oj, är du säker på att du valde en specill analys just för hästar för vad jag förstått det så skiljer sig värdena väldigt mkt om man tar för häst eller för ko!!!
det var ju extremt lite protein ja men oxå väldigt väldigt lite energi.
din kvot bli ju hög, 8,1 nåt sånt men höet(eller det var ju jätteblött ensilage? har ni kor med? hur klarar de sig?).
Men grovfodret innehåller ju i princip ingenting......du behöver ju t.o.m ge mer energi ju för dina hästar får ju inte i sig någonting hur ska de orka att jobba och bygga muskler på dött gräs för det känns lite som att ditt grovfoder innehåller nog inte så mycket mer än vad gräset på marken nu i vinter innehåller....och det kan de inte leva på.
du kommer ju behöva ge massa kraftfoder väldigt många kg för att det ska funka.
det där med att de är hårda om magen, då tänker jag direkt på barnen i afrika med sina stora uppblåsta magar
du tror att hästarna är feta men i själva verket är de nog nästan påväg till svält även om man knappt kan tro det. de kommer snart få enorma brister näringsmässigt och vad gälller mineraler och vitaminer.
jag räknar iaf proteinet som smp och det ligger ju på endast 22gram.
och energin på 2,7mj jag är inte jätteduktig men håller på att lära mig men om jag läste rätt är det de siffrorna jag utgick ifrån.
Men ta hjälp privat av någon som kan räkna ut en foderstat till dig eftersom detta inte är tillåtet här på forumet.
men som sagt, du behöver verkligen byta ut grovfodret emot lusern hack och tillsätta protein i olika form, hippo alfa är bra med.
och som sagt inte ge dem fri tillgång det går inte...
hade jag haft hästarna själv och de varit mina hade jag (nu får du inte lita blind på detta men det är bara ett tips jag är som sagt inte expert).
i din situation....gjort som så att jag hade sett grovfodret som halm, näringsmässigt typ eftersom det knappt innehåller någonting. jag hade sett det som "tugga".
Hade om det funkat, packat i grovfodret i hönät(om det inte föreligger risk att fastna) där de kunnat pilla och ta tid på sig...hade gett kanske max 7-8kg/häst av det./dag. läste att de äter ungefär 15kg när de har fri tillgång men läste oxå att pga av det höga vatteninnehåller så får de kanske bara i sig hälften så mkt "foder" egentligen så dvs ca 7,5kg får de i sig om man räknar bort vattnet(jag gissar mkt men på ett ungefär).
då borde det ju bli rätt bra med ca 7kg av det gamla grovfodret och 3kg av lusern hack det blir alltså 10kg tugga under en dag....det borde de ju klara sig på utan att frysa.
sen hade jag tatt en tunna/låda och lagt fri tillgång på lusern i där de kunnat knapra....OM detta inte funkar, kan ju bli att de käkar som tokar, så hade jag börjat med att ge lusernet(hackat alltså) blandat med det andra grovfodret upphängt i hönät.
och då hade jag gett minst 3-4kg lusern/häst.
sen på morgonen innan jag åkt till jobbet hade jag bundit upp dem i varsinn krok och gett dem mineraler och hippo alfa kanske 1kg/häst.
om man märker att de bara blir feta över revbenen och sega att rida + givetvis har dragit upp magarna så skulle jag dragit ner lite på proteinet och tillsatt lite havre med.
detta är som sagt inte baserat på någon foderstat utan eftersom jag inte är hundra på foderstater så hade jag testat detta men vet som sagt inte hur mkt de får i sig då men man får ju kolla lite med ögat med.
tips från mig iaf...