Busig ponny!

L

ljublik

Startar en ny tråd för denna ;)

Jag behöver lite hjälp med hur jag ska göra, min ponny tycker nämligen inte om att man rider ut tilsammans med andra hästar. Om han går bakom någon så blir det ganska livat om man ska galoppera eller så. Då blir det oftast så att han lägger av ett regält bocksprång om man försöker hålla honom, så drar han iväg som ett ånglok föbi dom andra hästarna. Detta är förstås inte roligt alls, eftersom inegn av mina kompisar vill följa med mig ut eftersom dom vet hur han gör om man ska trava eller galoppera.

Någon som har något tips på hur man kan göra för att han ska kunna vänja sig vid att vara kunna gå bakom andra hästar? Och hur man kan få honom att sluta bocka?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Busig ponny!

Rid hästen i paddock/ridhus eller liknande så den inte har massa överskottsenergi, samt få den lyhörd.

Var noga med att välja en häst som inte är lätt stressad, helst en som är lugn och inte hetsas av din ponny.
Skritta ut och ta det lugnt. Efter ett par gånger kan man testa att trava bredvid varandra och sen tillslut bakom.
Vänta med galoppen tills din ponny känner sig bekväm och lugn att gå bakom den andra hästen.
Beröm!

Jag skulle hellre träna med en häst och inte i grupp.

Och tänk på att vara lugn!:)

Sv: Busig ponny!

Först och främs ska man kolla så hästen inte har ont någon stans. ANnars är det nog bara lydnadsövningar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
631
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 081
Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar