Bur som sovplats och trygghet

Ravishing

Trådstartare
Någon som har en bur som hunden sover i /har som eget krypin?

Jag tänkte vänja nya valpen vid att vara i bur och ha en canvasbur som eget tillhåll, ur djurskyddssynpunkt visst måste det vara ok eftersom buren aldrig kommer stängas? Iaf inte mer än i träningssyfte. Jag har aldrig haft bur som myshörna till hunden förut, men efter lite funderande kändes det rätt! Buren är ju lätt att plocka med sig om man ska bort eller så och då vet hunden redan att den kan gå undan och känna sig trygg där, eller hur?!

Vad tycker ni om bur som myshörna? Ok eller inte?

Sv: Bur som sovplats och trygghet

Någon som har en bur som hunden sover i /har som eget krypin?

Jag tänkte vänja nya valpen vid att vara i bur och ha en canvasbur som eget tillhåll, ur djurskyddssynpunkt visst måste det vara ok eftersom buren aldrig kommer stängas? Iaf inte mer än i träningssyfte. Jag har aldrig haft bur som myshörna till hunden förut, men efter lite funderande kändes det rätt! Buren är ju lätt att plocka med sig om man ska bort eller så och då vet hunden redan att den kan gå undan och känna sig trygg där, eller hur?!

Vad tycker ni om bur som myshörna? Ok eller inte?

Förstår hur du menar. En bur är ok att ha hemma om du plockar bort grinden/dörren till den. Den får inte sitta där ur djurskyddssynpunkt om buren ska stå framme.

Nej det är tänkt som sovhörna isåfall, med dörr öppen. Anledningen till att jag tänkt på just bur är för att den är lätt att ta med om man ska åka bort på middag eller något och det är skönt för hunden att ha ett eget ställe att gå ochj lägga sig på och som den vet är ens egen fristad. Man tar ju inte med sig en BIA bädd liksom.. (eller inte jag iaf)

Ja det är ok.
Jag har inte buren som krypin men skulle gärna ha.

Mina har varsin bur som sovplats (bland andra, mina hundar har fri tillgång till sängar och soffor + filtar och hundbäddar i olika rum).

Jappen har en kanvasbur som han i princip bor i. Spenderar iaf hälften av dygnets (sovande) timmar däri. Kelpien har en täckt gallerbur med flera filtar i, som han sover i när jag inte är hemma (även om syrran är hemma, men är matte inte hemma sover man tydligen;)). Han sover även där några stunder om nätterna.

Dessa burar har jag med på t ex kurser och agilitytävlingar, och de sover som grisar, två meter från banan, i sina älskade burar:D

Senast ändrad:

Det är den effekten jag vill åt! Att de ska känna sig trygga och kunna gå undan i dem. Jag tror det blir en canvasbur att ha hemma :) Tack för svaren!

jag gillar bur som krypin, och mina spenderar större delen av nätterna i en canvasbur (inte instängda), helst liggande ovanpå varandra.
strikt lagligt sätt så får buren du har hemma inte ha någon "dörr" alls, dvs min canvasbur med "upprullad" tygdörr är inte ok, på plastburarna måste man plocka bort dörren så att man inte KAN stänga buren. känns rätt löjligt, men så tolkas tydligen lagen, iaf av en del.
ska man se till verkligheten så anser iaf jag att man anpassar sig efter hundens behov och ser till att den mår bra, men att man bör känna till vilka regler som gäller så att man vet om om man gör något man lagligt sett inte borde

Jag har en stålbur som min unghund sover i på natten (Frivilligt, luckan har jag lyft av).
Han var van vid den sedan valptiden då jag alltid hade med buren vart vi än åkte. Och när han alltid gick och la sig på skorna i hallen tröttnade jag och ställde dit buren, och flyttade på skorna. Sedan dess sover han där varje natt :)

Har även alltid med den på utställnigar eller där det kan bli lång väntan.

Jag tycker det är en bra idé. Vår hund älskar sin bur och har alltid gjort. Han lägger sig gärna i den om den råkar stå framme på golvet. Ett tag stod den i hallen och då sprang han in i den det första han gjorde efter promenaderna. Det är som hans lilla myslya.

När det gäller djurskyddsaspekterna tycker jag helt ärligt att man måste använda sitt sunda förnuft. Det är jättebra att det finns regler som tydliggör att hundar inte ska förvaras i bur i tid och otid. Men att någon ska lägga sig i om luckan har lyfts av eller bara är öppen övergår mitt förstånd. Så länge det inte handlar om en säkerhetsrisk kan jag inte förstå vad det skulle spela för roll. Jag kan inte heller tycka att det är problematiskt på minsta vis att man stänger in en burtränad och lugn hund i en bur under någon eller ett par timmar, t.ex. när man är bortbjuden på middag och vill att hunden ska ta det lugnt. Vår hund hade absolut inte uppskattat att bli instängd i ett främmande rum (eller ens ett rum i vårt eget hus om sanningen ska fram) men han har ingenting emot att ligga i sin bur och vila i samma rum som vi. Han känner sig trygg i sin lya och i vetskapen om att vi är där. Så gjorde vi ofta när vi var borta eller hade gäster och han var en liten valp som inte förstod när han behövde sova. Syftet med djurskyddslagen är inte att detaljreglera hundägares tillvaro, utan att motverka att djur far illa. Min hund far inte illa av att då och då få ligga i sin bur en stund, lika lite som han far illa av att ligga i buren när vi reser.

Jag har canvasbur när jag åker bort. Chivas gillar sin bur och för mig är det viktigt att den är fredad, är han där inne ska man helst inte vara inom en meter. Bra att lära barn.

Jag har en gallerbur uppställd hemma dygnet runt. Tanken var att ha den för att burträna unga dåren. Istället blev det konstant sovplats för min tant... Hon föredrar buren framför de flesta andra sovplatser i hemmet. M.a.o. tycker jag att det är helt ok att ha buren som myshörna.

håller fullständigt med. argumentet jag hört för att dörren ska vara avplockad är att "man KAN ju stänga den om man vill, alltså är den förbjuden", men, på fullaste allvar, hur svårt är det egentligen att plocka av en burdörr på våra vanligaste bursorter? och i förlängningen, hur svårt är det att hänga dit den igen när inspektören avlägsnat sig.... idioti.

Vi började med valphage, sedan bur som användes för timeout samt som stod inne i valphagen. Sedan har buren använts i bilen som bilbur.

Det har gjort att hunden tidigt varit helt ok med att åka bil, både med och utan bur.

Hemma har buren bara av och till använts som sovplats dagtid, men sedan vi köpte en puffigare kudde att ha i så är det favoritstället att tillbringa dagarna på :love:
Hade faktiskt tänkt skippa buren inomhus då han nästan aldrig använde den, men när bilburen kom in i lgh med den puffiga kudden så vart det andra bullar ;)

Buren tar vi också med när vi åker hem till folk, skönt för honom att ha en trygg plats.

Eftersom buren också används i bilen så har vi naturligtvis dörren kvar, och det skulle aldrig falla mig in att montera bort den. Någon måtta får det vara.

Tack för alla svar! Då behöver jag inte ha dåligt samvete smo burtränar valpen då ;)

Dåligt samvete ska man minst av allt ha. Det borde däremot den ha som inte burtränar sin hund. Den dag hunden, gud förbjude, gör sig illa eller blir sjuk och måste vara på djursjukhuset, kan det ha stor betydelse. Det sista man behöver då är att hunden blir extra stressad och orolig för att den måste sitta i bur. Hellre då en hund som känner sig trygg i bur och kan lägga sin energi på att bli frisk.

Dåligt samvete ska man minst av allt ha. Det borde däremot den ha som inte burtränar sin hund. Den dag hunden, gud förbjude, gör sig illa eller blir sjuk och måste vara på djursjukhuset, kan det ha stor betydelse. Det sista man behöver då är att hunden blir extra stressad och orolig för att den måste sitta i bur. Hellre då en hund som känner sig trygg i bur och kan lägga sin energi på att bli frisk.

Det där har jag varit med om... Unga dåren var tvungen att ligga inlagd med dropp en dag (tack universum för att det inte var längre tid än så!). När jag kom dit på eftermiddagen/kvällen så hörde jag en hund yla så fort jag öppnade dörren till djursjukhuset, och det hördes direkt att det var min unga dåre.. Inte kul.

Mina hundar har en gallerbur som alltid står öppen, oftast så ligger alla fyra och trängs i den :p När det är matdags så brukar den glupskaste hunden få äta sin mat där inne, med burdörren stängd, så fort jag börjar plocka i matskålarna så rivstartar hon från där hon är och flyger in i buren och sitter där och väntar. Alla mina hundar ser buren som nåt positivt så vid transport så kan alla ligga lugnt och sova - precis som hemma.

Kanske onödigt med ett till svar men även min har sin egen hörna med både bädd och koja i. Kojan ligger han i så fort han ska sova, alt vill fly ifrån mig när jag kommer med saxen.
Han älskar sin bilbur. När han är med på scouthajk tar vi därför ur den och kommenderar honom att ligga där då det till exempel vankas mat. Han är ju allergisk och scouter gillar att drälla. Då vi har något ännu onyttigare framme såsom pärlor eller knivar stänger jag även dörren = den är inte avplockad.

Det där har jag varit med om... Unga dåren var tvungen att ligga inlagd med dropp en dag (tack universum för att det inte var längre tid än så!). När jag kom dit på eftermiddagen/kvällen så hörde jag en hund yla så fort jag öppnade dörren till djursjukhuset, och det hördes direkt att det var min unga dåre.. Inte kul.

Usch vad jobbigt! Vilken tur att det gick bra ändå. Uppfödaren till vår mops berättade en riktigt läskig historia. En av de andra valpköparna hade varit tvungna att lämna sin förra hund, också den en mops, på djursjukhuset för att de skulle ta bort ett grässtrå som hade fastnat i mjuka gommen och nosen. Det brukar i sig vara ganska harmlöst och inget farligt ingrepp. Hunden var dock inte burtränad. Detta i kombination med grässtrået räckte för att hunden skulle dö. Jag minns inte diagnosen, men jag förmodar att det var någon form av chock. Nu är detta såklart ganska extremt och hade säkerligen att göra också med att mopsar har små andningsvägar, men historien säger ändå något om vikten av att förbereda en hund för sådana situationer.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 415
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 488
Senast: Otherside
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 248
Senast: Bison
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka