Bukeutmaningen!

@LindgrenV Jag har samma problem här, somnar inte förrän 4-5 :crazy: Fast det beror mera på att jag inte har något jobb nu och bara har kvällskurser så det blir liksom för tråkigt om dagarna :meh: Men annars har jag alltid varit en sån som lägger sig för sent.

Skulle vilja lägga mig vid 2-tiden istället, hm.

Hur gick det för dig? Jag lyckades somna kl. 1 och vaknade 08.30, sedan gick jag och sambon upp och åt frukost på balkongen. :)

Somnade framåt fyra nån gång och vaknade först vid 11, men lyckades somna om och sova oroligt som tusan till kl 13. Men jag sov i alla fall inte som en sten till 14, alltid något :D Kommer nog bli lättare att ta mig upp de närmaste dagarna, dels för att jag MÅSTE upp kl 7 i morgon bitti, men också för att det är så jäääävulens varmt i min lägenhet just nu och solen steker precis på min säng på förmiddagen så jag kommer inte klara av att lata mig allt för länge :D

Maten har i sin tur gått relativt bra, får påminna mig själv hela tiden men jag slänger åtminstone inte i mig maten!

@LindgrenV Jag har samma problem här, somnar inte förrän 4-5 :crazy: Fast det beror mera på att jag inte har något jobb nu och bara har kvällskurser så det blir liksom för tråkigt om dagarna :meh: Men annars har jag alltid varit en sån som lägger sig för sent.

Skulle vilja lägga mig vid 2-tiden istället, hm.
Ja, jag är också sådan. Jag är nattuggla och det brukar vara hållbart om jag somnar vid 1-2, då kommer jag upp skapligt ändå - men nu har jag haft tomma dagar pga tentaplugg, i en vecka. Har knappt pluggat någonting och i stället skjutit på dygnet :cautious:

För min del har det gått okej utmaningsmässigt. Vaknade faktiskt hungrig, men på de 10 minuter det tog mig att komma i ordning och gå ut i köket hann jag bli illamående. Frukosten blev därför lite mindre än tänkt, men jag åt den i alla fall. Sedan mådde jag illa igen lagom till lunch, men tvingade i mig en halv macka i alla fall. Mellis vid 15 vilket inte blev det allra nyttigaste, men det slank ner i alla fall. Middagen kändes ok och kvällsmelliset likaså. Imorgon tar jag nya tag och har rört ihop havregryn med äppeljuice vilket jag planerar att äta till frukost. Tack än en gång för tips @JosefineLi! :)

@Mineur funkar det att dricka ett glas juice bara och sen äta frukost en stund senare?
Jag hade tidigare problem att få i mig frukost (nu är det tvärtom,ett måste) och en sak jag läste nånstans var att just illamående och icke-hunger kan bero på lågt blodsocker och om man triggar det med juice kommer kroppen igång och kan äta. Typ. Funkade på mig.

@LindgrenV Då är vi två om att vara nattugglor! :D
teckning-uggla-som-studerar_72794980.jpg

Men det kanske är bra? :angel:

@Asko Jag har använt mina hittills 35 vakna timmar till att:

Tokstresspaniktentaplugga
Skriva tenta
Jobba till 16
Äta middag
Slå i 30 staketstolp och spika upp fårnät (!) (Är faktiskt stolt över att vara sjukt grym på att slå i stolp)
Busa och gosa med fåren i fyra timmar

Nu sitter jag i soffan, ska försöka komma i säng inom en timme :angel:

Ätandet har dock gått lite utför, har tagit för stora tuggor och svalt för snabbt :(

@Jenka Tack för tipset! Jag har haft det där i bakhuvudet sedan jag gick upp i går morse, och det kanske ligger något i det du säger. I går åt jag havregryn blandade med äppeljuice till frukost som jag blev tipsad om här, och illamåendet försvann direkt. Kände mig helt okej sugen på lunchen senare, och till middagen var jag riktigt hungrig! Ni anar inte hur mycket jag värdesätter att faktiskt vara både vrålhungrig och sugen på mat samtidigt nuförtiden... :p

Idag var det dock värre, och jag är så jääävla trött på att må illa om ni ursäktar språket. Låg kvar i sängen och tyckte lite synd om mig själv i någon halvtimme, men sedan tänkte jag på det du skrev och tvingade mig upp för att ta en tugga av ett äpple. Cirka 15 sekunder senare var illamåendet som bortblåst och jag kunde äta hela äpplet + en skål yoghurt + en kopp kaffe till frukost. Det var inte överdrivet gott hela tiden, men jag mådde i alla fall inte lika illa som innan.

Så ja, det känns som att vi (du) eventuellt är något på spåren här. Frågan är bara hur jag ska lyckas förekomma det? Om illamåendet beror på lågt blodsocker torde det ju innebära att jag bör äta tidigare/oftare än jag gör. Men det blir ju lite svårt, speciellt på morgonen då jag i princip blir illamående i samma stund som jag slår upp ögonen...:crazy:

Jävlar i havet också. Lyckades tvärslockna vid tolv - MEN har nu sovit i 14 timmar (!!!).

"Positiva" är väl att jag är ett levande lik idag så det blir nog inget problem att somna ikväll :angel:

@Mineur Du har inte magkatarr då? Hade problem med illamående, att jag blev mätt för tidigt och inte hade någon hunger och det visade sig vara det. Medicin (omeprazol) ka man köpa receptfritt på apoteket.

Min utmaning bli att aldrig mer dejta. Ska aldrig låta någon komma nära eller ens byta nummer med någon igen. Om dom inte ändrat reglerna om tio år så att jag kan adoptera ett barn ska jag köpa tio katter eller typ illrar. Utmärkt plan tycker jag just nu.

@Jenka Tack för tipset! Jag har haft det där i bakhuvudet sedan jag gick upp i går morse, och det kanske ligger något i det du säger. I går åt jag havregryn blandade med äppeljuice till frukost som jag blev tipsad om här, och illamåendet försvann direkt. Kände mig helt okej sugen på lunchen senare, och till middagen var jag riktigt hungrig! Ni anar inte hur mycket jag värdesätter att faktiskt vara både vrålhungrig och sugen på mat samtidigt nuförtiden... :p

Idag var det dock värre, och jag är så jääävla trött på att må illa om ni ursäktar språket. Låg kvar i sängen och tyckte lite synd om mig själv i någon halvtimme, men sedan tänkte jag på det du skrev och tvingade mig upp för att ta en tugga av ett äpple. Cirka 15 sekunder senare var illamåendet som bortblåst och jag kunde äta hela äpplet + en skål yoghurt + en kopp kaffe till frukost. Det var inte överdrivet gott hela tiden, men jag mådde i alla fall inte lika illa som innan.

Så ja, det känns som att vi (du) eventuellt är något på spåren här. Frågan är bara hur jag ska lyckas förekomma det? Om illamåendet beror på lågt blodsocker torde det ju innebära att jag bör äta tidigare/oftare än jag gör. Men det blir ju lite svårt, speciellt på morgonen då jag i princip blir illamående i samma stund som jag slår upp ögonen...:crazy:

Kul att det funkade bra med juicegröten!

För att förekomma illamåendet kan du kanske käka kvällsmål med långsamma kolhydrater/protein. Typ kesella med hallon/grov macka/fet yoghurt med müsli. Kan ju vara magkatarr som någon skrev med, men det bästa är att käka bort den. Att dra ner på kaffet kan också vara en idé, hur jävligt det än låter ;)

@Mineur Du har inte magkatarr då? Hade problem med illamående, att jag blev mätt för tidigt och inte hade någon hunger och det visade sig vara det. Medicin (omeprazol) ka man köpa receptfritt på apoteket.
Jag hade exakt samma symtom när jag hade magkatarr. Fick sedan magsår. Stress är fina grejer! @Mineur var försiktig!

Ger mig in i tråden jag med. Jag har också en del mat-issues (och andra issues med för den delen), men det börjar bli bättre som tur är!
Min största utmaning just nu är att ta det lite lugnt i mitt nya "förhållande" och inte skena iväg och typ börja planera barn och giftermål efter mindre än en månads dejtande :banghead:

@lovely_piff, @JosefineLi och @niphredil: Jag hade faktiskt ingen aning om att det här kunde vara symptom till magkatarr. Jag hade mycket problem med det när jag var 14-15, men då kom symptomen mer i form av magont och magsyra. Kanske är annorlunda nu? Jag funderade dock mycket på det här igår, men jag kan verkligen inte förstå varför jag skulle dra på mig magkatarr nu! Hade det hänt för 3-4 veckor sedan då jag stressade som en tok och inte hann sova hade det känts ganska naturligt, men de senaste 2 veckorna har mitt liv verkligen lugnat ner sig så himla mycket. Jag har fått sommarlov från universitetet, jobbar bara 15-20 timmar i veckan och mitt "riktiga", stressiga sommarjobb startar inte förrän i juni. Så jag är verkligen inte stressad, jag sover mer än jag någonsin gjort förut (i genomsnitt 9-10 h per natt) och trivs så bra med livet i största allmänhet... Men ja, kanske? Försenad magkatarr, finns det? :p

@Mineur som jag förstått det så måste det inte komma av stress, utan kan faktiskt komma utan anledning. Men det lättaste är ju faktiskt att gå till doktorn. Är det magkatarr får du hjälp för det, är det något annat så kan dom säkert hjälpa dig med det också. :)

Kan bara uppdatera med att jag klarat av första steget i min lilla utmaning, nämligen att ta mig till den där personen på kommunen som jag skulle bolla tankar och idéer med. Utöver det har jag varit till arbetsförmedlingen och tjafsat runt lite där (nåja, jag var snäll, men helvete vad rörigt allt var).

Nästa steg i min utmaning: Att imorgon söka de tre jobb som jag idag hittade och skulle kunna söka. Ett av dem vill jag faktiskt ha också ;) Sedan ska jag fixa lite grejer som kommungubben ville att jag skulle få ordning på och maila honom igen. Nästa vecka på tisdag blir det arbetsförmedlingen igen. Vem vet, kanske blir det ordning på mitt liv någon gång?

Kan bara uppdatera med att jag klarat av första steget i min lilla utmaning, nämligen att ta mig till den där personen på kommunen som jag skulle bolla tankar och idéer med. Utöver det har jag varit till arbetsförmedlingen och tjafsat runt lite där (nåja, jag var snäll, men helvete vad rörigt allt var).

Nästa steg i min utmaning: Att imorgon söka de tre jobb som jag idag hittade och skulle kunna söka. Ett av dem vill jag faktiskt ha också ;) Sedan ska jag fixa lite grejer som kommungubben ville att jag skulle få ordning på och maila honom igen. Nästa vecka på tisdag blir det arbetsförmedlingen igen. Vem vet, kanske blir det ordning på mitt liv någon gång?

:banana:

Morgondagens utmaning blir att storstäda lägenheten (!!!). Jag har försökt motivera mig i typ två veckor. Och jag har jättesvårt att klara av något annat när min lägenhet är kaos. Kan varken plugga, sova, träna eller laga mat :cautious:

Morgondagens utmaning blir att storstäda lägenheten (!!!). Jag har försökt motivera mig i typ två veckor. Och jag har jättesvårt att klara av något annat när min lägenhet är kaos. Kan varken plugga, sova, träna eller laga mat :cautious:

Känner igen det där... Jag har faktiskt skrivit upp vad som ska göras imorgon på en post it-lapp nu som sitter på kylskåpet. Jag får INTE lägga mig imorgon förrän sakerna blivit gjorda. På lappen står bland annat städa diskbänken, gå med saker till återvinningen, boka tid i tvättstugan, panta flaskor... (och söka jobb). Kul dag. Men just att ha det på lista gör att det känns som lite färre saker än om jag ska hålla allt i huvudet. Då kan jag ta itu med en sak i taget istället för att det blir "Nu gör jag det här så kan det där bli gjort senare men det tredje ska också göras" osv.

Känner igen det där... Jag har faktiskt skrivit upp vad som ska göras imorgon på en post it-lapp nu som sitter på kylskåpet. Jag får INTE lägga mig imorgon förrän sakerna blivit gjorda. På lappen står bland annat städa diskbänken, gå med saker till återvinningen, boka tid i tvättstugan, panta flaskor... (och söka jobb). Kul dag. Men just att ha det på lista gör att det känns som lite färre saker än om jag ska hålla allt i huvudet. Då kan jag ta itu med en sak i taget istället för att det blir "Nu gör jag det här så kan det där bli gjort senare men det tredje ska också göras" osv.

Jag gör nog min lista här...

1. Städa lägenheten, dammsuga och dammtorka
2. Diska resten av disken
3. Tvätta minst två maskiner
4. Plugga
5. Stallet

Ska försöka komma upp klockan 9 också..

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 387
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
10 586
Senast: Mineur
·
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
3 989
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama