Bus i ridhuset

Sv: Bus i ridhuset

Jag blir som de flesta andra här lite orolig när människor vill "leka" med sin häst. Jag tror heller inte att en häst uppfattar det som lek med oss människor. Vi uppfostrar ju våra hästar med att de ska veta att när de är med människor gäller vissa reger (inte lek) och leka får de göra med sina hästkompisar. Men jag väljer att tolka det som att du vill göra saker med din häst som inte är vanlig ridning/longering/tömkörning.

Löshoppning är ju en sak man kan variera i det oändliga.
Är den inkörd? Annars kanske du kan lära den dra en liten harv och på så sätt förena nytta med nöje och harva ridhuset samtidigt som din häst får lära sig något nytt.

jag och min häst brukar busa i hagen (har inget ridhus eller paddock) då vi springer ikapp och jagar varandra (självklart har jag ju ingen chans men han tycker det är kul) :) det bygger ju lite på att man förstår varandra men det kan vara värt ett försök om hästen är lekfull :) annars som tidigare nämnt små hinder brukar vara spännande :)

lycka till

Fast det du beskriver att ni brukar göra kan snabbt ta en annan vändning och bli livsfarligt. Om du betraktat hästar som busar med varandra förstår du nog vad jag menar.

Och tro mig, det finns hästar som försöker busa likadant med oss människor, som de gör med hästar.

Det finns mkt kul man kan göra, googla på "ellen ofstad" så kommer du nog till hennes hemsida :D

Jag brukar släppa mina shettisar lösa i paddocken och låta dem busa en stund, antingen hela passet, eller bara i början, eller i slutet. Det uppskattar de verkligen! :) Så det är ju det enklaste alternativet om man bara vill att de ska ha lite kul.
Det brukar bli roligare med en hästkompis! Men om det inte finns tillgång till det kan ni ju hitta på något annat kul, men om hästen har lust kan den ju självklart få busa själv? :D

Men det är klart de tröttnar tillslut, och om de har fått busa i början brukar de inte vela busa i slutet, utan då har de blivit helt ointresserade! xD

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama