Bukig - skadligt?

nordsvensken

Trådstartare
Mitt sto är i ganska lagom hull (man känner revbenen lätt osv) och god muskulatur för det lilla arbete hon utför (promenadridning varannan dag, sedan 4 mån tillbaka),hon får sitt proteinbehov tillfredsställt osv (kvot 6,4. Har fri tillgång på hö men jag vet vad hon äter för mängder i genomsnitt) Hon är har dock "bukmage". Är detta på ngt sätt skadligt/dåligt för henne på ngt annat sätt än att det inte är så estetiskt vackert?

6155818.jpg

6155822.jpg

6155845.jpg

Vad anser ni?

Sv: Bukig - skadligt?

Nej det är absolut inte skadligt såsom det är på din häst (annat med en häst som är bukig pga proteinbrist). Det beror nog bara på att hon får fri tillgång på grovfoder! ;) Vilket ju är kanonbra!

Sådär ser mitt kallblod ut också, och jag tror att magen består mest av vätska och gas, eftersom den är betydligt mindre efter en ridtur:o . Han har också fri tillgång på bra hö och är bra musklad efter sitt arbete.

Så det är nog ingen fara!

Det ser ut som om det är magmuskler som fattas på den hästen, inte skadligt på något vis

En equiterapeft berättade att hästar som är bukiga kan vara ett tecken på att den inte arbetar rätt med ryggen. När man tittar på ryggen så ska det vara som en "rand mitt på" - Det är en bra arbetande rygg! om de inte arbetar med ryggen slits hästarna onödligt mycket på andra ställen i kroppen. Ett tips ifrån honom var att -Ska man köpa häst, titta då att denna skåra/rand finns på ryggen. Alltså ska inte ryggraden sticka upp utan den ska knappt synas ifrån sidan pga muskleran. det är en bra rygg!!!

Bukigheten kan bero på mask, men även på dålig magmuskulatur - skulle rekommendera att den byggs upp innan hon rids några längre stunder. -Annars kan hon få ryggproblem på grund av att bukmuskulaturen inte klarar att hålla uppe ryggen

Hennes ryggrad sticker INTE upp, det är en sak som är säkert! Rund och fin rygg har hon även om den inte precis är jättemusklad...
6243546.jpg

100% maskfri enl träckprov.

Hennes magmuskler står i propotion till hennes övriga muskulatur. Som sagt så rids hon lugna turer i skogen varannan dag, och har så gjort sedan hon reds in för nästan 4 ½mån sedan.

Självklart jobbas hon mot att arbeta optimalt med sin rygg, och hon går i en förhållandevis ändamålsenlig form i skritt och trav. Galoppen jobbar vi på. När hon arbetar jbbar hon bra med ryggen, och lyfter sonika upp magen också. Hon ser inte bukig ut i arbete.

Äsch då (till de som skriver att det skulle vara nåt fel på din hästs bukighet), när det gäller DIN hästs bukighet så är det ju egentligen inte vad jag skulle kalla "bukigt". Den har bara en stor mage fylld av en massa hö och hästen i övrigt ser helt normal ut i hull/muskulatur.

Bukighet är det när en häst är tunn över ryggen men har en stor buk. (det är MIN uppfattning iaf)

Det är vad jag också anser. Jag tycker hon är en sund häst, även om mer muskler inte hade varit helt fel :angel: (Det kommer så småningom) Naturligtvis är en häst snyggare utan lite för stor mage, men för min del saknar det helt betydelse. En frisk och glad häst är vad jag strävar efter.

Eftersom jag har hört andra åsikter om detta, att det skulle vara ohälsosamt för henne, att det skulle vara otrevligt/jobbigt för henne att gå runt med "uppspänd mage", att hon inte skulle gå på fri tillgång på hö etc, så ville jag höra andras åsikter...:idea:

Så vitt jag vet och har lärt mig ÄR en häst sund då den får fritt fylla sin mage med grovfoder. Att magen då blir stor är naturligt och helt normalt och inget osunt - så SKA det ju vara!
Om din häst användes till hårdare arbete och krävdes MYCKET av så kanske det skulle vara något som gör det jobbigt för henne. MEN ni hobbyrider ju bara, mestadels lugnare skogsritter, och har inga större ambitioner än så om jag förstått det rätt?

Fråga en veterinär för säkerhets skull, nästa gång du är i kontakt med en sådan. ;)

Veterinären tyckte hon (och alla de andra hästarna) var fina i hullet och muskulaturen när hon var är för några veckor sedan så det är nog lugnt ;)

Jo, lugnt var det här! Vi rider bara för att det är roligt, och har i ärlighetens namn inga andra ambitioner än just det, att ha kul, alltså. Det är avslappning och nöje, helt enkelt (och sjukgymnastik för mig)! Det brukar bli ca 4 dagar/v och då ca 1 timmes skogsturer i alla gångarter, men mestadels skritt. Kan inte bli så mkt lugnare! :angel:

Har dom andra, som påstår att det skulle vara skadligt för din häst, också kallblod?
För det är ju så vanligt att vi med kallblod får höra både det ena och det andra om deras hull/form...

Det ser ut som om det är magmuskler som fattas på den hästen, inte skadligt på något vis

Kan man se magmuskler? Min häst har två "knölar" på magen, precis bakom sadlgjordsstaten, är det muskler? De sitter jämsides, en på var sida. Först troded jag att det kunde vara tumör (jag är väldigt nojig just nu eftersom han precis haft kolik). Men sen kände jag på en annan häst i stallet, och han hade också såna :o
Kanske fettknölar ;) båda är inte de smäckraste :P
kanske ska meddela att han har rätt dålig rygg, och ganska mycket mage.. hrm.. :angel:

Jag tycker din häst är jättefin! :love: Du behöver nog inte oroa dig för den lilla buken.. den kommer nog försvinna om ni rider mer senare. I annat fall är den väl kvar och vad gör väl det..?

Härligt att hästen har fri tillgång till hö! :banana: :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 105
Senast: super
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 537
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 705
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka