Bukfylla till hungrig hund?!

Sv: Bukfylla till hungrig hund?!

Är det nån skillnad på vilket ris som funkar bäst? Råris?
Vitkål ska jag se om jag får tag på ett litet huvud i affären i morgon!

Tusen tack till alla för era svar och ideèr :D

Hejsan!
Jag har en stor sheltietik som har extremt lätt för att gå upp i vikt, tog sköldkörtelprov för två år sedan med de visade inget.. Hon får i nuläget 50gr färskfoder blandat med torkade morötter som jag blöter upp, har fått ner henne 0.5 kg sen jag minskat ner till 50gr (ca 1.5vecka).
Hon får promenader 1.5-2 timmar dagligen, har dessutom börjat cykla med henne igen nu i veckan..
MEN hon är ju konstant hungrig, har börjat stjäla mat om hon får chansen vilket hon aldrig gjort i hela sitt 5åriga liv :o
Så min fråga är, vad kan jag blanda med i maten för att hon ska få lite mättnadskänsla?
Vad får hon för färskfoder ?
De flesta sorter är ganska så energirika, så ger du inte t ex Nordic light eller Bravo light så rekommenderar jag att du går över på något av dom färskfodren. Min tös klarar inget annat färskfoder utan att gå upp i vikt.

Som bukfylla kan du ge t ex lättkokt vitkål, vilket brukar gillas även av den mest kräsna hund:D Det kan du ge massor av, då det bara är nyttigt.

Personligen tycker jag inte du ska blanda ut färskfodret med ris eller andra typer av spannmål, för då behöver du även tillsätta kalk. Fosforöverskottet blir ganska stort annars. Rena grönsaker är bättre som utfyllnad.

Ursäkta mitt sena svar, jobbat mycket så jag har inte haft tid för datorn..
Hon får Fodax, skulle passa hundar som lätt lägger på sig stod det på hemsidan! Det finns inga återförsäljare för Bravo lr Nordic i närheten..
Vitkålen vet jag inte om jag törs ge, hon har smakat kålpudding två gånger i sitt liv och båda gångerna har magen ballat ur??

KL*

Ursäkta trådkaperi!

Har en liten 12v valp som är konstant hungrig. Får sitt dagsbehov av fodret, men är inte tillfredställd av det. Kan jag ge samma utfyllnad till honom

De flesta hundar klarar rå vit o rödkål väldigt bra.
Hela majskorn går för det mesta rakt igenom, dock inte om det är mosat, innehåller mycket socker i form av kolhydrater, inte så bra för en bantande hund.

mvh

Tack, då ska jag handla hen vitkål i morgon och pröva!! Hon har dessutom börjat med att gå i kattlådan och hämta delikatesserna där, något hon inte gjort sen valptiden :d Jag är så där imponerad!!

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 281
Senast: Modig_Korn
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
169 708
Senast: gul_zebra
·
Foder & Strö Har satt ut SMHN i hagen till hästarna. Det är inte de jättestora näten som säljs bland annat på ca**as shop utan dessa är mindre...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 226
Senast: Totola
·
Hundhälsa Jag behöver lite tips nu! Jag har aldrig haft en hund som varit besatt av mat på något vis, så detta är en ny situation. Min...
2
Svar
28
· Visningar
11 412
Senast: crax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar