bus eller slagsmål?

ishorses

Trådstartare
Var går gränsen mellan bus eller om hästarna slåss?
Skulle hämta min häst i hagen idag och då sprang han & en annan häst runt i hagen, det såg ut som min häst jagade den andra hästen i typ 10 varv, sen hög min häst tag i den andra hästens manke/mankam och typ ruskade om honom ett bra tag medans den andra hästen skrek. Efter ett tag så släppte han och dom slutade för ett ögonblick. Då gick jag fram å tog in min häst som var genomsvett, andades som en galning och darrade.
Det såg inte ut som att dom busade.. va tror ni?

Sv: bus eller slagsmål?

Låter inte så busigt, men svårt att säga utan att ha sett det själv. Ibland behöver de ju göra upp om rangen också, men det ska ju i så fall inte bli varje dag då får man sära på dem. Vi människor vill ju inte ha trasiga hästar även om det är deras naturliga beteende.

Det du beskriver låter helt klart som slagsmål, inte bus. När en häst riktigt jagar en annan häst 10 varv i hagen och försöker bita sig fast är det allvar. Var det en ny häst?
Ni får nog allt hålla lite extra koll på dem.

Det du beskriver låter helt klart som slagsmål, inte bus. När en häst riktigt jagar en annan häst 10 varv i hagen och försöker bita sig fast är det allvar. Var det en ny häst?
Ni får nog allt hålla lite extra koll på dem.

Ja jag tycker oxå det men den gamla bonden jag har hästen hos tror bara dom busar å verkar inte bry sig :S tänkte åka iväg imorgon å söka jobb men kanske inte så smart..
Dom har gått ihop i ca 2 månader och min häst brukar vara ranghögst men konstigt nog inte med den här andra hästen..
Dom är 3 i hagen, ett sto och 2 valacker.. och det är valackerna som just nu bråkar.. vet inte vad jag ska göra :(

Skilja dem åt, 2 högrangade valacker och ett sto är som att be om trubbel. Det är för övrigt inte konstigt om man stöter på en häst som är högre i rang.

Ja jag tycker oxå det men den gamla bonden jag har hästen hos tror bara dom busar å verkar inte bry sig :S tänkte åka iväg imorgon å söka jobb men kanske inte så smart..
Dom har gått ihop i ca 2 månader och min häst brukar vara ranghögst men konstigt nog inte med den här andra hästen..
Dom är 3 i hagen, ett sto och 2 valacker.. och det är valackerna som just nu bråkar.. vet inte vad jag ska göra :(

Sådär blev det i vår hage när det kom ett sto till två valackar. Det ranghöga ledarstoet fick ge sin plats åt en av valackerna som sen dels försvarade stoet och dels mobbade ut den andre valacken..(båda valackerna är mer eller mindre ranglåga från början)

De två herrarna går hur bra som helst ihop och har busat enormt mycket tillsammans och det även ganska tufft. Men detta var inte bus längre..

Vi fick dela hästarna och fick gå isär några månader. När läget helt lugnat sej med alla nya rangordningar på plats och annat så släpptes de försiktigt ihop igen. Fortfarande fanns tendenser till bråk men inget allvarligt, och det gav sej med tiden sen. Idag funkar alla tre ypperligt ihop igen.
Har stoora ytor med naturligt avdelade hagar(diken och annat) så den mobbade kom undan ordentligt om den behövde.

Se till att det finns ytor för hästarna att röra sej på och komma undan lite så de inte blir trängda i onödan och ha extra koll på dom. Jag skulle dela på dom en tid om det inte ger sej.
Efter bara två månader ihop kan det vara nåt härj om rangordning, dessutom brukar det vara mer känsligt att släppa hop två valacker med ett sto än två ston med en valack.

Hoppas det ger sej!

Dela av hagen skulle inte riskera annat.

Vem kan sova lugn om atten när man vet att 2 hästar i hagen inte funkar ihop??
Hästar är flockdjur men i fångenskap så köper vi hästar hej vilt och stoppar in alal hästar tillsammans utan att ta hänsyn till vilken rang alla hästar har.

jag skulle aldrig i mitt liv sätta ihop min häst om hon nu var hög i rang med andra hästar utan att kolla hur de andra är.
Och aldrig någonsin ihop med andra som är lika höga i rang.
De må vara naturligt att hästar bråkar om rang och om vem som ska bestämma.
Men nu är inte min häst en vildhäst utan en häst som jag köpt för dyra pengar och som är värd en hel del idag som jag vill träna och tävla på.
Och inte en chans att jag skulle rycka på axlarna och säga jaja de fixar sig låt de göra upp och sedn tar man in en halvdöd häst som är söndersparkad från topp till tå och jag kan aldrig mer rida på den.

Såsära på dom

2 valacker och ett sto är som att be om bråk; tycker inte alls det är konstigt att dem bråkar. Jag har aldrig bland flockar (möjligtvis flera ston och en valack) eftersom det inte är naturligt... Även om valackerna är kastrerade så är de fortfarande pojkar ;)

Att ha två valacker med ett sto är att be om problem, är man rädd om sin häst oavsett det är sto eller valack så ser man till att de går i hagar för respektive. Ston går med ston och valacker med dito.

I det här fallet blir det svårt, en flock är ju en trygghet och speciellt med en import som inte vet något annat. Här kan det bli förödande om man ställer den själv, så om jag vore du skulle jag nog se mig om efter en annan stallplats.

ok nu blir jag rädd :S
men visste att den andra valacken var ranghög därför var jag lite skeptisk men hittade ingen annan stallplats. Sen kom stoet in i hagen för ca 1 månad sen..
Finns en annan stallplats men där är det ett ranghögt sto i den flocken..
Får leta vidare..

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 624
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar