G
Geezer
Sv: Bur/gallergrind - äter hundar bilar?
Tja, kanske det. Det är svårt med säkerheten vilket fall.
Tja, kanske det. Det är svårt med säkerheten vilket fall.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej, då tycker vi samma i den frågan. *stryker direkt* Men jag är iaf tacksam över att den som inte har koll på sin hund väljer att låsa in den i bilen hellre än att låta den få en chans att komma lös.LIA skrev:Du missuppfattar. Jag bemöter argumentet, att man behöver bur, för att hunden inte ska rymma.
Där har du givetvis en poäng och det är klart att en bur inte räddar hunden i alla olyckssituationer. Men om buren blev mos så hade nog hunden blivit mos även om den suttit fastbältad i en sele? eller kan den ta sig undan bättre i en sån?? *undrar*LIA skrev:Jag förstår säkerhetsintresset! Jag förstår också, att man vill köpa sig någon form av ökad säkerhet. Fram tills nu har jag sett selen som det bättre alternativet i det hänseendet, men efter Geezers inlägg får jag kanske ompröva. ... Däremot har jag sett en mosad bur efter en bilolycka. Om där fanns en hund i, vet jag inte, men i så fall var den också mosad. Det finns ju liksom ingenstans den kan "komma undan", vilket för mig är ett stort burminus.
Som om du inte gör det om de personer som du kritiserar här inne? :smirk:LIA skrev:Varför denna sjuka att förvränga det skrivna? Var har jag sagt, att jag testar någon teori? Skillnaden på dig och mig är kanske, att jag vägrar att låta idioterna styra mitt liv! Chansen finns, att jag har större erfarenhet än du av dessa idioter?
Bemöt mig gärna med sakskäl och argument, men dra inte förhastade slusatser om mig och min person!
Japp, jag har min hund lös i öppen skuff.Eller så har du din hund lös i bilen med öppen lucka för att DU har koll på DIN hund och att det finns idioter som inte har det är inte ditt problem? Är det så så drar jag därav slutsatsen att du är en sån människa som hellre har rätt än tar det säkra före det osäkra. För om du gör det säkra så låter du idioterna (som du säkert har större erfarenhet än jag av att hantera, för du känner ju mig och vet allt om mitt liv du med) styra ditt liv och det kan du inte stå ut med?
Hur fick du till det?om jag hade använt mig av ditt resonemang hade jag kunnat säga att du inte hade bur/galler för att du var för snål...
För femtielfte gången då: Jag diskuterar argumentet för bur! Nämligen behovet av att låsa in hunden. Mitt argument emot i första inlägget: "4 Vuxna hundar kan sitta kvar lösa, med öppen baklucka."jag kan inte förstå din ovilja mot att andra vill ha sina hundar i bur när de åker bil. de som vill det har sina skäl och vem är du att ogiltigförklara dem? visst är det bra med skäl för och emot och inget sätt är det enda raka, men bara för att ditt sätt passar dig och dina hundar behöver inte det betyda att det passar alla. kan vi vara överens om det? eller tycker du att bur bara är ett sätt att maskera bristande lydnad?
Jag skulle vara oerhört tacksam om du ville ge lite tips hur man gör för att förhindra bitande i bilen, när man lämnat hunden. Jag har nämligen också tyckt att jag haft "koll" på detta, innan jag fick min gamla hund... Det gick åt många bälten och lite stoppning från baksätet osv. Ben och annat hade ingen som helst lockelse i bilen. Kan tillägga att när han blev äldre var det inga problem, vare sig att lämna honom med luckan öppen eller med bitandet. Men det blev dyrt innan vi kom så långt!LIA skrev:2 Hundar ska inte gnaga. Basta! Valpar har ett bit och tuggbehov som man klarar utan att få varken bil eller byrå förstörda.
3 Utrymmena bak i bilar är oftast små ändå, utan att belamra med "låtsassäkerhet".
Tycker LIA
Har du sett en krockad bil? Vad tror du buren skulle gjort för skillnad?När det sedan gäller "låtsassäkerhet" så är det väl så att de speciella bilburar som finns, är krocktestade och klarar ganska stor påfrestning.
Det har tydligen andra en annan uppfattning om.Apropå utrymmet bak i bilarna, så om man har en kombi och har en anpassad bilbur, så följer ju den hela utrymmet. Man tar inte bort speciellt mycket utrymme.
Jag håller med dig, med den ev skillnaden att det är skillnad på att vara under kommando och att vara (vardags)uppfostrad.Vill också säga en sak apropå att lämna hunden utan bur/grind. Visst kan också jag göra det om jag vill, men tvärtom mot dig så tycker jag inte om att ha hunden under kommando under någon längre tid. Jag tycker det är viktigt att ha en god allmänlydnad på hunden, men att ha den under kommando är en helt annan sak, enligt mig.
Hur gör du för att lära hunden/valpen att inte bita i annat? Ser faktiskt inte behovet av säruppfostran här.Jag skulle vara oerhört tacksam om du ville ge lite tips hur man gör för att förhindra bitande i bilen, när man lämnat hunden.