Busig häst vid infångning i hagen.

S

Smultronblomma

Jag vet att denna tråd varit uppe innan men jag hoppas ändå kunna få hjälp.

Jag tränar en häst som ibland är busig när jag ska ta in honom från hagen. De flesta dagarna gå det jättebra och han står helt stilla medan ibland vill han leka. Enligt ägarna var han mera svårfångad när de köpte honom. I början när jag skulle fånga honom (när han var på bushumör) för några månader sen var han ganska lugn. När jag närmade mig honom försiktigt genom att titta ner, bli liten och gå i bågar fram till honom brukade han gå några steg bortåt. Då kunde jag bara parera genom att gå åt samma håll och han stannade. När han tittade på mig backade jag som belöning. När jag kom nära honom var jag tvungen att beröra med grimman försiktigt i ansiktet innan jag kunde ta på honom den. Ibland gömde han sig bakom sina kompisar och blev på sprallig och det tog då ett tag att skilja honom från kompisarna.

Nu fungerar inte den "snälla, lugna" metoden. Han stannar inte när jag parerar utan krumbuktar glatt med huvudet och sätter fart i galopp bockningar. Min nya metod som jag har gjort nu i kanske 2 mån är att så fort han väljer att gå ifrån mig så blir jag hotfull och driver på honom. Han får sitt "straff" genom att jobba och att han inte får vara med flocken. Problemet är att eftersom har galloperar/travar iväg så hinner han ändå stå och vila till jag har hunnit ikapp och han verkar nästan aldrig bli trött. Han gnäggar och vill hinna springa till flocken innan jag hinner stoppa honom. När han stannar backar jag och försöker på nytt närma mig honom. I dag höll jag på att försöka närma mig honom i ca en timme i regnet. Jag lovar mina byxben och skor var helt blöta av allt gräs :) (:cool: ). När min kompis sen kom ut för att hjälpa mig så gav han upp på en gång och stod lugnt och lät mig närma mig långsamt.

Jag tänkte att han kanske förknippar fångning med jobb så jag har gått in i hagen och fångat honom för att sen släppa och gå min väg. När jag gjorde det sist så gick det jättebra första gången men andra gången jag skulle fånga honom 5 min senare tog det en halvtimme och vi var två personer.

Efter att jag "jagat" honom i dag så gjorde vi en join up (som gick jättebra) men vet inte om det hjälper problemet i hagen. Kan man göra en join up i hagen. Hagen är jätte stor så jag blir ordentligt trött av att följa honom.

He hoppas ni vill hjälpa mig och orkar läsa allt :p
 
Sv: Busig häst vid infångning i hagen.

Min häst är oxå nog precis likadan som din. När jag försöker att ta honom på första försöket så står han still, tills jag ska klappa honom, då drar han. Sen kan det dröja 1 timma tills jag får chansen att klappa honom igen. Men jag brukar göra så att när han står still vänt mot mig, så stannar jag, sätter mig på huk, kommer han inte till mig då så går jag sakta mot honom, vänder han o går iväg så vevar jag med grimskaftet o smackar på honom ordentligt, så att han galopperar, sen följer jag efter honom o fortsätter så tills han står still igen.(jag får mycket motion för hagen är gigantiskt stor) Står han sen stilla när jag närmar mig honom så brukar jag försiktigt försöka klappa honom på bogen, huvudet går inte för då drar han. Sen när jag har klappat honom o berömt honom för att han står stilla så brukar jag försiktigt ta honom i grimman o knäppa på grimskaftet. Jag kan inte göra några hastiga rörelser mot honom för då sticker han. Sen är han hur lugn som helst o följer mig som en hund. Ibland tar det en kvart att fånga honom på det här sättet, o ibland tar det 1 timma. Jag har precis börjat göra så här, så efter ett tag står han nog still helt, för att han fattar att får jobba om han går iväg. Detta hjälper på min lilla kuse iaf.
 
Sv: Busig häst vid infångning i hagen.

Tack så hemst mycket för svaret!!! :)

Vi gör ju på nästan samma sätt :D , kul!
Hur hinner du med att driva honom när han galloperar iväg. När jag driver iväg honom hinner han ju långt före ach kan stanna och vila. Men och andra sidan får jag ju då en schans till att gå fram till honom igen.

Jag tänker nog fortsätta att fånga honom på detta sätt så får jag se om det också kan gå på en kvart för oss. Problemet är att jag bara är med honom en gång i veckan så alla andra dagarna kommer ju ägarna fånga honom annorlund så det tar nog längre tid för oss att han ska förstå att han måste springa om han går sin väg. :(

Har du övat beröring i paddocken?

Tack för svaret igen! :bump:
 
Sv: Busig häst vid infångning i hagen.

*puttar upp* tråden och hoppas någon ser frågan och vill svara! :D
 
Sv: Busig häst vid infångning i hagen.

Halloj!
Har en häst som vägrar komma när jag går till henne. MEN om jag sätter mig ner på huk och HON får komma till mig (dvs ta beslutet och "okeja" det) så kommer hon garanterat.

Om det är bus kan du testa detta.- om hästen går iväg visar man att man VILL att den ska gå iväg, och går iväg själv. Sedan närmar du dig igen, Går han så går du - gärna precis samtidigt, så att han tror att du hänger på detta (dvs han kan känna att det han vill är det du vill). Efter ett par sådana gånger brukar hästen komma och "fråga" vad man vill eller stanna och vänta på att bli ombedd att gå, eller se om han får stanna. och sedan hänga på om han får. Busiga hästar brukar jag göra det på, och då stannar de efter en stund, vänder tillbaka och kommer. Efter ett tag slutar de gå/springa sin väg. Observera att det inte handlar om att jaga iväg hästen, utan bara visa att du vill att han ska gå när han ändå gör det.

Sen har jag råkat på hästar som bara låter dem som DE tycker om hämta dem i hagen - inte helt ovanligt. då är det en fråga om samspel mellan två individer.

Tips: en häst kommer på det sättet du släpper honom. Se till att det är riktigt trevligt mellan er innan du släpper honom och att han lugnt väntar på att grimman ska av - det är det sista han kommer ihåg av dig nämligen. Går det lugnt att ta av grimman och du kan klia honom nån liten stund innan han går, kommer han lättare tillbaka då han har positiva tankar när han ser dig.
 
Sv: Busig häst vid infångning i hagen.

Tack för det långa svaret!!

Jag har några frågor: När han börjar gå ifrån mig ska jag alltså också gå men ifrån honom eller mot honom? Jag brukar ju gå imothonom och uppmuntra honom att springa/jobba ännu mer eftersom han valde att gå ifrån mig.
Är det inte nästan samma sak som jag redan gör?? Eller fattar jag fel?
JAg vet inte om han skulle bli intriserad av mig och senare vilja stanna hos mig när han är på sitt bus humör. Jag tror han bara kommer vilja beta eller stå bakom sina kompisar.

Johanna
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 812
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp