Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?
Hej Marre!
Jag ser det som, att du vill diskutera "hur får jag min hund att lyssna på mig i st f sin instinkt".
Det är en bra fråga, svår att svara på. Fr a på avstånd.
Jag har en kompis, som under åren bl a haft 2 st blandningar med jaktras i. Efter att ha sett hur familjens första hund (ej jakt) "uppfostrades", försökte vi (familjen och jag) tillsammans ändra hanterandet när den första jaktisen kom in i bilden som "present". Förgäves. Kompisen hade bara ett sätt, nämligen att kravlöst skämma bort hunden. Liksom den första. Liksom den tredje. Det är lätt att inse resultatet. Poängen i det här är, att kompisen
ville ha en annan uppfostran på sina hundar, men förmådde inte. Därför blev hundarna såna som stack när dom kunde och kom när dom ville.
En annan kompis, en granne, har haft flera jakthundar och jagat med dom. Dom har aldrig stuckit, alltid kommit på inkallning även om dom stött en hare t ex. Motvilligt, men ändå.
Med det här vill jag visa att det vanligen inte hänger på hunden hur den är, utan på den som handhar den. Jag kritiserar ingen nu, bara konstaterar olika hundhanteranden. I kompisens fall har jag helklart för mig, hur jag själv skulle betett mig med dom hundarna.
Vad som sprack där, var först och främst konsekvens, därefter grunduppfostran, därefter ledarinstinkt m fl.
I ditt fall skulle jag ta mig en ordentlig funderare på, vad jag själv gör för fel. För fel gör vi alla! I ditt fall är resultatet en "lyssnarbaranärjagsjälvvill"-jycke. Att ändra på det förhållandet när man är i situationen, går inte. Det enda jag ser som kan åstadkomma en varaktig förändring, är att börja om hundens grunduppfostran. Helt "enkelt" ett nytt hundliv med nya regler och krav, nya sätt att uppmuntra och berömma, ny kommunikation, ny samvaro etc.
Det är inte så svårt att anpassa våra änskemål till hundens instinkter och att styra dom. Men det tarvar arbete, ibland mycket.
Att hon har superkoll utan störningsmoment, din hund, tror jag inte riktigt på. Snarare att hon kollar när hon inte har nåt annat att göra, vilket är skillnad. Jag skulle kräva den där superkollen vid varje tillfälle jag ville ha den, men då måste grundjobbet finnas där.
Detta var några av mina tankar om det du skrev. Om det är vad du ville få fram eller om jag trampat i klaveret, återstår att se.
JAg försöker i alla fall!
Tippan!
Du skriver om folk med hundproblem och om hundklubbar. Jag vet inte riktigt vart du vill komma, men om du tror, att jag inte inser behovet av hjälp och samarbete och att hundklubbar är ett utmärkt ställe för sådant, ja då tar du fel.
Även på vår klubb finns ett antal ledare som är mycket hundkunniga och hjälper dom som vill ha hjälp. Där finns olika idéer, om hur man gör i olika situationer, men huvuddsaken är att relationerna hund-människa arbetas på.
Det sätt man ser på hundar, uppkopplingen utanför klubbstugan t ex, trodde jag var gängse, men kanske fungerar det inte så på andra ställen. Vi har hur som helst inga problem med, att hundarna är bundna utanför dom stunder, vi har aktiviteter i stugan.
Jag har iofs avslutat burdiskussionen för egen del, men ...
Ett PS till Chillamuffins!
Tänk att man ens ska behöva säga det! Det var faktiskt du själv, som började snacka om hundägarnas eventuella lathet! Inte jag!!! Ganska fult att beskylla mig för snålhet, och sedan försöka försvara sig på det där sättet, tycker du inte?
Ett PS till Guardian Angel!
Förstår inte vad som skulle vara misstolkat? Du tjatar och tjatar om platsliggning, men det är ju inte vad det handlar om.
LIA