bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

Sv: bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

Sanningen är väl den att i det här läget skulle jag inte alls ha ridit på dessa hästar, med en så pass kraftig brist av protein brukar hästen må relativt dåligt faktiskt. Hull är ju en sak, men dessa hästar har ju inte det heller eftersom dagsintaget ger ett underskott även på energin (Mj).

inte rida alls? inte promenad heller för att hålla igång magarna lite bättre? dom vill ju gärna ut dom kommer självmant nämligen :)
hur länge ska man vänta med de då? brjar ge mer lusern imorgon lite lätt så de inte blir för mycket på en gång..när bör man se resultat?
hull ja dom är ju inte magra iaf... man känner knappt revbenen och man ser inge knotor någonstans så de är nog mest proteinmagen där som spökar :(

Du bör ju ta det ganska lugnt, dina hästar har ju ett underskott och utsätts för en lite extremare miljö än vad den som stallas in får. Att motionera för magens skull ser inte jag något fel i, men du skrev själv att de var pigga för att sen tappa ork. Det hör samman med proteinbristen, protein är kroppens byggstenar och utan de inga muskler. Utan muskler ingen ork, arbete kräver ännu mer mat, både energi och protein.

Det är inte alltid bra att leta efter låga värden till tjocka hästar.
Det du ska leta efter är ju ett långt MJ och ett högt smp.
då blir hästarna inte bukiga eftersom de får väldigt lite energi(mj) du kan nästan ta ett grovfoder med för lite energi för skulle det fattas kan man ju lägga till lite havre.
och är det högt protein innehåller så behöver du inte ösa över dem tonvis med lusern och kraftfoder för ju mer du ger dem destå mer energi får de ju i sig med.

jag tror ärligt talat inte du kan göra så mycket mer än att byta grovfoder. ev inte ha fri tillgång på det eftersom det innehåller för mkt energi.

Hur ser värdena ut?

okej ja....ja jag har ju en massa foder hemma men inget bra forder så kan ge mer utan problem men som det är nu funkar det ju inte.
VARFÖR blir dom så stinn? alldeles hårda om magarna,
jag skiver in analysen så kanske någon kan hjälpa mig?! :)

torrsubstans 29,4%
råprotein 33g/kg foder
smältbart råprotein 22g/kg foder
omsättningsbar energi 2,7MJ/kg foder
AAT 20g/kg foder
PBV 0g
NDF 158g/kg foder
kalcium 2,1g/kg foder
fosfor 0,6g/kg foder
kalium 8,0g /kg foder
magnesium 0,8g/kg foder

nu vet jag inte om allt behövs några saker kan vara för kor :)

nån som vet hur jag ska göra???

oj, är du säker på att du valde en specill analys just för hästar för vad jag förstått det så skiljer sig värdena väldigt mkt om man tar för häst eller för ko!!!

det var ju extremt lite protein ja men oxå väldigt väldigt lite energi.
din kvot bli ju hög, 8,1 nåt sånt men höet(eller det var ju jätteblött ensilage? har ni kor med? hur klarar de sig?).
Men grovfodret innehåller ju i princip ingenting......du behöver ju t.o.m ge mer energi ju för dina hästar får ju inte i sig någonting hur ska de orka att jobba och bygga muskler på dött gräs för det känns lite som att ditt grovfoder innehåller nog inte så mycket mer än vad gräset på marken nu i vinter innehåller....och det kan de inte leva på.

du kommer ju behöva ge massa kraftfoder väldigt många kg för att det ska funka.

det där med att de är hårda om magen, då tänker jag direkt på barnen i afrika med sina stora uppblåsta magar:cry:

du tror att hästarna är feta men i själva verket är de nog nästan påväg till svält även om man knappt kan tro det. de kommer snart få enorma brister näringsmässigt och vad gälller mineraler och vitaminer.

jag räknar iaf proteinet som smp och det ligger ju på endast 22gram.
och energin på 2,7mj jag är inte jätteduktig men håller på att lära mig men om jag läste rätt är det de siffrorna jag utgick ifrån.

Men ta hjälp privat av någon som kan räkna ut en foderstat till dig eftersom detta inte är tillåtet här på forumet.

men som sagt, du behöver verkligen byta ut grovfodret emot lusern hack och tillsätta protein i olika form, hippo alfa är bra med.
och som sagt inte ge dem fri tillgång det går inte...

hade jag haft hästarna själv och de varit mina hade jag (nu får du inte lita blind på detta men det är bara ett tips jag är som sagt inte expert).
i din situation....gjort som så att jag hade sett grovfodret som halm, näringsmässigt typ eftersom det knappt innehåller någonting. jag hade sett det som "tugga".
Hade om det funkat, packat i grovfodret i hönät(om det inte föreligger risk att fastna) där de kunnat pilla och ta tid på sig...hade gett kanske max 7-8kg/häst av det./dag. läste att de äter ungefär 15kg när de har fri tillgång men läste oxå att pga av det höga vatteninnehåller så får de kanske bara i sig hälften så mkt "foder" egentligen så dvs ca 7,5kg får de i sig om man räknar bort vattnet(jag gissar mkt men på ett ungefär).
då borde det ju bli rätt bra med ca 7kg av det gamla grovfodret och 3kg av lusern hack det blir alltså 10kg tugga under en dag....det borde de ju klara sig på utan att frysa.

sen hade jag tatt en tunna/låda och lagt fri tillgång på lusern i där de kunnat knapra....OM detta inte funkar, kan ju bli att de käkar som tokar, så hade jag börjat med att ge lusernet(hackat alltså) blandat med det andra grovfodret upphängt i hönät.
och då hade jag gett minst 3-4kg lusern/häst.

sen på morgonen innan jag åkt till jobbet hade jag bundit upp dem i varsinn krok och gett dem mineraler och hippo alfa kanske 1kg/häst.

om man märker att de bara blir feta över revbenen och sega att rida + givetvis har dragit upp magarna så skulle jag dragit ner lite på proteinet och tillsatt lite havre med.

detta är som sagt inte baserat på någon foderstat utan eftersom jag inte är hundra på foderstater så hade jag testat detta men vet som sagt inte hur mkt de får i sig då men man får ju kolla lite med ögat med.:D

tips från mig iaf...

Senast ändrad:

Du bör ju ta det ganska lugnt, dina hästar har ju ett underskott och utsätts för en lite extremare miljö än vad den som stallas in får. Att motionera för magens skull ser inte jag något fel i, men du skrev själv att de var pigga för att sen tappa ork. Det hör samman med proteinbristen, protein är kroppens byggstenar och utan de inga muskler. Utan muskler ingen ork, arbete kräver ännu mer mat, både energi och protein.

okej, ja tänkte för att hålla igång magarna och så dom inte blir stela. dom rör sig inte så mycket i hagen på vintern nämligen, på vår/sommar är de annat.
om man då ger lusern och vill rida mer sen ska jag rida smått nu och sen öka efter ett tag ska jag lägga till något energigivande då? som vad?

oj, är du säker på att du valde en specill analys just för hästar för vad jag förstått det så skiljer sig värdena väldigt mkt om man tar för häst eller för ko!!!

det var ju extremt lite protein ja men oxå väldigt väldigt lite energi.
din kvot bli ju hög, 8,1 nåt sånt men höet(eller det var ju jätteblött ensilage? har ni kor med? hur klarar de sig?).
Men grovfodret innehåller ju i princip ingenting......du behöver ju t.o.m ge mer energi ju för dina hästar får ju inte i sig någonting hur ska de orka att jobba och bygga muskler på dött gräs för det känns lite som att ditt grovfoder innehåller nog inte så mycket mer än vad gräset på marken nu i vinter innehåller....och det kan de inte leva på.

du kommer ju behöva ge massa kraftfoder väldigt många kg för att det ska funka.

det där med att de är hårda om magen, då tänker jag direkt på barnen i afrika med sina stora uppblåsta magar:cry:

du tror att hästarna är feta men i själva verket är de nog nästan påväg till svält även om man knappt kan tro det. de kommer snart få enorma brister näringsmässigt och vad gälller mineraler och vitaminer.

jag räknar iaf proteinet som smp och det ligger ju på endast 22gram.
och energin på 2,7mj jag är inte jätteduktig men håller på att lära mig men om jag läste rätt är det de siffrorna jag utgick ifrån.

Men ta hjälp privat av någon som kan räkna ut en foderstat till dig eftersom detta inte är tillåtet här på forumet.

men som sagt, du behöver verkligen byta ut grovfodret emot lusern hack och tillsätta protein i olika form, hippo alfa är bra med.
och som sagt inte ge dem fri tillgång det går inte...

hade jag haft hästarna själv och de varit mina hade jag (nu får du inte lita blind på detta men det är bara ett tips jag är som sagt inte expert).
i din situation....gjort som så att jag hade sett grovfodret som halm, näringsmässigt typ eftersom det knappt innehåller någonting. jag hade sett det som "tugga".
Hade om det funkat, packat i grovfodret i hönät(om det inte föreligger risk att fastna) där de kunnat pilla och ta tid på sig...hade gett kanske max 7-8kg/häst av det./dag. läste att de äter ungefär 15kg när de har fri tillgång men läste oxå att pga av det höga vatteninnehåller så får de kanske bara i sig hälften så mkt "foder" egentligen så dvs ca 7,5kg får de i sig om man räknar bort vattnet(jag gissar mkt men på ett ungefär).
då borde det ju bli rätt bra med ca 7kg av det gamla grovfodret och 3kg av lusern hack det blir alltså 10kg tugga under en dag....det borde de ju klara sig på utan att frysa.

sen hade jag tatt en tunna/låda och lagt fri tillgång på lusern i där de kunnat knapra....OM detta inte funkar, kan ju bli att de käkar som tokar, så hade jag börjat med att ge lusernet(hackat alltså) blandat med det andra grovfodret upphängt i hönät.
och då hade jag gett minst 3-4kg lusern/häst.

sen på morgonen innan jag åkt till jobbet hade jag bundit upp dem i varsinn krok och gett dem mineraler och hippo alfa kanske 1kg/häst.

om man märker att de bara blir feta över revbenen och sega att rida + givetvis har dragit upp magarna så skulle jag dragit ner lite på proteinet och tillsatt lite havre med.

detta är som sagt inte baserat på någon foderstat utan eftersom jag inte är hundra på foderstater så hade jag testat detta men vet som sagt inte hur mkt de får i sig då men man får ju kolla lite med ögat med.:D

tips från mig iaf...

hej okej men nu är som inte smala i övrigt heller, dom har bra hull över revben och rumpa. höet är inte så tort som den torrsubstansen säjer. ger dom från ett annant parti och kan tänka mig att de ligger på 50-60 minst för de är nästan helt tort. men på alla våra lägdor har vi dåligt protein då vi bor nära fjället och markerna inte är dom bästa. vi har kor också ja och de växer bra på detta hö och det är bara ungdjuren som behöver kraftfoder. det är analyserat för dom men jag trodde protein värdenra och sådant blev detsamma för häst men kanske hade fel. vet inte....

Egentlige har du en väldigt bra kvot i fodret för den typ av häst du har, problemet är att fodret håller ett lågt TS men främst att värdena är lite väl låga. Som det är nu får dina hästar inte i sig tillräckligt av näringen för att täcka behoven, de måste i såfall äta långt mycket mer än vad de gör för dagen.
Det är därför du bör tillsätta något med högre protein, och då är lucern bra av flera orsaker.

Dels så har du en koncentrerad proteinkälla, och den kommer från grovfoder eftersom lucern räknas som ett grovfoder.

Lucern är lite torrare, kan vara bra med tanke på den låga torrsubstans ditt foder håller.

Islandshästar är bra på att omvandla just grovfoder, därför är det bättre att först och främst välja ett foder som gynnar deras magar och då är lucern just ett mycket bra foder.

läste att de äter ungefär 15kg när de har fri tillgång men läste oxå att pga av det höga vatteninnehåller så får de kanske bara i sig hälften så mkt "foder" egentligen så dvs ca 7,5kg får de i sig om man räknar bort vattnet(jag gissar mkt men på ett ungefär).

15 kg av detta ensilage med en TS på 29,4 % blir endast 4,410kg torrsubstans.
De får alltså inte i sig ens 4,5 kg när de äter 15kg ensilage. Resten ca 10,5kg är vatten.
// Linda

*kl*

Jag tycker min islandshäst också börjar bli rätt knubbig. Inte särskilt bukig utan "fyllig" i största allmänhet. Jag har testat foderstatsuträkning på nätet men müslin gör det svårt att räkna på den. Inte mycket arbete just nu utan mest hagvistelse under dygnets ljusa timmar.

Jag fick med mig en säck islandshäst-/ponnymüsli från Danmark (Produktinformation) som han får 5 dl av per dag. Han får även 5 dl krossat korn och X antal morötter. 6 kg hösilage med 65% TS, Smältbart råprotein 77 g/kg torrsubstans (totalt 115 g/kg), Energi 7,4 MJ, Ca 3,5 g, P 2,3 g, Mg 1,1 g, K 23,7 g. Jag har precis börjat med en liten klick Betfor (silar bort melassvattnet innan han får den). Magen fungerar bra.

När du beräknar foderstat ska du utgå från grovfoderanalysen. Om hästen inte får sina behov tillfredsställda av hö/hösilage så kan du komplettera med någon form av tillskott såsom kraftfoder/mineraler. 6 kg hösilage ger väldigt lite tuggtid, står han på halm så han har sysselsättning? Varför rids han inte?

Egentlige har du en väldigt bra kvot i fodret för den typ av häst du har, problemet är att fodret håller ett lågt TS men främst att värdena är lite väl låga. Som det är nu får dina hästar inte i sig tillräckligt av näringen för att täcka behoven, de måste i såfall äta långt mycket mer än vad de gör för dagen.
Det är därför du bör tillsätta något med högre protein, och då är lucern bra av flera orsaker.

Dels så har du en koncentrerad proteinkälla, och den kommer från grovfoder eftersom lucern räknas som ett grovfoder.

Lucern är lite torrare, kan vara bra med tanke på den låga torrsubstans ditt foder håller.

Islandshästar är bra på att omvandla just grovfoder, därför är det bättre att först och främst välja ett foder som gynnar deras magar och då är lucern just ett mycket bra foder.

jag ska skicka in en ny analys efter helgen nu för dom hemma säjer att ts är mycket högre på detta parti så får se vad de blir!!!! usch itne kul detta.

Tack! Då ska jag testa med att mata in värdena för grovfodret och se om något saknas. Just nu står han på halm men jag tror inte han tuggar på det. Han fick halm i hökrubban tidigare men det sorterade han bort och lämnade.

Nu när det varit fruset i marken har paddocken varit som cement. Han har inte varit i stallet tillräckligt länge för att jag ska känna mig trygg med att rida ut när det är mörkt. Därför rids han mest på helgerna medan det är ljust. Så snart tjälen lämnar paddocken kommer jag successivt att rida honom mer.

Vad bra att han står på halm, då har han iaf möjlighet att tugga lite mer utöver hösilaget:).

Problemet med foderstatsuträkningen är att dessa utgår ifrån normalhästen, islandshästar är oerhört duktiga på att utvinna energi ur just grovfoder därför brukar det oftast krävas en högre kvot för att dessa lurviga varerlser inte ska få hängbuk.

I ditt fall låter det som att hästen tuggar i sig mer energi än va den gör av med, det i kombination med protein ger en välstoppad fyllning.

Backa enrgiintaget, men håll kvar i kvoten så att inte din häst får en brist av protein istället.

Nej, värdena skiljer sig inte åt. Däremot får man med andra värden för idisslare som man kanske inte direkt har någon nytta av när man räknar för häst, tex NDF och AAT.

för hästar i allmänhet så skall man vara försiktig med för kraftigt foder just nu.
Det gäller i alla fall i våra trakter där det är hårt och glashalt.
Hästarna rör sig ingenting i den stora hagen trots broddat runt om.
vi kan inte släppa ut de skodda hästarna utan broddar bak.
De står trots det bara och glor hela dagen och vill inte röra sig i onödan.
Vår vetrinär varnade för risken med fång och korsförlamning om dom inte rör sig tillräckligt.
Han har haft fullt upp denna vecka med sådana fall.
Så jag har dragit ned på extra protein tills det blir ridbart igen och dom börjar använda hagen.

Min erfarenhet består i att hästarna drog ut en massa foder, sen låg de i maten och använde även en del av käket som toalett. Tydligen ska man räkna med ett spill på mellan 15-20 %, detta kan sjunka en bit om balen ställs i någon foderbehållare eller dyl.

50-55Mj äter mina hästar som stå installade, hästar på lösdrift och om jag förstått saken rätt i norrland kräver lite mer än så.

Så pass mkt? Okej, det blir ju rätt stora kostnader då. Bra att veta, familjen funderar på eget, och vi skulle eventuellt ha fri tillgång i hagen då. 2-3 kr kilot och fri tillgång till tre-fyra hästar plus så stort spill skulle kunna bli en dyr historia låter det som. Blir kanske portioner ändå och halm att tugga på mellan målen i så fall. :angel:

Både soja och krafft protein har en maxgiva på 100 g/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Du kan alltså ge en häst på 400 kg 400 g soja på morgonen och lika mycket på kvällen samma dag.

Jag hittar inget om att det skulle gälla även krafft protein. Proteinet är ju dessutom utvunnet ur skilda produkter (soja och potatis).
Jag skulle gärna vilja ha en källa.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 774
Senast: Marvin
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka