bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

Sv: bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

okej ja....ja jag har ju en massa foder hemma men inget bra forder så kan ge mer utan problem men som det är nu funkar det ju inte.
VARFÖR blir dom så stinn? alldeles hårda om magarna,
jag skiver in analysen så kanske någon kan hjälpa mig?! :)

torrsubstans 29,4%
råprotein 33g/kg foder
smältbart råprotein 22g/kg foder
omsättningsbar energi 2,7MJ/kg foder
AAT 20g/kg foder
PBV 0g
NDF 158g/kg foder
kalcium 2,1g/kg foder
fosfor 0,6g/kg foder
kalium 8,0g /kg foder
magnesium 0,8g/kg foder

nu vet jag inte om allt behövs några saker kan vara för kor :)

nån som vet hur jag ska göra???

tjockgunna.jpg

http://i440.photobucket.com/albums/qq124/sundsvall13elinnylund/tjockprins.jpg

här är dom dom bukiga varelserna!!!!! svart sto....vad är fel????? :cry:

Vi har skrivit proteinbrist hela tiden, och det gäller fortfarande.

Hej! Jag har också ett hösilage med väldigt låga värden, 3.6 MJ och 22 protein. Rätt MJ kommer dom upp i eftersom dom har fri tillgång, men protein måste jag tillsätta. Sojamjöl är det enda som funkar, lusernpellets innehåller för lite protein i förhållande till energi (för min foderstat då). Så testa sojamjöl. Det är enormt billigt också, som bonus :laugh:

Så där som på fotona såg dotterns shettis ut när vi köpte honom. Proteinbrist!

okej ja proteinbrist är jag själv inne på.

men vad tycker ni?
ha kvar fria tillgången? eller ta bort de och ge frukost lunch middag istället?
ska jag ha kvar lusern och ge sojamjöl eller bara sojamjöl?
beror stinnheten på bara utfyllnad eller vad?

ska jag rida på som vanligt?

vill få ordning på detta då jag själv ogillar de mycket :(

Hej! Jag har också ett hösilage med väldigt låga värden, 3.6 MJ och 22 protein. Rätt MJ kommer dom upp i eftersom dom har fri tillgång, men protein måste jag tillsätta. Sojamjöl är det enda som funkar, lusernpellets innehåller för lite protein i förhållande till energi (för min foderstat då). Så testa sojamjöl. Det är enormt billigt också, som bonus :laugh:

Så där som på fotona såg dotterns shettis ut när vi köpte honom. Proteinbrist!

Ser man på de värden TS har presenterat så är nog lucern ett måste på ett eller annat sätt, dels därför att torrsubstansen är väldigt låg i detta foder sen innehåller den snudd på inget energi alls och låga värden protein.

Som fri tillgång är kvoten utmärkt, men värden ligger lite för lågt och de kan förmodligen inte äta tillräckligt för att täcka behoven. Att de är stinna kan hänga samman med den låga torrsubstansen, de får i princip betesmage där varje kg foder de äter innehåller nästan 8 hg vatten om man ska mäta det så.

Sammantaget behöver hästarna mer strå och mer protein, jag tror även att energi skulle behövas och det får dom genom lucerngivan.

Ser man på de värden TS har presenterat så är nog lucern ett måste på ett eller annat sätt, dels därför att torrsubstansen är väldigt låg i detta foder sen innehåller den snudd på inget energi alls och låga värden protein.

Som fri tillgång är kvoten utmärkt, men värden ligger lite för lågt och de kan förmodligen inte äta tillräckligt för att täcka behoven. Att de är stinna kan hänga samman med den låga torrsubstansen, de får i princip betesmage där varje kg foder de äter innehåller nästan 8 hg vatten om man ska mäta det så.

Sammantaget behöver hästarna mer strå och mer protein, jag tror även att energi skulle behövas och det får dom genom lucerngivan.

okej ja det låter ju vettigt. men mer strå menar du att egentligen skulle jag bytt grovfoder helt? är det för blött? nu är alla balar så olika också, jag tar de torraste men de kanske inte har någon betydelse.
lusern får dom ju 0.5 kg var av behöver de mer? och sojamjöl ska jag satsa på det?
verkligen jätte tacksam att du hjälper till för det snurrar bara runt i mitt huvud nu....

Med tanke på fodrets låga torrsubstans så skulle jag ge minst 2 kg per häst, på så sätt vet man att de får i sig åtminstone 1,7 kg torrsubstans och sen att de täcker resten av stråbehovet via grovfodret.

Om vi leker med tanken att de äter 10 kg av fodret, eller vet du ungefär hur mycket de får i sig per dygn?

är det för blött?

Våra hästar äter 7 respektive 8 kg av ett foder med torrsubstans på 74%, det innebär om vi jämför med ditt foder att. För varje kg våra hästar får petar de i sig 7,4 hg mat.

Dina hästar för på varje kg foder, 2,9 hg mat. Alltså ½ kg mindre varje kg.

Kanske enklare att förstå.

Med tanke på fodrets låga torrsubstans så skulle jag ge minst 2 kg per häst, på så sätt vet man att de får i sig åtminstone 1,7 kg torrsubstans och sen att de täcker resten av stråbehovet via grovfodret.

Om vi leker med tanken att de äter 10 kg av fodret, eller vet du ungefär hur mycket de får i sig per dygn?

ja det är svårt att säja en bal väger kanske runt 400-500 kg och de äter upp en bal på 11 dagar ungefär (då är det ganska mycket spill också). mindre när det är varmt och mer när det är kallt men den räcker minst 11 dagar.
dom äter kanske en hel del för mycket men dom är inte feta i övrigt.

Så runt 20 kg var per dag? Blir runt 440 g smrp och 55 Mj, det borde de klara sig på. Jag skulle tro att magen blir så stor och uppsvälld för att de hela tiden har så mkt vätska bunden till fodret. Vill du inte hålla på och mecka med kraftfoder eller lucern skulle jag vilja köpa ett nytt foder med lite högre Ts, (kanske runt 60%?), och samma kvot mellan energi och protein.. runt 7-8.

Eller så byter du till hö. :)

Eller så ger du mindre mängd av ditt ensilage och kompletterar med kanske 2 kg lucern.

Senast ändrad:

20 kg får de inte i sig, balen väger ju i bästa fall 400 kg. Tolkar man se TS text så finns även en massa spill, min erfarenhet av spill i dessa sammanhang ligger på 15-20% av balens vikt vilket gör ca 320 kg foder på minst 11 dagar delat på 2.

Ok, en 15 kg då. (har aldrig fri tillgång själv, så hos oss blir det inget spill alls i princip). Då blir det till att lägga till mer lusern..

Min erfarenhet består i att hästarna drog ut en massa foder, sen låg de i maten och använde även en del av käket som toalett. Tydligen ska man räkna med ett spill på mellan 15-20 %, detta kan sjunka en bit om balen ställs i någon foderbehållare eller dyl.

50-55Mj äter mina hästar som stå installade, hästar på lösdrift och om jag förstått saken rätt i norrland kräver lite mer än så.

ja jag kan tänka mig att de är runt 14-15 kilo ja....

men ja svårt att ta bort fri tillgång när det är kallt.....
såp vad tror ni?

ska jag köra på 2 kg lusern iaf och fri tillgång plus soja?

Men du magen kanske beror på proteinbrist, men motionerar man dom bara 4 dagar i veckan så är det inte så konstigt, islänningar har lätt att bygga hull :)
motionera kanske 6 dagar. har du inte tid kanske du kan rida lite hårdare pass när du rider, nu vet jag ju itne hur hårt du rider, men rider du 1 timme kan det vara bra att kanske rida 1½-2 timamr någon gång för islandshästar brukar vara tåliga :D

Sanningen är väl den att i det här läget skulle jag inte alls ha ridit på dessa hästar, med en så pass kraftig brist av protein brukar hästen må relativt dåligt faktiskt. Hull är ju en sak, men dessa hästar har ju inte det heller eftersom dagsintaget ger ett underskott även på energin (Mj).

Men du magen kanske beror på proteinbrist, men motionerar man dom bara 4 dagar i veckan så är det inte så konstigt, islänningar har lätt att bygga hull :)
motionera kanske 6 dagar. har du inte tid kanske du kan rida lite hårdare pass när du rider, nu vet jag ju itne hur hårt du rider, men rider du 1 timme kan det vara bra att kanske rida 1½-2 timamr någon gång för islandshästar brukar vara tåliga :D

nä men har de proteinbrist vill jag ju inte rida mer förrän jag fått till roblemet! dom kan ju inte bygga muskler då så finns ingen anledning.
hade de varit tjocka däremot hade jag ridit betydligt mera

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 774
Senast: Marvin
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka