Bultpistol

K

krigarinna

Vet inte om tråden ligger rätt nu, men jag chansar.

Någon som vet om de krävs någon utbildning att inneha och få använda sig av bultpistol eller slaktmask?

Sv: Bultpistol

Det tror jag inte...
På mitt förra jobb avlivade jag, utan utbildning.. Givetvis fick jag vara med och lära mig först, men nån utbildning gick jag inte.. Första gången jag skulle avliva själv var veterinären med och instruerade till punkt och pricka...

Du skall kunna avliva djuret snabbt och utan lidande, det är ingen som kontrollerar dig utan det är vad man själv anser sig kunna.

På slakteri (i alla fall där jag arbetar) krävs det utbildning för att avliva och hantera levande djur.

okey, ja, för mig skulle det kännas så mycket tryggare att åtminstånde kunna lite om eventuell nödslakt eller liknande. Läste en artickel på nätet om att vem som helst kan köpa/inneha en bultpistol, men jag kan inte hitta något ställe som säljer det?

Någon som vet vart man vänder sig?

inget svar på din fråga men är det bara jag som är för blödig för att kunna avliva?
att bulta kanske jag skulle klara men inte att snitta halsen på dom :crazy:

okey, ja, för mig skulle det kännas så mycket tryggare att åtminstånde kunna lite om eventuell nödslakt eller liknande. Läste en artickel på nätet om att vem som helst kan köpa/inneha en bultpistol, men jag kan inte hitta något ställe som säljer det?

Någon som vet vart man vänder sig?

Nä,så tuff skulle inte jag kunna vara om det hänt min häst något!

Jag hade skrikit på stallägaren i högan sky om jag inser att det måste till en snabb avlivning,så får han skjuta min häst(jägare)

Jag hade hellre snittat halsen... >_>
Om de väl är bultade vill jag vara 100% på att de faktiskt dör också, jag tänker för mycket..tex ''tänk om han bara blev förlamad men är vid medvetande?!"..är halsen avskuren måste den ju vara död, liksom..och när det är tid för halsen finns ju ingen återvändo, håller man i bulten kan man ju foortfarande dra sig ur, då är man ju dödande...

Jag hade ringt närmaste jägare med, om man hade haft avlivningsvätska hade jag kunnat fixa det men skjuta nån av dom, det vet i fan? jo om jag inte hade haft nått val så hade jag nog klarat av det bara jag visste att det gick på några hundradels sekunder utan extra lidande.

kl
SJVFS 2007:77
2 kap, Kunskapskrav
1 § Personer som hanterar djur i samband med slakt eller annan avlivning ska ha goda kunskaper om djurskydd och tillräckliga färdigheter för att kunna följa bestämmelserna i dessa föreskrifter. De skall även ha kunskaper och färdigheter i praktisk djurhantering.
2 § Den som ska bedöva eller avliva ett djur ska vara väl förtrogen med den bedövnings- respektive avlivningsmetod som ska

Föreskriftsdokumentation: Detta är en sammanslagning av skrivningarna i tidigare L22 och L24. Ingen ändring i sak, utom att det förtydligas att även den person som hanterar bedövningen ska vara väl förtrogen med metoden och att det krävs färdigheter i praktisk djurhantering. Detta är viktigt eftersom hanteringen av djuret fram till själva avlivningsmomentet är mycket viktigt ur djurskyddssynvinkel. Den del som rör kontroll av att djuret är dött återfinns i 7 respektive 8 kap.
Till exempel kan den som har jägarexamen normalt anses ha tillräckliga kunskaper för avlivning av djur av relevanta arter, om det inte kan visas att avlivning genomförts på ett felaktigt eller uppenbart oskickligt sätt. Givetvis kan även personer utan jägarexamen anses ha tillräckliga kunskaper för att avliva djur (med andra metoder än genom skjutning med vapen med fri projektil), genom utbildning och erfarenhet i aktuella metoder.

Här kan man läsa mer http://www.sjv.se/download/18.71828f571158338f31a80006180/2007-077.pdf 2 kap.

Om de väl är bultade vill jag vara 100% på att de faktiskt dör också,

Man ska både "bulta" och snitta.
Bultpistolen bedövar (läs hjärndöd) och snittet avblodar. (läs blodförlust)

Det vet jag väl, men av dse båda snittar jag hellre halsen, för då är ju hästen redan ''död''.

Om de väl är bultade vill jag vara 100% på att de faktiskt dör också, jag tänker för mycket..tex ''tänk om han bara blev förlamad men är vid medvetande?!"..är halsen avskuren måste den ju vara död, liksom..och när det är tid för halsen finns ju ingen återvändo, håller man i bulten kan man ju foortfarande dra sig ur, då är man ju dödande...

Hästen är inte direkt heldöd efter en bultning, bara hjärndöd, man måste avbloda hästen så att även hjärtat stannar.

Det är ett stort beslut att bulta och skära själv. Man ska känna sig redo och verkligen veta vad man kommer att behöva göra. Man bör ha någon med som kan ta över om man plötsligen får panik. Tänk på att kniven ska vara jävligt skarp, för det är inte så extremt lätt att komma genom skinnet, och man ska ändå skära in en del. Tänk även på att när du bultat hästen så kommer den att ramla ihop på marken och absolut inte ligga still, den kommer att skaka, sparka och vara svår att komma till halsen på. Klarar du av att se och utföra detta. Man får inte tveka.
Själv har jag avlivat får, häst, ko och gris på detta vis och ( hemma, avlivning och slakt) och det är alltid hemsk första gången, men sen vet man hur det känns, hur slaget i handen känns, hur det är att skära genom skinn, att se djuret sparka..... Var säker innan du ger dig in i det. Var stark.

Jag har sett djur som både vart stilla och som sparkat efteråt.

En sak jag funderar på ibland när jag kommer på det, är att när vi tar bse-prov på fåren, så bedövas de med el, sen avblodas och sen bultas för att kunna få ut provet. När djuret bultas så sprattlar de till. Fast de alltså redan är hjärndöda och avblodade.

Det i sig är en utbildning, lärlingsstadie...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar