Sv: Butet

Fast jag håller nog med dig. Har hört flera som inte tycker att det är kvaliten som man betalar för, utan statusen. Då hade jag ju hellre lagt de pengarna på en fin CWD.

varför skulle CWD vara så himla mkt bättre nu då? Menar de é ju ett "modemärke" nu, för ngt år sedan så skulle ingen ha köpt de för dom aldrig hört talas om de o sen bytte RGB till deras grejer o nu ska alla ha dom!!!

Solblekta blir alla sadlar efter 2 år...

Buten har ju inte massa stöd överallt som håller fast ryttaren så den kanske inte passar dig för att den inte stöttar upp överallt :eek::eek:

oj, sjönk till samma nivå dom dom som klanka ner på bute...

nä men allvarligt varför är då andra sadlar då värda sina priser på 25'-30'??

smaken är som baken...

Måste bara säga till försvar...
Jag är en som absolut inte skulle köpa en bute, aldrig någonsin. Tyckte den var hård, obekväm och för dyr. men....men
när hästen som jag köpte inte kunnde ha någon annan sadel så blev det en bute i allafall. Idag är jag väldigt nöjd med den!
Köpte beg men om man bor i norrland är det svårt att få tag på sadlar och dyrt att sicka fram och tillbaka... Vips så har man lagt ut en massa pengar men har ingen sadel...

Jag har en svart butet som passat alla hästar utom 1 som jag lagt den på :) Den är grymt bekväm, men ser som tidigare nämnt inte alls lika exklusiv ut som en brun, tyvärr..
Och jag ÄLSKAR butet! :D

Jag har inte ens nämnt någonting om att det inte passar mig, då jag aldrig ens ridit i en. Och jag har aldrig haft en CWD heller, men har inte hört någon klaga på den någon gång. Det finns nog mycket bättre sadlar än både butet och CWD.

Och att alla sadlar blir solblekta efter 2 år? Nej, det har jag aldrig varit med om.

Bara för att alla inte älskar Butet så behöver du inte attackera med taggarna utåt och skriva ett otrevligt inlägg. Alla kan inte tycka likadant.
Försök att hitta en Butet som är 5-6 år gammal som inte är missfärgad. Det är inte lätt.

Buten har ju inte massa stöd överallt som håller fast ryttaren så den kanske inte passar dig för att den inte stöttar upp överallt

Den kommentaren var så otrevlig att jag tänkte inte ens bry mig om att svara på det, men nu gör jag det iaf..
Jag har en Equipe Performance som jag sitter 10 gånger bättre i än Butet. (Och ja, jag har ridit i både den gamla och nya modellen.) Och den har mindre stöd än vad en Butet har så vad du grundar din kommentar på vet jag inte. Omoget.:cool:

nä men allvarligt varför är då andra sadlar då värda sina priser på 25'-30'??

Det är väldigt mkt pengar för en sadel men är det nu så att man lägger ut det så kan man ju tycka att det skall gå att ändra/göra någonting med sadeln. Vilket det går att göra med många andra men inte med Butet.

Senast ändrad:

nu är jag inte innte detta med bute sadlar..

MEN jag har inte stött på att min hoppsadel som jag jaft i snart 4 år är solblekt? Och den kostade ca 20 tusen mindre än en bute..

Håller med, smaken är som baken, och tur är väl det...tänk om alla skulle rida runt i samma sadlar:D
Tror att beroende på hur man är byggd trivs olika bra i en BUtet. Tycker inte min sadel är speciellt hård, man får däremot en nära känsla med hästen, vilket mååånga andra sadlar inte kommer i närheten av. Gillar också deras minimala stöd, hatar att sitta "fast" i sadeln.

Tycker inte den solbleks, men däremot blir ju lädret snyggare efter varje år som går, och om man sköter den rätt är den ju snygg i många år. Slitna blir ju alla sadlar när de används! Vore ju konstigt annars. Förstår inte riktigt varför den skulle solblekas för:smirk:är ju inte så att man förvarar sadeln i solljus dygnet runt:confused:

Nej gillar verkligen min Butet, och jag har kunnat ha min som är normal bom på de flesta hästar!

Är väl bara att byta sadel om den inte passar efter ett tag, Butet sadeln håller sitt värde oerhört bra, och är eftertraktade på begagnatmarknaden.

att säga att folk köper buten pga att man klassas som rik då o att MB rider i dom anser jag vara lika omoget isf.

jämför man tex. prestige o butet så är dom från två helt olika traditioner av sadelmakeri.

jag har även haft amerigo och dom klarar jag inte av att sitta i nu, jag kommer så himla högt över hästen och tkr inte jag har ngn inverkan alls.

jag har också normal bom på min, och 4 hästar med väldigt olika ryggar o sadeln är kollad på samtliga av en av sveriges mest kompetenta oberoende sadelmakare och den ligger bra på alla, men visst finns de undantag av allt!

ang. att havregryns sadel som va 20' billigare inte ändrats i färg kan bero på hur lädret är behandlat och vad det är för kvalité på lädret, vet inte vad du har för sadel. Men om du kolllar på tex. prstige, CWD o butet som alla måste anses som dom högre upp på skalan så ändras färgen på samtliga efter väder o vind. Plus att du kanske använder din på bara en häst?

Jag tror att det är så i många fall då man brukar se folk som sitter skit i sadeln och den ligger skit på hästen men envisas att använda den ändå pga att det är en dyr sadel och då är den automatiskt bra.

Jag har Prestige och Equipe och de används på olika hästar.
Prestigen som jag har nu är i kalvskinn och är 9 år men ser fortfarande ut som ny. Equipen är bara 1 år så den kan jag inte säga så mkt om förutom att lädret inte är det minsta slitet.

Senast ändrad:

Men solblekt ska en sadel väl inte bli??

klart läder ändrar färg de är ju "levande" min har blivit mörkare med tiden men inte solblekt. Som mest under en halv års period har den blivit använd på 3 hästar dagligen, nu 2..

Men om man accepterar att en + 20 tusen kr sadeln blir solkblekt tycker jag är konstigt, men som sagt smacken är som baken..

Det är väldigt mkt pengar för en sadel men är det nu så att man lägger ut det så kan man ju tycka att det skall gå att ändra/göra någonting med sadeln. Vilket det går att göra med många andra men inte med Butet.

Butet går att stoppa om och så, Jo.
Sedan har Butet ett väldigt bra andrahandsvärde så då kan man köpa en ny om det inte skulle gå att göra om.......

Rider själv i Butet och tycker den är mkt skönare en tex CWD.

Senast ändrad av en moderator:

Har två Butet sadlar, en-99:a och en -06a, det är viss färgskillnad på dom, den gamla har ändrat färg med väder och vind, men är dock mkt använd på flera hästar dagligen, har passat alla mina hästar, den nyare är ngt smalare i bommen och passar just nu den hästan den är ämnad till. Butet är som en Rolls Royce=Dvs mkt högt andra handsvärde. Har dessutom en Appaloosa Prestige Paris K-99; kalvskinn och helt underbar, den har oxå ändrat färg pga väder vind och mkt använd. Men vad gör det? Stör det att det syns att grejorna är använda? Personligen rider jag gärna i en väl insutten och vårdad kvalitetssadel än i en ny, hård, orepad, "Flashig" sadel...EN Sadel skall ju passa BÅDE Häst och Ryttare därför är det väl bra att det finns ett sånt stort utbud och olika prisnivåer så att alla kan köpa en sadel som passar häst/Ryttare och plånbok!!!???

Men vad gör det? Stör det att det syns att grejorna är använda? Personligen rider jag gärna i en väl insutten och vårdad kvalitetssadel än i en ny, hård, orepad, "Flashig" sadel...EN Sadel skall ju passa BÅDE Häst och Ryttare därför är det väl bra att det finns ett sånt stort utbud och olika prisnivåer så att alla kan köpa en sadel som passar häst/Ryttare och plånbok!!!???

Håller med:bow:tycker om min sadel, det syns att den är använd!

Liknande trådar

Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 006
Senast: fio
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Heeelt ny på att tyda dom här unghästbedömning som finns. Kollar på en häst som är 5, fick klass 1 i gångarter och hoppning på...
Svar
12
· Visningar
1 252
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka