Busig och trotsigt föl/åring

Sv: Busig och trotsigt föl/åring

Nu vill jag nog förtydliga lite här; jag är absolut ingen förespråkare för att ta till spö, själv använder jag det nästan aldrig utan arbetar med kroppsspråket i stället. De gånger jag har spö med mig är det en förlängning av mina armar. Men här är ju problemet att hästen redan har lärt sig att hon kan sparka och stegra mot människor, och det är ett farligt beteende.
När jag skriver att man ska driva hästen ifrån sig är det inte genom att slå med spöet, utan genom att vifta med det eller repet och ta snabba steg mot hästen. Men om hästen försöker sparka eller springa på en MÅSTE man kunna säga till så som en annan häst hade gjort, med ett snabbt rapp med spöet (ja, en häst hade ju då markerat genom att bita eller ge en spark).
Du skrev här och undrade hur hård du kan vara, och jag försökte i mitt svar visa att de mjuka metoderna är överlägsna men ibland måste man ta i lite mer, oftast räcker det med en eller två gånger. En ouppfostrad unghäst kan innebära livsfara, eller hur!
Här pratar vi ju inte om ett föl som är några veckor gammalt och som man fostrar med bara mjukhet och övertalning, utan här är det en stor och stark tonåring som vill testa gränser. Något helt annat.
Jättebra att låta unghästen få fostran av en annan äldre häst, men tänk lite på vad den äldre hästen tillåter att den yngre gör. Får den springa över den äldre? Får den knuffa undan den äldre när det vankas mat? Självklart inte! En klok äldre häst visar tydligt med kroppsspråket vad som är tillåtet och vad som inte är det. Går unghästen över gränsen får den ett bett eller blir knuffad/sparkad.
Det är lärdom för oss: visa tydligt men utan våld. Om gränsen passeras: ta till så mycket maktspråk som situationen kräver.

Det är precis så som jag resonerar, jag hade gärna haft spöet till hjälp om jag visste att hon inte skulle bli arg och svara avsevärt hårdare än vad jag som människa kan sätta emot utan att det blir för stora risker att bli skadad.

Det gällande hästarna har varit lite olika, en del av mina hästar tillåter faktiskt den lilla att göra i princip vad som helst, alltså låter henne hoppa på dem osv. Det är nog lite av ett problem också, så när de gått ihop allihopa har hon mest umgåtts med dem som är alldeles för snälla vid henne och undvikit de hästar som säger till henne (sparkar mot henne, de andra hintarna bryr hon sig inte om). Men tror som sagt att hon inte längre ska få gå med de snälla utan med dem som fostrar henne. Samt att jag ska försöka jobba med henne i boxen, att hon ska acceptera att jag borstar, trycker undan henne osv utan en massa sura miner.

Tack för alla tips jag fått av dig=)

Hästen kan flyttas på, men ska inte backas!
Det allra bästa är om den får gå med andra hästar- som uppfostrar mycket bättre än de flesta människorna.

Det är precis så som hon kan göra, vad skulle du gjort i en sådan situation?

Innan jag svarar på det så vill jag göra klart sitationen såsom jag ser den.

Man måste självklart vara schysst mot hästen och inte ställa den inför problem eller utmaningar som kan få den att misslyckas (hur många inlägg har man inte sett om där folk ber om råd för att deras 3 månaders föl bara stegrar sig när de ska gå på promenad utan mamman....:cry::eek:)

Det jag begär av en 7 månaders fölunge är att den ska gå att leda in och ut från hagen, både med och utan sällskap.
Jag ska kunna borsta den, kratsa hovar, den ska kunna verkas och även vara uppbunden. That's it!

Den behöver inte gå på egna promenader och den behöver inte kunna vara ensam i stall eller hage.

Mina råd angående hanterande gäller alltså i första hand att man ställt sig frågan om det man begär verkligen är schysst mot hästen och den har en sportslig chans att klara hanteringen man begär.

Om mitt föl skulle stegra sig mot mig i hagen (och då menar jag direkt riktat åt mig) så skulle jag antagligen instinktivt regera genom att skrämma honom genom ryta till och aktivt röra mig mot honom. Hade jag något i händerna (grimskaft el dyl) kanske jag hade haft sinnesnärvaro att snärta till honom på den oskyddade magen, vem vet.:confused:

Hursomhelst skulle han uppleva det väldigt obehagligt att resa sig mot mig. Efter händelsen och tillsägelsen skulle allt vara precis som vanligt.

Skulle han försöka springa om mig när jag leder (han går alltid bakom) så är det ju upp till mig att vara snabb nog att hinna ställa mig i en position där jag markerar att han inte får gå förbi. Om det innebär att jag gör mig stor, vevar till med handen eller helt enkelt byter håll beror på situationen.

Skulle hästen sparka åt mig medan jag leder så är en stor del av problemet mitt eftersom jag inte kontrollerat framändan, det är i det närmaste omöjligt att få in en spark om huvudet är vid hanteraren.

Jag hanterar mina hästar när de äter kraftfoder.

I ert fall hade jag bundit upp fölet i boxen när den åt eller haft någon som höll i för att minimera risken att bli skadad. Sedan hade jag långsamt jobbat mig längre och längre bak på fölets kropp med mjuka, säkra rörelser och mycket beröm. Kliat i manen, i förbifarten lyft en hov etc...

Jag tror att det blir en positiv cirkel när hästen blir lugn och njuter av maten samtidigt som den som hanterar hästen gör något som är skönt för hästen.

Här pratar vi ju inte om ett föl som är några veckor gammalt och som man fostrar med bara mjukhet och övertalning, utan här är det en stor och stark tonåring som vill testa gränser. Något helt annat.

Nämen, inte vet jag om jag kallar ett 7-8 mån föl för en stor, stark tonåring??!!!

Jag skulle hellre vilja backa bandet för att se vad man missat på vägen, varför inte fölet har förtroede för hanteringen och människorna runt.

Hur jobbar man bäst på förtroendet? Vad säger att fölet är "bråkigt" för att den inte vill att man sätter på grimman (det är ju ändå ett föl och inte en fullvuxen häst)?
Frågan man då ska ställa till sig själv är om man gör något fel vid grimmpåsättandet eller helt enkelt acceptera att hästen har en period med bristande förtroende och då får man ex.vis ta väggen till hjälp.
Men det ger knappast hästen epitetet "bråkig" om det är så att man inte själv fixat förtroendebiten med sitt föl.

Hästen kan flyttas på, men ska inte backas!
Det allra bästa är om den får gå med andra hästar- som uppfostrar mycket bättre än de flesta människorna.

Varför inte backas?

Det är väl ungefär det som begärs av den 9 månaders gamla fölet - att man ska få borstas, att hon ska vara lugn och snäll vid in/utsläpp, stå uppbunden det ska gå att verka och kratsa hovarna problemfritt.

Det hon verkar ha är tydliga ledarskapsproblem som jag främst sett nu under jul då jag är hemma på heltid och har tid över för de andra hästarna än den som rids (annars är det päronen som har fullt ansvar för de andra).

Idag till exempel tänkte jag borsta/pyssla lite med henne i boxen - grimma och grimskaft är alltid på. Borsta osv gick bra, även om hon var lite sur ibland. Men, sen tänkte jag flytta omkring henne. Framåt gick jättebra, backa var hon sådär med. Flytta åt sidan gick oftast bra men med öronen bakåtlagda och sur blick. Dock så kan hon få för sig att gå upp på bakbenen när som helst då det inte passar henne och hon inte alls tycker att jag ska bestämma hurvida hon ska flytta på sig eller inte. Jag använde rösten för att visa att det inte var okej men samtidigt var jag tvungen att backa(eg vill man ju inte göra det) men annars hade hon kanske slagit mot mig.

Hon kan dessutom försöka utmana genom att försöka slå till en med huvudet om man står i ett läge där hon inte kan sparka eller dylikt. Det är dock lätt parera om man är på sin vakt genom att fösa bort henne.

Kanske ska tydliggöra att jag är van ryttare och van vid hantering och ingen annan i stallet skulle ens tänka tanken att utmana ledarskapet på det här sättet.

Kanske ska tydliggöra att jag är van ryttare och van vid hantering och ingen annan i stallet skulle ens tänka tanken att utmana ledarskapet på det här sättet.

Det är antagligen där problemet ligger. Ni måste ju allihopa följa samma linje!

Kanske bäst om du till största delen tar hand om fölets hantering för att komma på rätt linje igen!

Varför inte backas?

Det man är ute efter är att hästen ska kunna flytta sig och rätta sig, inte att man ska straffbacka en häst. Finns heller (enligt mig) ingen anledning att göra det på en vuxen häst men jag vet de som sysslar med det.

Det man är ute efter är ögonblickshändelsen, " nej, jag stod här eller jag ska gå här- flytta dig", inte att backa in absurdum som straff vilket antagligen är helt oförståeligt för hästen (speciellt en ung sådan). Jag har aldrig sett en annan häst backa en annan i flera meter, det räcker att de flyttar sig när den dominanta hästen lägger bal öronen eller hytter med benet.

Det är en sak att flytta fölet- för att man måste.
Ser du inte att den tycker att du är orättvis?
Du provocerar fram ovilja.

Sluta att bossa runt den så ska du se att den blir en vän istället.

Varför i all sin dar skulle man inte kunna backa ett föl ett par steg?! Finns det nån åldersgräns bland hästarna i hagen där alla vet att ett föl under tio månaders ålder inte får backa? Eller har du inte sett att det är just det de andra hästarna gör mot ett föl som bär sig åt, slänger ut ett argt huvud eller visar upp en vispande svans så att fölet BACKAR UNDAN?
Jag blir så trött, alla diskussioner här på Buke slutar på samma sätt, nån kommer med påståenden som inte har verklighetsförankring och sen är det kört...

Om man har bilden av att ett föl är en tonåring får man läsa på lite. En 4-åring är tonåring.

Ditt knäppande med fingrarna finns inte i hästvärlden. Det är mer en provokation.
Använd kroppen, rösten o öronen:grin:

Gör inte allt så krångligt- var naturlig.

En helt ohanterad 2-åring lär man snabbt- det som behövs.
Jag skulle aldrig köpa en unghäst som ngn annan har "kladdat på" med NH-stuk.:mad:
De är ofta misstänksamma mot folk. Tror jag det!

Allt beror på HUR man agerar.

Senast ändrad:

BTW Den sista unghästen som jag köpte var över 170, röd märr med vita tecken:angel: o hade aldrig flyttats på, backats, knappt lyft på fötterna, suttit fast.
Den lärde sig hur snabbt som helst- för att det vara befogat. Inte för att jag ville att den skulle underkasta sig, utan samarbeta.
Den kan backa för att jag säger så, men först har den fått lära sig att den ska följa med mig- framåt- vartsomhelst. Vi lärde oss att kommunicera på ett sätt som är logiskt.
Ett pucko försökte sig på det där knäppandet mot mina:mad: som tur var reagerade de inte ens.

Ingen människa har exakt lika kroppspråk. Därför tycker jag synd om hästar som säljs till någon som pratar rena grekiskan o köparen tror att hästen är dominant:mad: fast den i själva verket inte förstår.
Prata med hästarna! De lär sig många ord.
Har en väninna som pratar engelska med sina nyimporterade brittiska hästar. De fattar:idea:.

De flesta erfarna hästmänniskorna behöver inte konstla till det, utan bara är ett med hästen. Se o lär.

Det är en sak att flytta fölet- för att man måste.
Ser du inte att den tycker att du är orättvis?
Du provocerar fram ovilja.

Sluta att bossa runt den så ska du se att den blir en vän istället.

Jag tror inte ett föl kan tycka att jag är orättvis, och jag ser inte felet i att be hästen att backa. Det handlar inte om att backa flera meter, utan kanske två-tre steg så att jag kommer förbi henne i boxen för att fylla på vatten eller ge henne mat. Vad är det för fel med det? Att gå med henne framåt är inga som helst problem.

Dessutom provocerar jag inte fram ovilja, det hela grundläggande när jag hanterar henne består av klappar/borstning/pyssel. Sen tycker jag att det är bland det viktigaste i hästhanteringen som finns - att hästen flyttar sig för mig! Det gäller både framåt, bakåt och åt sidan. Gör hon som jag ber henne får hon beröm med både rösten och klappar.

Hur hade själv jobbat med en åring som beter sig som jag beskriver? Varför inte lite råd istället för en massa onödiga påhopp.

Senast ändrad av en moderator:

Det man är ute efter är att hästen ska kunna flytta sig och rätta sig, inte att man ska straffbacka en häst. Finns heller (enligt mig) ingen anledning att göra det på en vuxen häst men jag vet de som sysslar med det.

Det man är ute efter är ögonblickshändelsen, " nej, jag stod här eller jag ska gå här- flytta dig", inte att backa in absurdum som straff vilket antagligen är helt oförståeligt för hästen (speciellt en ung sådan). Jag har aldrig sett en annan häst backa en annan i flera meter, det räcker att de flyttar sig när den dominanta hästen lägger bal öronen eller hytter med benet.

Någon straffbackning anser jag inte var något bra heller, men att backa ett par steg för att komma förbi förstår jag verkligen inte vad det skulle vara för fel med.

Jag ser heller inget problem i att flytta hästen så att man kommer förbi. Att backa ett föl flera steg för att komma förbi har jag dock aldrig behövt, det räcker oftast med ett.
Men det var inte det råd du fick tidigare av en annan användare, det var straffbackning vilket enligt mig aldrig bör förekomma.

Det absolut enklaste sättet att lära ett föl att backa (för att man ex.vis behöver komma förbi till krubban) är helt enkelt att gå den väg man tänkt gå.
Står fölet ivägen kommer den att bli lite knuffad och då brukar de flesta greppa att det är smart att ta ett steg bakåt eller åt sidan.

När fölet sedan blir mer följsamt (och då är att följa med faktiskt ännu viktigare än att kunna flytta sig) så kan man lära dem att backa ett steg bara genom att göra en ansats att gå förbi, peta dem i bringan etc. men det är absolut inte steg ett.
Försöker du något sådant direkt så förstår inte fölet och blir frustrerad. Så enkelt är det.

Bästa sättet (enligt mig) är helt enkelt att göra allt som man behöver göra och sedan så får fölet/hästen forma sig runt en. Helt utan någon egentlig träning utan bara vanlig uppförande.

Bästa sättet (enligt mig) är helt enkelt att göra allt som man behöver göra och sedan så får fölet/hästen forma sig runt en. Helt utan någon egentlig träning utan bara vanlig uppförande.

Precis.
Man ska inte krångla till allt som många verkar göra.
Man gör det man ska, punkt. Inga hårda ord, inga gälla röster, bara lugnt och metodiskt utföra det man tänkt, utan dramatik.

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 688
Senast: moiran
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 345
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar