bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

M

mausi

hej

jag har två islänningar hemma och dom ser rätt ut sagt fördjävliga ut tycker jag :( inte alls nöjd. och jag vet inte vad jag ska göra!!

det är en vallack och ett sto.. båda går på lösdrft med analyserat hö med låga värden protein, därför får dom lusern och mineraler för att kompensera upp det dåliga höet. dom har fri tillgång på hö då (hösilage).
jag rider dom ca 4 dagar i veckan var i varierad teräng.

men magarna är enorma! jag tycker dom inte är tjocka i övrigt utan bara magen, den hänger liksom ner. har aldrig varit med om liknande. vad kan jag göra för fel? några tips? snälla hjälp!

Sv: bukiga hästar? feta hästar? HJÄLP!!

Om värdena är väldigt dåliga på ditt grovfoder, så är det tyvärr så att detta inte är användbart i fri tillgång.
Du behöver tillsätta protein i någon form, och förmodligen rejäla mängder. Lucern är bra, men jag skulle nog även prova att skjuta på typ soja eller dyl.

Eller så fortsätter du med fritt grovfoder, och fodrar 3 ggr per dag med något proteinfoder. Men då är det nästa så att lucern räknas bort, i regel orkar inte hästar äta lucern som har fri tillgång.

Vet du att det är lågt proteinvärde, så är det ju ganska sannolikt proteinbrist de har, det behövs alltså mer protein, skulle nog prova något proteinrikt kraftfoder om de redan äter lusern och har fri tillgång på hö. kan ju prova tex soja lr krafft protein, men soja har en maxgiva på 100g/100kg häst.

Vet du att det är lågt proteinvärde, så är det ju ganska sannolikt proteinbrist de har, det behövs alltså mer protein, skulle nog prova något proteinrikt kraftfoder om de redan äter lusern och har fri tillgång på hö. kan ju prova tex soja lr krafft protein, men soja har en maxgiva på 100g/100kg häst.
Både soja och krafft protein har en maxgiva på 100 g/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Du kan alltså ge en häst på 400 kg 400 g soja på morgonen och lika mycket på kvällen samma dag.

ja jag tror själv att detta beror på proteinbrist då magarna hänger och inte kroppen är fet. Värdet i hösilaget var skrämmande lågt (får inte tag på bättre då jag bor uppe i fjälls). jag analyserade ju höet och engligt det skulle det räcka med 1/5 kg lusernpellets var per dag och det får dom och har fått sen i höstas, jag har inte sett någon förbättring alls hittils och tycker snarare att dom blir värre. jag skulle sätta in kost om jag visste hur man gjorde....men magarna hänger ner och är väldigt stinna på något vis.. dom är bra i magarna för övridgt och väldigt pigga och glada att rida.

Tro :devil: det att de är pigga och rida, de har ju ett överskott av Mj och ett underskott av protein. Men sen orkar de i regel inte så länge, och det beror på muskelbristen som uppstår.

Byt ut delar av grovfodret mot minst 2 kg lucern per häst, jag tror faktiskt att du kommer att behöva ge soja också under en period.

Tro :devil: det att de är pigga och rida, de har ju ett överskott av Mj och ett underskott av protein. Men sen orkar de i regel inte så länge, och det beror på muskelbristen som uppstår.

Byt ut delar av grovfodret mot minst 2 kg lucern per häst, jag tror faktiskt att du kommer att behöva ge soja också under en period.

ja men då är ju frågan hur ska jag kunna byta ut delar av grovfodret när jag har lösdrift? har ingen möjlighet att fodra lunch åt dom heller och jag bor där det oftast är KALLT. :confused: håller med om att de är pigga men att inte orken finns i längden. soja vad är det för tillskott? finns?

Nu kommer detta att låta elakt, men det kan inte hjälpas dock är det inte ämnat så. Att köpa ett grovfoder med låga värden är det dyraste man kan göra, även om fodret är billig per kg. Hur det förhåller sig för dig kvittar, nu handlar det om att få ordning på dina hästar som faktiskt inte mår bra av detta. Proteinbrist orsakar smärtor i musklerna, ungefär som att du går runt med influensa i kroppen. Inte kul alls.

Börja då med att fodra in lucern även i lösdriften, du får ordna med någon ätspilta eller liknande för varje häst och sen fodra lucern och soja där.
Eller så får du helt enkelt ta dig tid, sånt här kräver av ägaren att denne engagerar sig och inte struntar i det.

Att jag uttrycker mig så här hårt, beror på att jag vill att du förstår allvaret i detta.

Islandshästen har en grovtarm som är styvt 1 m längre än för övriga raser, de är oerhört duktiga på att utvinna energi (Mj) ur foder. Därför krävs det ofta att man lägger foderstaten med en kvot över den normala 6 för att det ska funka och att hästen inte får brister. Våra hästar har en kvot på runt 8, och de är inte bukiga då heller.

Både soja och krafft protein har en maxgiva på 100 g/ 100 kg häst och utfodringstillfälle. Du kan alltså ge en häst på 400 kg 400 g soja på morgonen och lika mycket på kvällen samma dag.

Var har du läst att det gäller för KP?

Nu kommer detta att låta elakt, men det kan inte hjälpas dock är det inte ämnat så. Att köpa ett grovfoder med låga värden är det dyraste man kan göra, även om fodret är billig per kg. Hur det förhåller sig för dig kvittar, nu handlar det om att få ordning på dina hästar som faktiskt inte mår bra av detta. Proteinbrist orsakar smärtor i musklerna, ungefär som att du går runt med influensa i kroppen. Inte kul alls.

Börja då med att fodra in lucern även i lösdriften, du får ordna med någon ätspilta eller liknande för varje häst och sen fodra lucern och soja där.
Eller så får du helt enkelt ta dig tid, sånt här kräver av ägaren att denne engagerar sig och inte struntar i det.

Att jag uttrycker mig så här hårt, beror på att jag vill att du förstår allvaret i detta.

Islandshästen har en grovtarm som är styvt 1 m längre än för övriga raser, de är oerhört duktiga på att utvinna energi (Mj) ur foder. Därför krävs det ofta att man lägger foderstaten med en kvot över den normala 6 för att det ska funka och att hästen inte får brister. Våra hästar har en kvot på runt 8, och de är inte bukiga då heller.

nej nej tar det inte alls elakt men jag ska tillägga att jag har inte köpt något foder alls utan detta är vårat eget foder. finns inget att få tag i, många hästägare och lite fodertillgång i fjälls tyvärr. jag har varit ute och tittat sen i somras men alltblir uppköpt av turridningsfirmor .
och att jag inte har tid då har du missuppfattat helt fel! jag är ute med hästarna jämt och ständigt har dom bara nån meter från huset men jag kan inte ge dom lunch för jag jobbar 3 mil från hemmet och då åker man inte hem för att göra det när dom har fri tillgång. lusern får dom varje morgon innan jobbet. jag tror inte det hade spelat så stor roll om jag hade gett frukost lunch och miggad heller när värderna är dåligt tyvärr men enligt analysen skulle det räcka med ett halvt kilo var till dom. då vet man inte vad man ska lita på och inte?

Man kan inte enbart förlita sig på foderstatsprogrammen. Du ser ju själv att hästarna saknar något (protein) och då är det bara att öka, även om programmet säger ok.

Jag hade gett soja upptill, de behöver inte jättestora mängder men brukar snabbt bli fina av det. Öka även på lusernen som du redan fått tips om.

nej nej tar det inte alls elakt men jag ska tillägga att jag har inte köpt något foder alls utan detta är vårat eget foder. finns inget att få tag i, många hästägare och lite fodertillgång i fjälls tyvärr. jag har varit ute och tittat sen i somras men alltblir uppköpt av turridningsfirmor .
och att jag inte har tid då har du missuppfattat helt fel! jag är ute med hästarna jämt och ständigt har dom bara nån meter från huset men jag kan inte ge dom lunch för jag jobbar 3 mil från hemmet och då åker man inte hem för att göra det när dom har fri tillgång. lusern får dom varje morgon innan jobbet. jag tror inte det hade spelat så stor roll om jag hade gett frukost lunch och miggad heller när värderna är dåligt tyvärr men enligt analysen skulle det räcka med ett halvt kilo var till dom. då vet man inte vad man ska lita på och inte?

En analys på höt och en uträknad foderstat är en bra grund men man får inte stirra sig blind på foderstatsprogrammet.

Kan som exempel ge min ena islandshäst som enligt foderprogram bör få 50 MJ och 300 SMRP. Vilket gav en häst som blev fetare och inte satte muskler som hon skulle. Nu står hon på 44 MJ och 400 SMRP och ser betydligt bättre ut.

okej ja jag ska öka lusern givan men frågan är vad är soja?? heter det något speciellt märke elller? vart får man tag i det?

Heter bara soja och finns där man köper foder, var köper du ditt lucern, kan finnas där.

Heter bara soja och finns där man köper foder, var köper du ditt lucern, kan finnas där.

ja på granngården köper jag mitt foder. men soja mjöl eller olja? var är de för skillnad??

Soja mjöl! Oljan innehåller inget proetein utan bara energi, precis som alla andra oljor, vore inte allls bra i din foderstat. Mjölpet är proteinrikt. :)

okej ja mycket svar de är jag glad för

om man säjer såhär då..jag bor ju i fjälls och de tär oftast KALLT har ju lösdrift och inte möjlighet att ta in dom....
kan jag ge portioner istälet för fri tillgång? det blir ju bara bukfylla som det ärnu dom är väldigt stinna om magarna :(

Ja man kan ge portioner på lösdrift, men skär inte ner för mkt nu när det är så kallt. Och är det många timmar tills du kan ge nästa gång får du ge mer eller ställa ut halm så de har något att tugga på i kylan. :)

Ett tips jag fått här på buke är att man kan lägga höet i en låda och lägga på ett typ kompostgaller så de måste stå och plocka en längre tid. Då slipper de smälla i sig allt direkt och sedan stå utan i flera timmar medan man är på jobbet. Då kan man ju få kilona att räcka längre, utan att hästarna behöver stå helt utan mat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 028
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 774
Senast: Marvin
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 501
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka