Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?
1 Nu förstår jag inte vad för sele du menar. Dom jag sett tvingar inte hunden att sitta upp!? I övrigt inte konstigare än att sitta uppkopplad på vanligt sätt.
Nej, selen tvingar inte hunden att sitta. Men det är i sittande ställning som selen fungerar. Om hunden ligger eller sitter baklänges har du inget som hindrar hunden från att flyga ur selen och vidare genom rutan. Den är dessutom fruktansvärt obekväm att ligga i.
"Lilla valpen" åker i baksätet. Behöver fysiska närheten. Förses med tuggrej, men brukar vanligen slockna efter 30 sekunder. Äldre valp/unghund sitter i skuffen och har lärt sig vad som gäller. Uppfostran!
Åker i baksätet lös? Eller hur har du tänkt att lilla valpen ska kunna sitta still med sele i baksätet utan att strypa sig? Tuggrej, visst, men en valp utforskar gärna andra saker. För en valp är allt tuggbart.
Hur gör du med den äldre valpen/unghunden som byter tänder? De tuggar inte för att det är roligt utan för att det kliar.
Sedan anser jag att när jag kör bil vill jag konsentrera mig på det och inte hänga över sätet och korrigera en valp.
Stackars hund som behöver en bur för att trivas.
:smirk: Vet inte hur små burar Du har tittat på, men de flesta har gott om utrymme och kan utan problem ligga utsträcka, och det utan att risker att få en massa packning över sig. Men
so what som Du skriver, lite packning som kommer farande är ju en bagatell om man jämför med att tvingas sitta i bur. :smirk: eller?
Kan vi inte vara överens om, att vuxna människor kan klara tillfälliga specialfall utan generella inlåsningsregler? Orkar inte argumentera mot och visa på dom uppenbara, alternativa lösningarna.
Nu är Du löjlig. Jag har själv lydnaden på mina hundar att jag skulle kunna lämna dem lösa med bagaeluckan öppen. Men jag skulle aldrig drömma om att göra det! De kan komma fram andra hundar, som flyger på. Det kan komma andra människor och irritera hundarna eller tom stjäla dem. De kan komma barn och försöka klappa och dra i öronen. Det kan hända vad som helst och framför allt så kan de om de har bur eller grind, koppla av på ett helt annat sätt. De slipper vara fokuserade på vad som händer utanför och kan instället lugnt koppla av och veta att ingen kan komma åt dem och att matte snart återkommer.
För den delen så lämnar jag ALDRIG mina hundar i bilen. Enda stället är på BK när jag är där. Och då har jag även bilen parkerar så jag kan hålla koll.