Butet eller CWD

Mazarinen

Trådstartare
Jag ska sälja min dressyrsadel efter sommaren, då mazarin har musklat om sej. och dressyrsadeln blev utpassad efter hur hon såg ut före skadorna, så nu ligger dressyrsadeln skit och går alltså inte att rida i mer. men nu har jag börjat gå i tankarna om att sälja min hoppsadel oxå, och då köpa en ny hoppsadel och bara ha hoppsadel, alltså skippa att ha dressyrsadel oxå, så kan jag köpa en lite finare hoppsadel. Jag funderar då på en Butet eller CWD sadel. så kom med erfarenheter om dessa. Vad är bra/dåligt med dom. Och ni som har Butet eller cwd kan väl lägga in bilder på dom, både med och utan ryttare i :)

Sv: Butet eller CWD

Hej!

Jag har både en CWD och Butet hoppsade. Cwd:n är halfdeep seat på och buteten helt flat.(men har dock ridit i en halfdeep butet)

Största skillnaden ridmässigt tycker jag är att CWD är "mjukare" och placerar en lite bättre än Buteten(båda är nya så det beror inte på att den ena är mer insutten än den andra). Alla Butet jag ridit i har placerat mig lite i stolsits men det gör inte CWD (jag har långa ben och speciellt från höfte till knät).
Dock tycker jag att man i Buteten känner bättre hur man sitter.... altså om mna sitter lite mer på ena sittbenet så känner man det, men jag tror att det beror på att den är hårdare än CWD.

Lädret är ungefär det samma på båda, man har mycket bra grepp i båda. Priset är ungefär detsamma. Cwd har mycket snabbare leveranser (CWD 6-10 veckor och butet i snitt 5-7 månader).

Min favorit är helt klart CWD, men smaken är ju som baken:rofl:
Har tyvärr inga bilder nu när jag inte är hemma men jag ska försöka att ta bilder på båda när jag kommer hem

jag älskar min Butet :love:
har iof inte ridit i CWD så kan inte jämföra. men Buteten e jätteskön och man kommer verkligen nästa hästen. får en bättre sits i den!

Har en CWD och jag bara älskar den man får en naturligt bra sits i den. Har ridigt i Butet och tycker man får en(mig) att sitta lite i stolsits.

Här är en bild på min CWD:
8916304.jpg

föredrar butet faktiskt... fast jag avskyr ju att sitta fast i sadlarna, i butet sitter man ju helt utan stöd. kräver ju iofs balans från ryttarens sida.

man kommer nära hästen i butet också. är faktiskt inget fan av CWD, alla avgudar dem men jag verkar inte gilla sadlar på C... trivs inte alls i childeric och cwd lixom :p

jag har gjort precis som du funderar på, sålt min dressyrsadel och gamla hoppsadel och köpte en hoppsadel som ja verkligent trivs i... kan iofs rekommendera den ju, om man gillar öppna sadlar, jaguar xjs.. den e wonderful... lite samma känsla som buten ger...

Berätta lite om dom sadlarna då :D det första som dök upp var att jag ville ha en Butet eller CWD, men Equipe sadlarna är oxå snygga och ser sköna ut

butet! eller devoucoux.. fast du kanske inte vill ha en sådan..

Jorå det är bra kom med lite förslag :D bara det är en lite finare sadel

vad är det för sadel som är inne nudå? (Ja självklart ska sadeln ligga perfekt på hästen)

Har inte ridit i en CWD så kan inte uttala mig där men måste säga att Butet är sådär 100 gånger snyggare ;)
enligt mig är det den optimala "snygghets designen" på en sadel ;)
JNFQFQLOMMQOH8.jpg

har en amerigo som ja hade innan jag köpte min butet o i början va de lite "läskigt" för den har ju i princip inga stöd men de tkr jag bara är bra nu! har en bra naturlig sits och inget som stör mig!

Du har Prestige silk stigbyglar va?
Är de ''sköna'', typ flexade? Kan inte bestämma mig för om jag ska köpa Silk eller Sprenger BB :p

Förlåt Mazarin att jag lånar din tråd lite :p

Skippa Buteten! (hm blev lite konstig stavning där :p)
Jag tycker du skall ha Equipe, CWD, eller en Tolga!

japp de e dom
hade sprenger förut o trodde inte jag skulle kunn ha ngt annat för jag har lite problem med knäna men jag tkr mkt bättre om dessa nu! så himla lätta, perfekt fäste och bred platta!
gillar inte dom nya sprenger BB, vet inte varför riktigt...

Vad ligger dom på i pris egentligen, dom ser verkligen grymmt sköna ut och jäklar så snygga dom är. vill ha :angel:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 982
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 739
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka