Bultpistol eller spruta?

V

Villeroy

Jag kanske ska avliva min häst och jag undrar lite över era erfarenheter...
Hur har ni avlivat era hästar? Har ni använt bultpistol eller spruta?
Vad är för-och nackdelarna?
Har ni varit med när det händer?
Jag funderar på vilken som e den bästa lösningen...

Inget kul men man måste ju planera så att det blir så bra som möjligt...:cry:

Sv: Bultpistol eller spruta?

Vad tråkigt, aldrig ett roligt beslut. :(

Jag har bara erfarenhet av bult och dessa erfarenheter är bara bra!
Det går otroligt fort, man får ta hästen till det stället där man vill att avlivningen sker och har oftast en hink med mat i som hästen står och tuggar på när de bultar. Allt går jättefort och smidigt. Sen avblodar dom på plats. Jag har aldrig varit med själv, men haft en egen häst som avlivades så (mamma var med) och sen kompisars hästar. När det är dags för min häst kommer jag välja bult.

Håller med! Inte avliviningsvätska om jag kan undvika det, tar för lång tid.
Har bara bra erfarenheter av bultpistol på hemmaplan.

Läser detta med intresse och bävan eftersom jag fått en av mina hästar utdömd. Har aldrig ställts inför detta förut och upptäcker nu att jag inte kan förmå mig att ringa och beställa tid ....
Jag har vridit och vänt på andra alternativ och kommit fram till att det enda rationella är att avliva honom ( ej lämplig som sällskapshäst då han är ganska nervig och blir orolig när han är själv, är kroniskt halt på grund av medfödd defekt som bara blir värre och är bara 9 år ... ).
Hur har ni som varit med om detta förmått er att genomföra det hela. Jag trodde att jag skulle vara mkt tuffare och så blir jag bara helt gråtfärdig vid tanken på att jag ska ta livet av min fina häst som jag sett födas och som har mig som sin trygghet i livet ..... Hur samlar jag kraft till detta ??????

Använd bultpistol!!!det går snabbt och smidigt...har varit med om båda, men bara spruta en gång..aldrig mer!!!Hästen ifråga vägrade
s a s dö...han blev dåsig, dåsigare, dåsigast..frambenen vek sig, så skulle han upp igen men hade ingen balans för det och började hoppa på framknäna och bakhovarna...knäna pissblödde men han la sig inte iallafall..i med andra påsen(dubbel dos mot vanligt), då la han sig men skulle upp igen osv...det tog 10 minuter innan man såg att han va borta...
Som tur va var det inte min häst och jag hade inga känslor..men hade jag kunnat då så hade jag hellre skurit halsvenen...det är det värsta jag varit med om i hela mitt liv!!!(ursäkta om jag är lite rå, men det hade varit "snabbare" för hästen...):cry: :cry:

Jag avlivade min pensionär för två veckor sedan, ett beslut som fått mogna ett tag, jag ville att han skulle slippa tackla av och tappa rang då han alltid varit högsta hönset och det kommit nya hästar som riskerade att ta över. Att besluta det för en kompis som man haft i 15 år var inte lätt! Vi använde bultpistol och jag rekommenderar det, snabbt och fritt från all vånda, hästen har ingen aning om vad som sker.

Måste man själv eller nån man känner hålla i hästen?
Är dom två som kommer från Svensk Lantbrukstjänst?
Jag vet inte om jag hade klarat av att hålla i honom själv och höra honom falla i backen...

Lantbrukstjänst brukar nog komma ut ensamma vad jag vet, så vill du inte hålla själv (kan ju vara otäckt med egna hästen) så behöver du en medhjälpare. Det rekommenderar jag oavsett, för det är ju alltid traumatiskt - hur man än vänder och vrider på det!

När jag har varit med så har det varit en privat firma som avlivar och avblodar hemma, sedan körs kropparna till ett slakteri. (Besiktning av veterinär inom 24 h före avlivning.) De har en liten B-kortslastbil med vajer och motor inne i lastrummet som de kan dra in hästkroppen med, sedan avblodar de inne i lastbilen. Kan man parkera bilen nära en skogsbacke och avliva där går det säkert lika bra att avbloda på marken. Priset blir i stort sett noll eftersom köttvärdet ersätter kostnaden för avlivning och transport. Allt har skett mycket professionellt och lugnt, jag har bara gott att säga om handhavandet.
Personligen förerdrar jag detta alternativ framför att skicka kroppen till destruktion hos Konvex, vilket jag känner är en otäck hantering (av två onda ting). Det har absolut ingenting med pengar att göra i detta fall.

Jag förstår din vånda och sorg, OM. Många har säkert hört min historia, men jag tog ju bort min älskade älskade vän för en vecka sen. Han var ett vrak när han kom hit förra sommaren, och jag svor att aldrig låta honom byta hem igen, för han hade tappat all tro för mänskligheten.
Han blev bättre men det visade sig att skadorna han hade i sina bakknän aldrig skulle bli bra....Jag känner inget annat än avsky mot de människor som behandlat honom så illa.

För ett par veckor sen såg jag att knät var värre än vanligt, han kunde knappt gå, och stod och höll upp benet i luften. Han kunde inte backa eller gå i sidled på 2 dagar. När vi var hos vetrinären konstaterade dom att mensiken i princip var helt utsliten i hans ena bakknä...det fanns bara några millimeter kvar innan pålagringarna nötte mot varandra, och han skulle få otroligt ont. Påfrestningarna hade blivit stora och likaså förändringarna även i hans andra knä, eftersom han bara belastade det.
Han skuklle inte ens klara av att vara haghäst.....

Det fanns inget annat att göra än att fatta beslutet att ta bort honom.

Jag valde att göra det med bultpistol. Jag trodde aldrig jag skulle klara av att ens köra ner honom till kliniken, men jag var med, och jag kände att jag ville se honom död, för att kunna gå vidare, och VETA att han inte led mer.

När vi kom ner så mötte jag killen från lantbruksstjänst. Det var bara en kille. Jag hade förväntat mig en best av något slag, men han var så supertrevlig och go. Vi pratade och han tyckte det var så synd att ta bort en så ung häst, men att det var så tragiskt det dom gjort mot honom. Så frågade han mig om jag ville vara med, och jag svarade att jag inte klarade av att se honom falla till marken. Det var ok sa han, han kunde göra det själv, han hade gjort det själv många gånger.

Det lustiga var att min häst helst vägrar gå när någon okänd ska leda honom, men nu följde han snällt med killen ut i skogen. Och det kändes bra, det kändes tryggt.
Jag gick in och väntade.
Det hela tog knappt en sekund....
Men jag kommer aldrig glömma synen av min älskling liggandes död i skogsbrynet när jag öppnar dörren. Även fast jag VET att han ligger där så får jag en chock när jag öppnar dörren. Jag bara skrek och grät och sprang fram och slängde mig över honom....
Men han såg så fridfull ut....han gjorde verkligen det...och man såg i ögonen att han inte känt det hända, att han inte varit rädd....

Jag frågade även killen som gjorde detta om man inte blev kall efter att hållit på med detta....men han svarade så fint att hade man blivit det så skulle man inte hållit på med det....att det är så viktigt att behålla lugnet och känslan....
Han tyckte också att bultpistol var det absolut bästa! Det går så fort och hästen hinner inte känna något. Det sker oxå ute i friheten där hästen gillar att vara.
Ska du göra det med spruta så tar det längre tid, hästen hinner bli nervös och det kan också hända otäcka saker som någon skrev ovan...sen är det också mkt mkt dyrare...
Visst, det är blodigare med bultpistol eftersom hästen måste avblodas, och de direkt efteråt gör ett hål i halsen så blodet ska rinna ut....men man tänker inte på blodet så....när man väl är där....hellre det och att min häst dött lugnt och smärtfritt, än att den ska hinna våndas innan och undra vad som sker.....

Detta blev långt...men man blir så inne i det man skriver....
Önskar dig all lycka...och du kommer klara det....

IngridL: Jag vet hur du känner dig, och hur ONT det gör...det går inte att beskriva...det var min absolut mest älskade häst jag tog bort också, och jag trodde jag skulle dö själv. Jag TRODDE verkligen det...men på nåt sätt härdar man ut...och man gör ju det för att hästen ska slippa lida....Tänker på dig!

Många kramar till er....

r
Personligen förerdrar jag detta alternativ framför att skicka kroppen till destruktion hos Konvex, vilket jag känner är en otäck hantering (av två onda ting). Det har absolut ingenting med pengar att göra i detta fall.

Du får gärna berätta varför det är otäckt? Är det dom som håller till i Örebro? Eller de kanske håller till lite överallt?
Vill du inte skriva det här får du gärna PMa....bara intressant att veta...jag vet inte alls hur det går till...

jag avlivade mitt sto med spruta och det gick lugnt och sansat till.

det som är otäckt när lastbilen hämtar hästen är att den lyfts i en kran ner i en kontainer...hemskt. försök att inte vara med när det görs!

Hej Villeroy!

Jag beklagar att du måste skiljas från din vän. Jag har varit med och tagit bort ett antal hästar under mina år. Jag fick ta bort mitt hjärtegryn i juni i år.

Jag tog bort honom med injektion och det gick kanon bra. Det tog ett par sekunder så var allt över. När veterinären sa att hon inte hade bultpistol med sig och vi skulle bli tvungna att ta bort honom med injektionsvätska fick jag panik. Jag har varit med om injektioner innan och det har varit mycket dramatiskt. Veterinären berättade att dom har ett nytt preparat och försäkrade mig om att hästen skulle vara död på 10 sekunder. Hon hade rätt! Lugnt och fint bara somnade han in.

Vad det gäller bultpistol är jag för det men oxå varit med om att pistolen klickat och att den träffat snett.....

Jag kommer nog att i framtiden välja injektioner, efter att fått sett min underbara häst gå vidare så lugnt som han gjorde.

Mvh Pernilla

det som är otäckt när lastbilen hämtar hästen är att den lyfts i en kran ner i en kontainer...hemskt. försök att inte vara med när det görs!

Jag har funderat på att avliva mitt sto med spruta, och jag undrar varför du valde sprutan framför att bulta? Hur länge tog det, på ett ungefär? Vart hästen nervös och/eller ställde sig upp? Vad jag har hört så går det oftast lugnt och sansat till, och hästen liksom somnar in, bara.. Har aldrig hört talas om att hästen "vägrar dö", och jag blir lite orolig när jag hör den berättelsen.. Samtidigt känns det så otroligt jobbigt att bulta hästen. Jag kan som inte sätta ord på varför, men det bara känns så.

Skulle gärna höra lite om hur det går till och sådant, då det är ett så enormt viktigt ämne för mig..

Hej,

jag beklagar verkligen att du fick ta bort din häst.. Jag är också i "avlivningstankar", och har tänkt använda spruta.. Skulle gärna höra lite mer detaljerat om hur det går till.. Jag känner mig så himla tom och ledsen så det är otroligt, jag vill ju gärna förbereda mig lite, och eftersom jag aldrig avlivat en häst förut så är det lite svårt att välja..

TS: Jag beklagar att du måste ta bort din häst.. Dock har jag ingen erfarenhet av ämnet, så jag överlåter det till de andra.. Men jag skickar tröstkramar!

När vi gjorde det så vinschade dom in hästen i lastbilen, inte med en kran ner i en kontainer...så det är nog olika...men det behöver man ju som sagt inte se....

Det har kommit ett nytt preparat som används vid avlivning, men jag tror inte det finns överallt ännu, och inte alla vill använda det. Det är så starkt så att det innebär en direkt fara för den veterinär som använder det. Att råka få på sig i ett sår eller i mun eller dyl kan innebära livsfara....så starkt är det. Och kanske därför just som de börjat använda starkare preparat, så att döden ska inträda snabbt.... det är nog detta du pratar om..

På hästfronten har jag bara varit med om avlivningar med spruta. (Vi har avlivat en gång på slakteri med bult men då svek modet mig på väg in i gången men min :love: pappa följde hästen hela vägen och var med till slutet, däremot gick det fort. Jag hann bara gå ut och stänga transporten så kom pappa tillbaks med pålles grimma).

Häst ett blev dålig en lördag natt och veterinären som kom (en av de bästa häromkring) hade bara med sig spruta så vad skulle man göra? Klockan var runt 03.00 så att hitta en bult var inte det lättaste. Damen låg på golvet med huvudet i mitt knä och fick sin spruta och somnade in så stilla. Hon var redan på väg ifrån oss så sprutan var egentligen bara en "påskyndning" av det hela.

Häst två hade en planerad avlivning. Jag velade mellan bult och spruta men det blev till slut en spruta på henne med. Jag tror jag hann räkna till fem från det att veterinären började att spruta tills att hon lyfte huvudet, spetsade sina öron och föll ner till golvet.

Båda dessa damer är begravda hemma sida vid sida av min underbara pappa samt en person i närheten som har grävare.

Kalvar har jag varit med och avlivat med bult. Det är en snabb metod, det värsta för personen brevid är nog ljudet och blodet.

Jag skulle kunna välja bult till min dam som jag har nu och det tror jag har att göra med att jag har träffat han som utför bultningen häromkring i kosammanhang och det är en kanontrygg människa som jag känner att både jag och hästen skulle kunna lita på. Däremot kommer jag så långt som det är möjligt att begrava hästarna hemma och inte skicka iväg deras kroppar.

jag har tagit bort hästar både med spruta och bult. den "nya" avlivningsvätskan (som har funnits ganska länge nu, kom jag i kontakt med den redan för 8 år sedan) dör dom med en gång av. ingen större skillnad på den eller med slaktmasken, dock bör man fråga berörd vet. villken sort h*n använder för många vet. har fortfarande den gamla vätskan, och den tar det låång tid med. en del hästar kan "kämpa imot" bra länge.

villken metod man än väljer (om man har möjligheten att välja) så är det ju bra om man har med någon man litar på (om man inte har varit med om det förut) känner man att man klarar av att vara med så är ju det bra, men annars kan man ju i efterhand få svar på sina frågor av den vän som varit med. det är väldigt odramatiskt om allt går som det ska.

här behöver dock ingen vara med utan lantbrukstjänst fixar det själv om man väljer att göra så. personligen vill jag vara med tills dom fallit, men sedan gå därifrån innan dom avblodar och vinchar in i lastbilen eller i containern. har jag tagit bort häst på slakteriet så väljer jag att gå ut innan dom hissas upp.

hoppas allt löser sig för er.

Vet någon vad den nya vätskan heter?
Så att man kan kolla om det e den vet. använder...

Jag ringde till min närmaste (5 minuter bort) vetklinik nu på morgonen (inte samma som jag använt för behandling etc) för att kolla med den veterinären vad han tyckte och kolla om jag kanske kan åka dit och avliva i så fall...

Han sa att de kan avliva där med spruta men att han verkligen rekommenderar att avliva hästen hemma med bultpistol. Att detta är det mest smärtfria och minst stressande för hästen. Man kan ge dom lite lugnande innan för att de inte ska stressa upp sig.

Jag funderar på om detta kanske ändå e det bästa...

Jag undrar om man vågar hålla hästen själv? Undrar om man blir helt knäpp efteråt? Det känns som om det är ganska stor risk att jag skulle svimma...

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka