Buljong i spenatsoppa

Jag hoppas du skojar? Jag frågade såklart för att jag inte hade en aning om vad som skulle passa till i form av buljong, det är inget jag brukar använda när jag lagar mat.

Nä, du skriver att du är kräsen och då vet ju du bättre vad du tycker om än någon som inte känner dig. Det spelar ju liksom ingen roll om 100% här på forumet tycker att svartpeppar funkar bäst till spenatsoppa om du inte tycker om smaken av svartpeppar. Välj det du tycker om och kommer använda igen.
 
Nä, du skriver att du är kräsen och då vet ju du bättre vad du tycker om än någon som inte känner dig. Det spelar ju liksom ingen roll om 100% här på forumet tycker att svartpeppar funkar bäst till spenatsoppa om du inte tycker om smaken av svartpeppar. Välj det du tycker om och kommer använda igen.
Om man inte har koll på hur olika sorters buljong smakar, hur ska man då veta vilken man gillar och vad den passar till menar du?
 
Fiskbuljong skiljer sig en del i smaken. Övr buljonger är så pass lika i smak att det inte blir ngn större skillnad.
Jag håller inte med :o. Tycker att det är stor skillnad i smak mellan olika märken och också olika sorter. Riktigt billiga märken gör dålig grönsaksbuljong, rekommenderar Knorr om man vill ha en bra bas utan konstiga bismaker.

Jag gillar dock buljong mer än andra tror jag. Kan smula en tärning med svampbuljong och dricka som
 
Jag håller inte med :o. Tycker att det är stor skillnad i smak mellan olika märken och också olika sorter. Riktigt billiga märken gör dålig grönsaksbuljong, rekommenderar Knorr om man vill ha en bra bas utan konstiga bismaker.

Jag gillar dock buljong mer än andra tror jag. Kan smula en tärning med svampbuljong och dricka som
Skiljer väldigt mycket mellan märken.

för egen del har jag knorrs köttbuljong som min standardbuljong, utom i fisksoppa :)
 
Om man inte har koll på hur olika sorters buljong smakar, hur ska man då veta vilken man gillar och vad den passar till menar du?

Vilka kryddor gillar du då? Vad brukar du annars använda när du lagar mat, om du inte använder buljong?

Det är lättare att tipsa om man har någon form av utgångspunkt, men jag brukar använda antingen kycklingbuljong eller köttbuljong i det mesta. (Och även jag tycker knorr är bäst av de vanligaste märkena. Vissa märken är helt omöjliga att lösa upp... 🙄)

Jag tror att jag aldrig lagar mat utan svartpeppar, så en grovmalen sådan skulle jag satsa på som första val.

Det är bättre att använda en sort, så att den inte blir för gammal, än att ha 10 olika burkar som allihop är lite gamla. (Det händer ju absolut inget farligt med torra kryddor, men de blir tråkiga fort. Framförallt om de är färdigmalda.)

Min spenatsoppa börjar med fräst finhackad gul lök (schalottenlök eller silverlök om det finns, har jag inget av det funkar röd lök också), ibland lite fräst vitlök. Smula ner buljongen och rör så att den löser sig lättare. Släng på hackad spenat och vatten. (Jag kokar upp vattnet i vattenkokare först så att det går fortare till kokning med den frysta spenaten. Spenat tappar den fräscha färgen om den måste koka för länge.)

Kryddar med svartpeppar och smakar av med salt tills jag tycker den är lagom. Här slutar de obligatoriska stegen. 🙂

Oftast rundar jag sen av den med en skvätt grädde eller mjölk, och kryddar med en mindre skvätt (torr) sherry eller dito vermouth. Tar ett par tag med muskotnöt över, och serverar med mjukkokt ägg.
 
Jag håller inte med :o. Tycker att det är stor skillnad i smak mellan olika märken och också olika sorter. Riktigt billiga märken gör dålig grönsaksbuljong, rekommenderar Knorr om man vill ha en bra bas utan konstiga bismaker.

Jag gillar dock buljong mer än andra tror jag. Kan smula en tärning med svampbuljong och dricka som

Jag tycker också att det är stor skillnad på olika buljonger (och att en bra buljong ska kunna ätas/drickas som den är 😁), men rätt ofta är de ändå utbytbara i recepten? Ska jag verkligen bara använda en sort funkar kycklingbuljong bäst i mitt kök. Köttbuljong använder jag till lika många rätter om jag har, medan svampbuljong och fiskbuljong används när jag är ute efter en specifik smak.
 
Jag håller inte med :o. Tycker att det är stor skillnad i smak mellan olika märken och också olika sorter. Riktigt billiga märken gör dålig grönsaksbuljong, rekommenderar Knorr om man vill ha en bra bas utan konstiga bismaker.

Jag gillar dock buljong mer än andra tror jag. Kan smula en tärning med svampbuljong och dricka som
Jag tycker också det är skillnad mellan olika märken och även när man smakar direkt på buljongen. Men i maten, nä där tycker jag inte att det blir någon större skillnad i smak mellan de olika sorterna.
 
Vilka kryddor gillar du då? Vad brukar du annars använda när du lagar mat, om du inte använder buljong?

Det är lättare att tipsa om man har någon form av utgångspunkt, men jag brukar använda antingen kycklingbuljong eller köttbuljong i det mesta. (Och även jag tycker knorr är bäst av de vanligaste märkena. Vissa märken är helt omöjliga att lösa upp... 🙄)

Jag tror att jag aldrig lagar mat utan svartpeppar, så en grovmalen sådan skulle jag satsa på som första val.

Det är bättre att använda en sort, så att den inte blir för gammal, än att ha 10 olika burkar som allihop är lite gamla. (Det händer ju absolut inget farligt med torra kryddor, men de blir tråkiga fort. Framförallt om de är färdigmalda.)

Min spenatsoppa börjar med fräst finhackad gul lök (schalottenlök eller silverlök om det finns, har jag inget av det funkar röd lök också), ibland lite fräst vitlök. Smula ner buljongen och rör så att den löser sig lättare. Släng på hackad spenat och vatten. (Jag kokar upp vattnet i vattenkokare först så att det går fortare till kokning med den frysta spenaten. Spenat tappar den fräscha färgen om den måste koka för länge.)

Kryddar med svartpeppar och smakar av med salt tills jag tycker den är lagom. Här slutar de obligatoriska stegen. 🙂

Oftast rundar jag sen av den med en skvätt grädde eller mjölk, och kryddar med en mindre skvätt (torr) sherry eller dito vermouth. Tar ett par tag med muskotnöt över, och serverar med mjukkokt ägg.

Jag använder creme fraiche paprika/chili till typ allt :p jag lagar inte så mycket mat, min partner gör det oftast.
 
Om man inte har koll på hur olika sorters buljong smakar, hur ska man då veta vilken man gillar och vad den passar till menar du?

Jag använder creme fraiche paprika/chili till typ allt :p jag lagar inte så mycket mat, min partner gör det oftast.
Jag har bara grönsaksbuljong och köttbuljong och brukar ta den som ligger längst fram om det inte är en vegetarian med i sällskapet.
Använder även svartpeppar i 99% av mina rätter.
Jag hatar att laga mat, men det blir sällan oätligt i alla fall. Och blir det oätligt är det orsakat av betydligt viktigare delar än buljongen och pepparn.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 696
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 734
Senast: Enya
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 246
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp