"Bulle" mellan kota och ballar

J

Jessika Persson

Ja som rubriken lyder så har min häst fått en konstig hård bulle mellan kotan och ballarna på framhoven.. Kan inte komma på riktigt vad man kallar området, det är inte karleden, svårt att beskriva helt enkelt.. Han är även ngt varm men inte halt direkt. Någon som har en aning om vad det kan vara? Den här bullen kom över en natt i princip och har gått ner lite men inte mycket. När jag kollade honom då han först fick den så hade en sten kilat fast sig mellan sulan på skon och strålen så jag utgår från att det har något med det att göra. I vilket fall som helst ska jag till klinik med honom om en vecka för en annan grej så jag ska fråga om det här då med men man blir ju så undrande om vad det kan vara!! En vecka känns som en evighet just nu!

Sv: "Bulle" mellan kota och ballar

Ja som rubriken lyder så har min häst fått en konstig hård bulle mellan kotan och ballarna på framhoven.. Kan inte komma på riktigt vad man kallar området, det är inte karleden, svårt att beskriva helt enkelt.. Han är även ngt varm men inte halt direkt. Någon som har en aning om vad det kan vara? Den här bullen kom över en natt i princip och har gått ner lite men inte mycket. När jag kollade honom då han först fick den så hade en sten kilat fast sig mellan sulan på skon och strålen så jag utgår från att det har något med det att göra. I vilket fall som helst ska jag till klinik med honom om en vecka för en annan grej så jag ska fråga om det här då med men man blir ju så undrande om vad det kan vara!! En vecka känns som en evighet just nu!

Menar du vid hovleden?

Sv: "Bulle" mellan kota och ballar

Svårt att veta exakt var "bullen" sitter av din beskrivning, men det sitter flera ligament där. t ex X-plattan, så jag tror det krävs en hel del för att de ska bukta ut i det området. En sten mellan sko och stråle borde inte i sig kunna orsaka detta, däremot kanske hästen snubblade till eller rejsade runt för att kunna få in stenen där? Det är nog bra att fråga vet om det, varför inte ringa och fråga hur de tycker du ska göra eftersom du ändå ska in?

Jag skulle kyla och se om bulan går ner, och se till att hästen tog det lugnt tills svullnaden är borta, eller en vet har bedömt den som ofarlig.

Liknande trådar

Hästvård Bakgrunden: Min häst blev halt efter ett uterittspass där han gått ganska fort på en hårdare men jämn skogsväg (inte varit ute på ett...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
37 005
Senast: Toxid
·
Hästvård För att göra en lång story kort: Häst rullar fast i boxen, slår upp med bakbenen, träffar svets på ett av järnen i fönstergallret...
Svar
0
· Visningar
3 999
Senast: Tussemaja
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
862
Senast: Piek
·
Hästvård ....för första besöket in på kliniken :( Pålle är tjock i ett bakben och har väldigt ont. Det märkliga är dock att han inte är halt...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka