Busig och trotsigt föl/åring

Sv: Busig och trotsigt föl/åring

Precis.
Man ska inte krångla till allt som många verkar göra.
Man gör det man ska, punkt. Inga hårda ord, inga gälla röster, bara lugnt och metodiskt utföra det man tänkt, utan dramatik.

Visst är det så, men problemet men mitt föl/åring är ju att det vardagliga inte funkar helt problemfritt och då måste man ju göra något åt det.

Glöm inte att barn, hundar o även hästar har sina perioder.
Om man inte gör ngn större affär av saker brukar det lösa sig med tiden- oftast kort sådan.

På hästar ser man hur gott en vila från människan kan göra- typ bete.
Det handlar om mognad även för hästbäbisar.

Senast ändrad:

Visst är det så, men problemet men mitt föl/åring är ju att det vardagliga inte funkar helt problemfritt och då måste man ju göra något åt det.

Det bästa man kan göra är att INTE göra nåt. Dvs låta hästen slippa människan ett tag.

Det bästa man kan göra är att INTE göra nåt. Dvs låta hästen slippa människan ett tag.

Varför det? Hon måste släppas ut/in varje dag då vi inte har ngn lösdrift. Att låta henne vara tror jag är det mest sämsta för henne, mycket bättre att umgås med henne så att hon både känner förtroende och respekt för människor.

Det där med att hon stegrar sig är ett sätt att försöka komma undan och försöka skrämmas.
När hon reser sig; dra henne åt sidan i stället för rakt ner. Brösta upp dig och backa henne så snart hon står på marken igen, beröm när hon står lugnt och fint. Så snart hon försöker igen så backa henne. Ge henne inte chansen att resa sig, och beröm när hon står stilla.
Lär henne att backa för ditt kroppspråk. Höj armarna och "skvätt" med fingrarna mot henne, beröm så snart hon gör en ansats att tänka bakåt. Skvätt igen, lite kraftigare nu, och gå mot henne. Beröm när hon tar ett steg bakåt. Du kanske också behöver använda grimskaftet och vifta det mot henne för att få henne att ta ett steg bakåt. Sluta så fort hon backar och beröm med lugn röst. Snart kan hon backa enbart för dina skvättande fingrar eller för att du tar ett steg mot henne. Använd gärna ordet "back" samtidigt med kroppsspråket, så kan hon snart backa på kommando.
Hästar använder "flytta på dig"- metoden mot varandra för att markera vem som bestämmer. De tar ytterst sällan till våld utan använder kroppsspråket med olika mycket kraft för att tala om vad de vill. De kan se riktigt arga ut och stampa i marken eller ta några snabba steg mot den andra hästen, och samma sak kan du göra mot din häst.
Börja med små mål, att hon ska stå stilla, att hon ska flytta sig, backa ett steg, följa med utan att resa sig, och kräv inte allt på en gång. Var blixtsnabb med att mjukna så fort hon gör rätt, sänk armarna, smek i pannan, säg "braaa" med mjuk röst. När du har kommit en bit på vägen kommer nog problemet med att ta på grimman att försvinna av sig självt.
sUPERBRA svar har precis samma svar att ge. köpte en 9 mån russkille som var hingst tills han blev 5. Vi hade tom uppvisningar på ridskolan,kunde longera honom med repet runt karleden och göra många saker. En bra uppfostran är grunden till all framtid.

Det ingår vissa protester i alla levande varelsers uppväxt. DET GÅR ÖVER.

Det är individer som vi handskas med. Man måste ha lite humor när man jobbar med- i synnerhet unghästar- än mer med föl.

Hur ska de kunna lära sig? Hästar bockar, brallar, reser sig, drar järnet, tvärnitar ............. Det är naturligt för dem. Din uppgift är att tala om vad som förväntas av den när den är med dig- tydlighet o konsekvens samt en hel del tålamod.

Alla åldrar har sin charm. :grin:

Det ingår vissa protester i alla levande varelsers uppväxt. DET GÅR ÖVER.

Det är individer som vi handskas med. Man måste ha lite humor när man jobbar med- i synnerhet unghästar- än mer med föl.

Hur ska de kunna lära sig? Hästar bockar, brallar, reser sig, drar järnet, tvärnitar ............. Det är naturligt för dem. Din uppgift är att tala om vad som förväntas av den när den är med dig- tydlighet o konsekvens samt en hel del tålamod.

Alla åldrar har sin charm. :grin:

Jag vet inte om jag inte var tydligen nog med att beskriva hennes beteende eller om det är du som läst slarvigt. Det här handlar inte om en lite vanligt bus och trots, jag har haft föl hemma förut och vet att det tillhör åldern.

Jag har inga problem med att hon busar runt - MEN när fölet medvetet försöker sparka, slå till med huvudet eller bita DIG då har det gått för långt och man måste visa att det är inte okej. Och det var det jag ville ha tips på.
Jag förstår inte dig inte om du tycker det är okej att en 9 månaders föl(de är ändå rätt stora vid det laget ju) försöker slå till dig med sitt huvud när du ska sätta på grimman?

Använd lite psykologi.
Fölet har varit med om ngt obehagligt- med vet. o har sen dess förändrat sig- eller har jag fel?
Använd huvudet o tänk lite hur du ska kunna hantera den säkert o bygga upp förtroendet igen.
gå inte mot henne rakt framifrån, utan stå på sidan om. Kasta inte på grimman var gång, utan hälsa lite snabbt på henne o berör henne på ett sätt som du vet att hon tycker om.
Har den jämnåriga att leka med?

Använd lite psykologi.
Fölet har varit med om ngt obehagligt- med vet. o har sen dess förändrat sig- eller har jag fel?
Använd huvudet o tänk lite hur du ska kunna hantera den säkert o bygga upp förtroendet igen.
gå inte mot henne rakt framifrån, utan stå på sidan om. Kasta inte på grimman var gång, utan hälsa lite snabbt på henne o berör henne på ett sätt som du vet att hon tycker om.
Har den jämnåriga att leka med?

Ja, det stämmer. Förtoendet jobbar vi på hela tiden, men det betyder faktiskt inte att hon får bete sig hur som helst under tiden för det. Jag vill varken att jag eller mina föräldrar blir skadade av att hantera henne. All hantering går väldigt lugnt till, just för att hon ska ha chansen att hänga med vad som händer och förstå att det inte är farligt.

Tyvärr har hon inga jämnåriga att leka med. Vet att det inte är det ultimata men det går inte att lösas...

Om dina föräldrar inte kan läsa hästar är det kanske inte läge för att de hanterar den. Klart att du ska säga till när den gör fel, men inte drilla den i övrigt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 688
Senast: moiran
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 345
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar