar kl 8 och man skulle börja enligt schemat kl 7, dvs ombytt och stämpla in då). Butikens ägare får ju se till att du kan fixa det du ska inom din arbetstid.

I ditt fall hade jag varit där ombytt exakt kl 9 om ägaren inte säger något annat.
 
Tack alla.. ja det verkar som om vi alla har samma tänk :)
Kassan vill jag gärna ha igång innan första kund men det borde inte ta mer än 5 min.
Jag har haft enstaka kunder innan öppetid förut när jag varit där tidigt men sedan dess lämnat lyset av medan jag gör ordning. Öppning går mer på rutin nu så borde kunna öppna åtminstone 5 i.... får fråga chefen idag hur han vill ha det
 
När jag jobbade på café började vi 30 min före öppning. Enligt schema och betalning alltså.

Tror sambon börjar precis när han öppnar (verkstad).

Hade inte velat jobba gratis, 5-10 min innan är rimligt för att ev byta om, lite marginal osv.
 
Jag stämplar in när jag börjar, jag börjar aldrig jobba tidigare. Öppnar butiken 8 var vi schemalagda att vi började 07:45 för att fixa med att öppna medicinskåp, snusskåp osv. Du börjar när din tid står att du börjar. Ibland är det så att de som är först på plats kl 6 förbereder inför öppning. Så kom du dit i tid så du är redo och påklädd att stämpla in kl 9 :D
 
Vi öppnar 8 och jag börjar 8. Brukar vara på plats ca 07:57, öppnar kassan på 1-2 min och ber kollegan öppna grinden, annars gör jag det prick 8.00 :p
 
Är på plats den tiden jag börjar men det finns som vissa sagt innan alltid personal på plats tidigare än vi öppnar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I mars bokade jag flyttfirma för utlandsflytt den 15 maj. Fick skriftlig bokningsbekräftelse efter att ha godkänt offert och allt var i...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 400
Senast: ameo
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 903
Senast: zassoo
·
Tjatter Eftersom spontananmälningar och påtryckningar börjat trilla in. :rofl::love: Här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har...
67 68 69
Svar
1 378
· Visningar
80 277
Senast: Klara
·
Skola & Jobb Jag inser redan innan jag skrivit klart att det förmodligen kommer saknas info/ vara struligt, men ha lite överseende? Så här är det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 928
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp