Busig och trotsigt föl/åring

C

CarolineB

Vi har ett föl/åring (föddes i april detta året) vars beteende börjar bli lite väl jobbigt.

Hon verkar vara stark psykiskt och då är det ju naturligt att hon testar ledarskapet. Frågan är hur man ska bemöta det?

Problemen började efter hon fått sin grundvaccinering/chipning, det gick inget vidare eftersom hon tyckte det gjorde ont och chipmärkningen gick lite fel. Så problemen började med att hon tappade lite förtroende för oss människor och det försvårade hanteringen. Det gick dock över och sedan förvärrades det genom att hon blev bråkig att hantera.

Hon verkar i dagsläget inte rädd utan mest utmanande när hon bråkar vilket brukar bestå i att hon inte vill att någon sätter på henne grimman(hon backar, slår med huvudet) samt när man leder henne att bockar, svänger iväg, eller ställer sig på bakbenen.

Värst är när hon ställer sig och samtidigt vevar med frambenen, hon är ju numera så stor att man inte kan "dra" ner henne.

Hur tacklar man sådana här problem?

Hon hanteras dagligen med in och utsläpp och även daglig annan hantering. Borsting o mys brukar hon inte vara så förtjust i, och det respekterar vi och gör inga längre stunder.
Blir glad för alla tips=)

Sv: Busig och trotsigt föl/åring

Alla föl har perioder när de testar ledarskapet och ifrågasätter om de verkligen måste. Och det måste de ju, så man får övertyga dem om det. Så småningom lär de sig att gilla hanteringen och samvaron med människor.
Gör ledarskapsövningar med henne; flytta henne bakåt och beröm när hon gör rätt. Flytta åt sidan, samma sak. Låt henne stå stilla i grimma och grimskaft och bara stå där helt lugnt tills du ber henne gå framåt igen. Håll på med att borsta och greja med henne tills hon slappnar av och sänker huvudet. Stryk över mankammen, borta med långa rytmiska tag, utstråla lugn och säkerhet. Låt inte henne bestämma hur länge ni ska hålla på.
Låt henne inte gå före när ni leder henne, och aldrig före in genom stall/boxdörren. Var lugn och bestämd och var inte rädd för att säga till henne så det går in, genom att stampa hårt i golvet eller vifta upp med händerna och brösta upp er. Kroppsspråket är oerhört viktigt för såna där små! Ja, för alla hästar, inte bara små.

Sådana små övningar ska jag försöka göra mycket med henne i jul även om hon är lite sur, det är ju bara bra för henne. Tack för tipset=)

Ngn annan som har ngt tips att göra när väl åringen ställer sig eller liknande?

Det där med att hon stegrar sig är ett sätt att försöka komma undan och försöka skrämmas.
När hon reser sig; dra henne åt sidan i stället för rakt ner. Brösta upp dig och backa henne så snart hon står på marken igen, beröm när hon står lugnt och fint. Så snart hon försöker igen så backa henne. Ge henne inte chansen att resa sig, och beröm när hon står stilla.
Lär henne att backa för ditt kroppspråk. Höj armarna och "skvätt" med fingrarna mot henne, beröm så snart hon gör en ansats att tänka bakåt. Skvätt igen, lite kraftigare nu, och gå mot henne. Beröm när hon tar ett steg bakåt. Du kanske också behöver använda grimskaftet och vifta det mot henne för att få henne att ta ett steg bakåt. Sluta så fort hon backar och beröm med lugn röst. Snart kan hon backa enbart för dina skvättande fingrar eller för att du tar ett steg mot henne. Använd gärna ordet "back" samtidigt med kroppsspråket, så kan hon snart backa på kommando.
Hästar använder "flytta på dig"- metoden mot varandra för att markera vem som bestämmer. De tar ytterst sällan till våld utan använder kroppsspråket med olika mycket kraft för att tala om vad de vill. De kan se riktigt arga ut och stampa i marken eller ta några snabba steg mot den andra hästen, och samma sak kan du göra mot din häst.
Börja med små mål, att hon ska stå stilla, att hon ska flytta sig, backa ett steg, följa med utan att resa sig, och kräv inte allt på en gång. Var blixtsnabb med att mjukna så fort hon gör rätt, sänk armarna, smek i pannan, säg "braaa" med mjuk röst. När du har kommit en bit på vägen kommer nog problemet med att ta på grimman att försvinna av sig självt.

En häst ifrågasätter aldrig ledarskapet om inte du själv gör det

*skrattar* förlåt om jag skrattar men det är nästan som du beskriver min 3 åring. När hon var föl/åring...

Jag hanterade det hela med bestämda "nej" Samtidigt ar jag lugn o stabil och försökte att inte göra så stor affär utav de. När hon stod på bakbenen och "veva" med frambenen så gjorde jag som någon ovan skrivit. "drog" henne åt sidan istället för ner, sen backa jag henne. Backa henne flera gånger så hon backa in i stallväggen. Sen gick i framåt igen, minsta lilla tendens till att hon skulle ställa sig så backa jag henne. (monty Roberts grejer)

Oxå att jag berömde henne med en mjuk röst och sa "braa" eller "duktig tjej" ja bara det är positivt kan man nog säga vad som.

Sen finns dessa dagar då de är snabba som odjur, slänger med huvudet snurrar runt å så bockar dom samtidigt. Då ber man till gud, nejjar dom och ändå visar att "jag bestämmer".

Vet inte alls om detta är "rätt" men min häst har slutat iallafall. Och lyssnar än i dag på när jag säger "nej" med en bestämd röst.

Har aldrig "smällt till henne" mer än en gång. Fick in en fullträff när hon höll på att springa över mig i skogen när vi var ute o gick. Men jag fick in en träff på bogen. Hon stanna till såg helt chockad ut och gick som en snäll Golden hela vägen hem.*phuu* tack o lov.

Såklart testar hon mig än idag med små hyss, men slutar när hon märker att det inte är okey. Har i dagens läge fått henne som en hund :P (skadad så vi kan inte rida)

Hoppas du får iordning på din busing. Det löser sig nog med tiden.

Hej!
In med mer tips och tricks hur vi ska hantera våra busiga föl/åringar..
Jag har själv ett 7 mån hingst föl som för det mesta är underbar att hantera.
Vi övar just nu på att gå ifrån de andra hästarna i hagen och in i stallet för att äta lite kraftfoder och sedan går vi ut igen. Detta är mycket stressande för min lille, han skriar,hoppar,skuttar och far. Jag försöker vara lugn och bestämd men det hjälper inte alltid. Jag har haft mitt föl i lite drygt en månad och han var då avvand från sin mamma, men han gick tillsammans med de andra fölen på gården dygnet runt, de sov tom i samma box.
Han är väldigt beroende av de andra hästarna i stallet vilket säkert är helt normalt för hans ålder. Jag undrar om någon av er har lite tips på hur man övar sin unga häst att kunna vara tex ensam inne i stallet?
Jag vill så småning om kunna gå kortare promenader tillsammans med honom men just nu känns det inte riktigt som en bra idé.
Berätta hur ni andra har gjort när ni övar era små :bow:

Kanske kan du börja med att ta in en kompis samtidigt med honom? Låta dem stå i varsin box och äta kraftfodret, stå där tills allt är lugnt och fridfullt och sedan gå ut igen. När detta är en vana kan du kanske prova att ta in honom ensam igen. Skynda långsamt är en bra regel när det gäller unga hästar.
När jag har ett årsföl i stallet som ska lära sig att gå små promenader med mig brukar jag börja med att bara gå runt stallplanen. När det funkar lugnt och samarbetsvilligt utökar jag och går några hundra meter åt något håll. Så bygger jag på det sakta och lugnt för att inte orsaka stressmoment och trotssituationer i onödan. De kommer ändå, liksom .... Det är också jättebra att ha en vuxen lugn häst med som promenadsällskap i början, en häst som fölet känner väl.

Jag hade inte begärt att ett så ungt föl skulle klara att vara själv än.
Ta för vana att även ta in en kompis. Så här i början tar du in kompisen först och fölet ut till hagen först.
Sedan kan du börja laborera med att ta in fölet först och sedan kompisen och sedan successivt öka tiden.

Du kan också ta ut fölet från flocken och ge den mat utanför och gå längre och längre bort eftersom.

Jag leder alltid med långt grimskaft och har helt enkelt ignorerat ev. bus genom att bara gå iväg. Ev. åt sidan så att fölet automatiskt dragits ner.

När fölet var riktigt litet killade jag honom vid svansroten när vi skulle gå framåt (som stona gör när de föser fölet framåt). När det fungerade så körde vi en dag när han fick lära sig gå fram för tryck i grimman (och omedelbar efergift vid minsta tanker framåt).

Nu är han 7 månader och har de sista 3 månaderna inte ens funderat på bus. Jag antar dock att jag skulle agera som tidigare, vill han hålla på och bocka en meter bakom mig skulle jag inte bry mig utan bara fortsätta gå så får han följa bäst han kan.
Däremot skulle jag aldrig acceptera att bockade mot mig eller stegrade mot mig. Jag skulle heller inte acceptera att han sprang förbi.

Jag är dock inte för att backa hästar nägra längre sträckor, markerar jag att de inte ska gå så nära (blåser upp mig, ev. backa själv några steg) så flyttar de sig automatiskt några steg, sedan är det bra och man fortsätter gå igen.

Tack för tipsen!
Jag har i princip gjort precis så som du skrev, tagit in tex fölis först och en liten stund efter ponnyn han har som sällskap. Idag gick allt jätte bra, han var lugnare. Vi brukar också ta våra promenader på stall planen, det går bättre och bättre. Ibland följer även min sambo och ponnyn med på promenad och då utforskar vi omgivningen lite mer..
Han är förövrigt väldigt lättlärd och duktig. Stannar direkt när jag stannar, backar om jag ber honom och går framåt när jag går framåt.
Vi fortsätter att öva. :laugh:

Heja er!!
Det kommer att bli en jättetrevlig häst, van vid alla möjliga situationer, när han blir vuxen!

Bra att läsa om detta när min fölis börjar trotsa =)

Problemet är väl att hon är ytterligare lite kaxigare än så, det funkar inte att försöka dra ner henne åt sidan heller, hon är för stark för det.

Dessutom har det inte bara varit bus, utan att hon medvetet försöker springa iväg och i när hon hunnit tillräckligt långt fram sparka efter en. Detta har dock blivit bättre men i sådana tillfällen får man nog vara lite tuffare - men hur tuff vågar man vara mot en sådan "liten"?

Däremot skulle jag aldrig acceptera att bockade mot mig eller stegrade mot mig. Jag skulle heller inte acceptera att han sprang förbi.

Det är precis så som hon kan göra, vad skulle du gjort i en sådan situation?

Du måste vara ganska tuff tillbaka om hon gör sådana dumheter. Tillrättavisningen måste komma i rätt ögonblick, precis när du ser att hon tänker sätta igång.
Jag hade använt ett långt rep i stället för grimskaft och haft med mig ett långt spö, och om hon hade gjort utbrytarförsök hade jag drivit henne ifrån mig med repet/spöet (du får större möjlighet att agera om du har ett långt rep än med ett vanligt grimskaft), slutat driva så snart hon reagerar rätt, drivit på igen när hon vill bråka igen. Du kan använda backandet på ett kraftfullt sätt, det viktigaste är att hon ska flytta sig undan från dig och att du tar i på ett sådant sätt att hon gör det snabbt. Du kan behöva använda spöet några gånger, det är bättre att ta i NU än att behöva göra det när hon är äldre och större och starkare. Det är farligt med sparkar och stegringar, det måste du komma till rätta med.
Håll till i en paddock eller ett ridhus så att du inte behöver bekymra dig om att hon kommer lös eller har för mycket öppna ytor runt omkring.
Att backa en häst kan var väldigt kraftfullt, man visar hästen att man menar allvar och att den måste flytta sig kvickt som ögat.
Du kan också behöva göra detta i boxen, tvinga henne att flytta sig ifrån dig och ifrån sin mat, låt henne inte få gå till den på en minut eller så. Visa med kroppsspråket att här är det du som vet vad som gäller och hon måste finna sig!
De flesta inser inte hur mycket man kan ta i med kroppsspråket och hur viktigt det är att hästen flyttar sig undan när man vill det. Hela hästrangordningen bygger på det. Ett så starkt föl som ditt behöver höra det så att det hörs genom bägge öronen, så att hon inte befäster sina dumheter. Det är självklart för henne att testa sina krafter, och om ni då inte är uppmärksamma och mentalt starka nog så utnyttjar hon det till sin egen fördel. Det är helt naturligt, och det är också helt naturligt att ni sätter henne på plats och ger henne trygghet genom att vara kloka och starka ledare som vågar säga ifrån på rätt sätt.

Jag tycker du ska satsa på lite mer positiv hantering. Vad fungerar bra med fölet? Borsta manen? Gör då det lite varje dag så du verkligen får tillfälle att berömma den lilla.

Jag har en 8 mån och skulle tex inte drömma om att gå promenader med henne ännu, absolut inte ensam i alla fall. Hon har helt enkelt för mycket energi, det skulle bli att jag drog o slet i henne för att inte tappa henne, och då blir det hela en negativ övning i stället.

Jag hade också lite problem i början att ta på henne grimman, men genom kel och beröm så fungerar det nu jättebra. En bra sak att lära dem att inte göra är ex att inte gå ut bara för att boxdörren är öppen, då lär de sig att man inte kan göra som man vill hela tiden, det är en enkel övning, likaså att flytta undan för tryck ex när de är uppbundna i stallgången.

Du måste vara ganska tuff tillbaka om hon gör sådana dumheter. Tillrättavisningen måste komma i rätt ögonblick, precis när du ser att hon tänker sätta igång.
Jag hade använt ett långt rep i stället för grimskaft och haft med mig ett långt spö, och om hon hade gjort utbrytarförsök hade jag drivit henne ifrån mig med repet/spöet (du får större möjlighet att agera om du har ett långt rep än med ett vanligt grimskaft), slutat driva så snart hon reagerar rätt, drivit på igen när hon vill bråka igen. Du kan använda backandet på ett kraftfullt sätt, det viktigaste är att hon ska flytta sig undan från dig och att du tar i på ett sådant sätt att hon gör det snabbt. Du kan behöva använda spöet några gånger, det är bättre att ta i NU än att behöva göra det när hon är äldre och större och starkare.

Nu är det oftast inte jag som hanterar henne utan min pappa då hon står hemma hos mina föräldrar. Tyvärr tycker han inte riktigt att hennes beteende är lika illa som jag tycker att det, det är inte acceptabelt när hon medvetet sparkar efter en eller visar idel sura miner i boxen.

Dock skulle jag nog inte ta till spöet till henne, tror att hon skulle bli ännu argare och det är nog en säkerhetsrisk att gå så hårt på henne då jag vet att hon skulle svara stenhårt tillbaka. Tror man får ta till mer list och få över henne till sin sida.

Jag tycker du ska satsa på lite mer positiv hantering. Vad fungerar bra med fölet? Borsta manen? Gör då det lite varje dag så du verkligen får tillfälle att berömma den lilla.

Tror det är en bra idé, ska försöka att borsta lite/pyssla lite med henne varje dag och se om hon blir lite mer medgörlig:)

Tror dessutom att hon ska få byta sällskap i hagen, nu går hon med en snäll häst som inte bryr sig så mycket om att hon hoppar/bitar. Är nog dax att hon får gå med min ponny som minsann inte tolererar att vara hackkyckling:devil:

Jag tror det är bra att din fölis får motstånd i hagen, det bästa är ju när unghästarna fostras av de äldre hästarna. Min egen unghäst har ofta gått med gamla fölmärrar och det har varit väldigt nyttigt för damen, hon har fått lära sig var skåpet ska stå någonstans. I övrigt håller jag med Sar, när min unghäst var yngre och vildare fick hon hålla på att böka bäst hon ville så länge hon inte sprang över mig eller förbi mig. Jag hade också ett långt grimskaft. Hon lärde sig ganska fort att allt gick så mycket enklare och smidigare om hon gjorde som jag sa från början.

Liknande trådar

Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Hästhantering Nja, det var ju att ta i, för det är hon verkligen inte. Men något är helt klart fel. Min kelgris som alltid kommit fram bland de...
2
Svar
23
· Visningar
5 688
Senast: moiran
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 146
Senast: moon
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 345
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar