Bukeutmaningen!

@Mineur Vi är vi tror jag! Vi verkar funka likadant. Ikväll sa min sambo "välj vad du vill till middag - vad du vill! - bara du äter". Kunde komma på noll och ingenting jag var sugen på, har liksom ingen lust bara.

Jag känner igen precis exakt det du skriver, minus nutellamackan, och jag blir också stressad över vad jag gör mot kroppen. Dessutom är jag orolig för att få magkatarr eller magsår igen (sög häck kan jag ju säga) men ändå verkar jag inte ha nog motivation att göra nåt åt det här.

Min dagar ser likadana ut allihop matmässigt: två små yoghurtar till frukost kl 10. En liten minismörgås kl 16. En liten minismörgås kl 18. Ett par små yoghurtar till middag. Eller typ en mellanpommes från McD. så jävla illa.

Men heja dig! :bump: Tror matschema är enda sättet att komma igång, och att helt enkelt bara äta istället för att känna liksom.

Men så vaknar dagen därpå, illamående igen, tänker att frukosten får bli som den blir om jag bara äter ordentligt sedan.

Du kan inte dela upp frukosten i två små frukostar då? Jag mår lätt illa om jag inte äter ordentligt och det har hänt mer än en morgon att lusten för frukost är icke-existerande, men äter jag inte då så kommer illamåendet snabbt. Det har jag löst genom att alltid ha kokade ägg i kylen. Det första jag gör när jag vaknar och mår lite halvkasst blir då att ta ett kokat ägg och äta bara det. (Skalar det över diskbänken och äter som om det vore en frukt eller något). Sedan går jag på toa, klär på mig, rastar hunden och vaknar till lite. Därefter kan jag äta en ordentlig, bra frukost utan minsta tecken på illamående. Men ja, de där kokade äggen är guld värda för mig och eftersom de alltid är klara i kylen behöver jag inte heller pyssla med något jobbigt när jag är morgontrött och zombielik.

@niphredil Ja, jag tror faktiskt mycket på det här med att planlägga och gå efter planen. Men så är ju klockan också sent på kvällen, och då vet jag av erfarenhet att det är alldeles för lätt att inbilla sig att "imorgon blir det minsann jättelätt att äta!"... Och så blir det inte så. Men både i torsdags och måndags gjorde jag faktiskt ordentliga försök med matscheman, och det blev faktiskt två helt okej matdagar. Så det funkar ju bevisligen. Jag hejar på oss båda två! :bump:

@Red_Chili: Jag tror absolut att det blivit lite av en ond cirkel med mitt illamående - det började kanske som helt normalt illamående en dag men har sedan inte försvunnit p.g.a. att jag ätit fel/inte ätit alls. Så det bästa vore nog att försöka förekomma illamåendet lite som du tipsar om. Blotta tanken på kokt ägg kan dock få mig att må illa även normala dagar, så jag kanske skulle prova något lite mer överkomligt :p Rent spontant känner jag att keso, frukt, russin eller nötter kan kännas okej att stoppa i mig "bara för att", så det blir nog att jag testar något sådant imorgon. Målet är att äta hela frukosten (ett halvt skuret päron med 1 dl keso) på en gång imorgon bitti, men om inte det går gör jag nog som du och delar upp det i två omgångar. Tack för tipset och peppen!

Jag spelade bondespelet samtidigt som jag åt. Det var rena mirakelmedlet för äthastigheten, haha! :D Det svåra är att tugga långsamt och länge, jag får liksom hindra sväljreflexen flera gånger :cautious:

Jag har oavsiktligt råka vända på dygnet, är vaken till klockan 2 - 3 på morgonen och sover till kl. 10.00. Detta är inte okej! Ska bli strängare mot mig själv genom att varva ned tidigare och förbereda mig på att sova senast kl. 00.30, och ställer alarm kl. 08.00 och tillåter mig själv att snooza till senast kl. 08.15.

Förutom detta ska jag öka min kreativitet, förut var jag en person som ritade, målade, photoshoppade, (är det ens ett ord?), och fotograferade. Nu för tiden gör jag inget av detta, och jag kan ibland få ett ryck och vilja vara kreativ, men det står mest still. Saknar att skapa och rita, det höll igång min fantasi, nu ekar det mest tomt där uppe i huvudet på mig. Minst en gång i veckan ska jag sitta åtminstone en timme och göra något kreativt! Får se hur bra det kommer att gå. :angel:

Samma här!! Jag är dock vaken till 4-5 :nailbiting: Vände på dygnet när jag var sömnlös en hel natt förra veckan pga magkatarr. Nu är det helt omöjligt att somna tidigt... Ska försöka kliva upp vid 10 i morgon, så att det blir någorlunda rätt i alla fall :cautious:

Nu har jag packat ner badkläderna och ska bege mig mot badhuset igen! Blir förmodligen inte lika mycket simmande idag (har viss träningsvärk i axlarna), men jag ska ner i vattnet och komma till den nivån att det känns helt okej. Det borde gå fortare idag än igår. Sen blir det belöning i form av en lugn stund i en solstol med en tidning i händerna innan jag åker hem igen.
Himla smidigt med lediga vardagar ibland, det är så lite folk i badhuset då :)

@cili Oj, jag borde också börja simma igen! Blir lite lat bara när det är ca 1,5 mil till badhuset, jag pluggar hela förmiddagarna och hänger i stallet hela eftermiddan. När jag väl kommer hem igen är jag ärligt talat lat som en björn i ide..

Nej, min största utmaning är att ta tag i saker i tid. Inte skjuta på det, utan göra det direkt. Gäller allt från skolan till att laga hästtäcken. Få tummen ur helt enkelt. Jag var bra på det förr, men nu verkar den förmågan försvunnit.. Dags att börja om!

Nu har jag packat ner badkläderna och ska bege mig mot badhuset igen! Blir förmodligen inte lika mycket simmande idag (har viss träningsvärk i axlarna), men jag ska ner i vattnet och komma till den nivån att det känns helt okej. Det borde gå fortare idag än igår. Sen blir det belöning i form av en lugn stund i en solstol med en tidning i händerna innan jag åker hem igen.
Himla smidigt med lediga vardagar ibland, det är så lite folk i badhuset då :)

Jag tyckte också att vatten var väldigt obehagligt fram tills jag på något sjukt sätt fick för mig att det var en bra ide att utbilda mig till simlärare.
Andningen var det som gjorde det lättare för mig. Träna på att koka kaffe och potatis under vattnet. När jag väl blev bekväm med att ha huvudet under vatten, och inte fick kallsupar hela tiden så blev det inte alls så jobbigt med skvätt. Nu flyter jag som en kork, istället för att bli spänd och hyperventilera som förr.

Min utmaning blir att hålla efter lägenheten bättre. Sen förra sommaren har allt liksom bara skjutits längre ner i att göra-listan. Var så inställd på flytt och tappade helt sugen på att lägga ner tid och energi på lägenheten. Men nu har jag börjat organisera i garderober och hyllor för att få undan allt som ligger och skräpar.
Jag vill kunna komma hem och inte behöva lägga mer än max 1 timma om dagen på att det ska vara snyggt.

Jag känner att jag har massa utmaningar jag vill jobba på. Två som ligger mig nära till hands som skall genomföras känner jag att jag kan göra parallellt. Då de är så åtskilda ;)

#1 - Springa Risveden Terräng 13 september, 17,7 km av branta backar och terräng som jag höll på att avlida på för två år sedan. Nu jävlar! Tiden skall bli bättre och känsla av att dö mindre. Träningsschemat hänger redan på kylskåpet!

#2 - Skriva klart min bok!

Jag ska diska innan helgen. Och försöka bli bättre på att hålla det diskat. Tycker det är så tråkigt att diska - måste nog skaffa en diskmaskin.

Utmaning nr 2 är att dammsuga i helgen.

Och leta reda på kattborstarna för min långhåriga behöver borstas.

@Mineur och @niphredil jag trodde jag var ensam om mitt totala ointresse för mat :eek: Brukar få höra att jag är "konstig" med min bristande matlust och mitt stora ointresse för föda.

Nja, fast ointresserad av mat är jag verkligen inte i vanliga fall faktiskt, så det här är ett ytterst ovanligt beteende för min kropp. Jag älskar mat, att laga mat, att äta mat och att titta på mat (ja, jag är en sådan där typ som kan spendera 45 minuter i den lokala matbutiken när jag är på semester utomlands)! Jag är även vanligtvis hungrig och sugen på mat i åtminstone 3 fall av 4; det är i princip bara frukosten jag har problem med i vanliga fall. Därför är jag (och min omgivning) mycket chockade över mitt nuvarande beteende, såhär har jag bara varit typ 2 gånger tidigare i mitt liv...:p

@Mineur Vi är vi tror jag! Vi verkar funka likadant. Ikväll sa min sambo "välj vad du vill till middag - vad du vill! - bara du äter". Kunde komma på noll och ingenting jag var sugen på, har liksom ingen lust bara.

Jag känner igen precis exakt det du skriver, minus nutellamackan, och jag blir också stressad över vad jag gör mot kroppen. Dessutom är jag orolig för att få magkatarr eller magsår igen (sög häck kan jag ju säga) men ändå verkar jag inte ha nog motivation att göra nåt åt det här.

Min dagar ser likadana ut allihop matmässigt: två små yoghurtar till frukost kl 10. En liten minismörgås kl 16. En liten minismörgås kl 18. Ett par små yoghurtar till middag. Eller typ en mellanpommes från McD. så jävla illa.

Men heja dig! :bump: Tror matschema är enda sättet att komma igång, och att helt enkelt bara äta istället för att känna liksom.

Ta och kika på Food & Drink-fliken på Pinterest. Brukar få igång min aptit i alla fall.

Annars är minimorötter rätt snällt mot en känslig mage, eller avokado. En sak som kanske låter lite äcklig men som är riktigt gott är "davosgröt" med havregryn och juice. Blanda lika delar havregryn och juice av valfri smak. Lite rent vaniljpulver i kan vara gott. Låt stå i kylen, inplastat, över natten. Sen på morgonen är det bara att käka. Kanske med hallon i. Superfint för magen och lättare att få i sig iom fruktsockret i juicen. Går ju att blanda pytteportion i början.

Åh, tack för tipset! Jag råkar faktiskt ha både havregryn och äppeljuice hemma som behöver användas... Jag tror jag testar! :)

Åh, jag hakar på här jag också! Jag har just startat två utmaningar irl, en som går ut på att träna tre timmar i veckan och en som går ut på att äta godis max två dagar i veckan. Som straff om jag inte håller mig till det blir det mockning och persedelvård åt stallkompisarna :p.

Som renodlad buke-utmaning snor jag samma som TS -du fick mig att inse att jag ju faktiskt också äter precis så :eek:. I med maten, tugga ett par gånger och sedan sväljer jag och skyfflar in nästa lass. Jag tror att det är en kvarleva från gymnasiet där jag alltid åt dubbelt så mycket som alla andra (vilket jag behövde på den tiden, så icke idag) och därför var tvungen att skynda mig för att bli klar ungefär samtidigt som de andra ...

Hej min utmaning är att jag måste sluta att ta saker från andra tex min mamma. Jag känner ånger det gör jag men det är svårt att sluta när man väl har gjort det.

Samma här!! Jag är dock vaken till 4-5 :nailbiting: Vände på dygnet när jag var sömnlös en hel natt förra veckan pga magkatarr. Nu är det helt omöjligt att somna tidigt... Ska försöka kliva upp vid 10 i morgon, så att det blir någorlunda rätt i alla fall :cautious:

Hur gick det för dig? Jag lyckades somna kl. 1 och vaknade 08.30, sedan gick jag och sambon upp och åt frukost på balkongen. :)

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 586
Senast: Mineur
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 989
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama