Hej, jag såg att du inte fått svar på din fråga och jag känner att jag vill tycka till lite ,den "fantastiska" SM dommaren var Margareta Bäcklund.
Ett stort skämt, med en helt egen fri tolkning av regelboken.Det är ju alltid spännande att tävla speciellt när det ingår ett lotterimoment i tävlandet också.....
Jag var där och tävlade efter en verkligt jättefin prestation i Pleasurekvalet... så gick vi inte vidare till finalen
undrar fortfarande varför ... men är inte speciellt intresserad av Maggans utvärdering eller förklaring,så jag frågade henne inte. Vi strök oss resten av helgen och åkte hem.
Hon hade själv ritat trailbanor och andra mönster, mönster som tex var ritade på ett sätt, men som enligt henne själv gav extra poäng om du red på ett annat sätt. ( nu menar jag inte en helt annan väg... de som red trail vet, förhoppningsvis ,iallafall de som frågade maggan om banan.)
Ja ,ja det är synd att en SM dommare inte ens är kapabel ett läsa regelboken och räkna volter och spinn i reiningen eller se om en häst går i fel galopp ett helt varv ....eller bara värst att en häst inte går rent men det kanske är för mycket att begära. Misstag kan alla göra men att samla så många på ett SM är katastrof, för i slutändan så är det westernridningen som blir lidande när det inte finns en tråd i bedömningen.... Skall man rida enligt regelboken eller gissa sig till vad dommarn har vaknat på för sida. Var får Wrasdommare sin utbildning ? Någon som vet
Tina
Tack alla ni gulliga som kom fram efter kvalet och delade min fågelholksuppsyn det var guld värt...och jätteskönt att även sådana som jag inte känner klappade på axeln och tröstade....