Bukes valvaka

Har ar skilnaden stor mellan de som bor i stor-stader och de som bor pa landet. Tyvarr gor tva parti systemet att vi verkligen blir divided i tva grupper som gor skillnaderna sa mycket storre an om vi verkligen haft fler partier att affiliera oss med.

Nej, USA har inget formellt tvåpartisystem. USA har två dominerande partier (som inte ens är diametralt motsatta utan två grenar på samma stam), och det finns opposition och minoritetspartier som på grund av brist på de medel som krävs och en ohygglig spärregel på 15% som i och för sig är motiverad sedd till befolkningsantalet/antalet röstberättigade - som får de två stora att vara de enda som klarar att ta sig över dessa 15%.

Har Trump någonsin sagt något illa om färgade mämnniskor? Jag vet ärligt talat inte, därför frågar jag. Jag vet att ett av hans företag blivit stämda för att de inte kvoterade personal utefter hudfärg, och jag vet naturligtvis om hans utfall som är tolkade som "rasistiska" mot illegala invandrare i landet - men vad baserar du det antagandet på att han bara skulle omge sig med VITA människor?

Nu får du ursäkta, men jag är förvånad över att inte just du kan prestera bättre exempel. Bättre kan du Sjöberga.
https://www.washingtonpost.com/news.../25/did-donald-trump-really-say-those-things/

Här är för övrigt länken till din källa. Trovärdig? Inte så mycket hörru.
http://trumpinfo.org/blacks.html

@Sjöberga - kan du förklara vad Trump står för som är uttalat rasistiskt? Vad jag vet är människor från Sydamerika vita människor. Vad jag vet är att Trump har en större del svarta väljare än vad HRClinton har. Vad jag vet är människor från mellanöstern i huvudsak vita människor. Vad jag vet är Trump gift med en kvinna från Slovenien, tidigare gift med en kvinna från Tjeckoslovakien(?). Var är hans rasistiska kompass? Eller snubblar Trumps motståndare på värderingar och innebörder av termen 'rasism'? Jag bara frågar?

Och ja, jag anser också det beklagligt att Trump nu är POTUS. Att han morsar på polare som Putin, Le Pen och att Åkesson och att Trumps position kan få ödesdigra konsekvenser för världen. Jag är som jag tidigare sagt, inte säker på att världen hade blivit bättre eller en säkrare plats att leva på med Clinton i samma stol.

Eftersom jag själv inte kan hitta belägg för ren uttalad rasism från Trump och för att de flesta menar att den berömda muren som ska utestänga framförallt (eller klar majoritet) vita människor från Mexico och sydamerika skulle vara "rasistiskt" så undrar jag också om det är relevant?

Men ursäkta, tredje gången nu - Läs min fråga igen. Det är jag som undrar hur det kan vara rasistiskt att utestänga illegala i huvudsak vita invandrare, i huvudsak vita muslimer - och samtidigt vara gift med lika vita europeiska kvinnor. Jag förstår inte logiken. Vad för slags "rasist" är Trum? Det är inte jag som säger att han är rasist, och jag undrar vad Mabuse baserar sitt påstående av.

Rasism kan säkert delas upp i hur många olika strukturer som helst, nu ifrågasatte jag mabuses påstående att Trump gör skillnad på svarta och vita gällande sin stab. Resonemanget utvecklades, läs tråden.

Du undrade varfor jag taggade dig med den formella definitionen av ras ... :angel:

Istallet for att ifragasatta varfor ingen tycks forsta att du inte ar Trump supporter och fortsatta saga att vi inte forstar kanske det skulle lona sig att lasa dina egna inlagg med en viss objektivitet.

Nej, USA har inget formellt tvåpartisystem. USA har två dominerande partier (som inte ens är diametralt motsatta utan två grenar på samma stam), och det finns opposition och minoritetspartier som på grund av brist på de medel som krävs och en ohygglig spärregel på 15% som i och för sig är motiverad sedd till befolkningsantalet/antalet röstberättigade - som får de två stora att vara de enda som klarar att ta sig över dessa 15%.

Eh? :confused: Sa, in effect blir det ett tva parti system. ;)

Idag gick Trump ut och menade att demonstrationerna är "incited by media". Det är läskigt. Påminner om andra ledare som kom till makten i demokratiska val - och sen började kontrollera media. Tror han verkligen att det är media som startat demonstrationerna? Det är den vanlige Trump vi hör tala, igen.[/QUOTE/]
Så vänstreextremister som inte accepterar demokratiska val och utför våldsamma gärningar är helt OK?
Bakom detta ligger George Soros. Som även betalar Expo.
Hillarys dotter är ingift med hans brorson.
Han betalade stora summor till Black lives matter som avrättade poliser.
Han har sponsrat HCR med 25 millioner USD samma belopp som Saudiarabien gav till Clinton Foundation. De är pissed nu.
Se hela den långa listan i wikileaks
Han är en av de som grundat EU för att ta bort nationerna, kulturen och de vita folken. The New World order. Sarkozy förde hans talan Dec-2008 samma som imamerna. Att vita kvinnor ska avla med svarta. Kalergiplanen. Ruggigt!!!
Hans pappa var den som ville införa Esperanto som världsspråk. Få här känner nog till det.

Jag undrar varför ingen lobbar för att Frankrike ska få sin första kvinnliga president?
Obama är svart och lyckades bli USAs president. Var det odemokratiskt?.

@honung med reservation att jag missat ngt - har inte hängt här sen igår kväll ..

Jag kommenterade din definition av ras med en "rättelse" som du köpte rakt av vad jag kan tolka av "bekräftelseknappen" .
Nu är du irriterad på @hastflicka som redovisat detsamma ? Med tillägg av en rad andra punkter ?

Jag tycker @hastflicka är en otroligt sund debattör som aldrig diskuterar onyanserat eller enspårigt, och som utöver det aldrig snurrar iväg från ämnen eller öht tappar humöret .

Blir mest förvånad över ditt bemötande av dennes åsikter i sammanhanget ?

Fö att USAs valsystem rent praktiskt inte skulle vara ett tvåparti system har jag svårt att förstå att du inte ser ?

Idag gick Trump ut och menade att demonstrationerna är "incited by media". Det är läskigt. Påminner om andra ledare som kom till makten i demokratiska val - och sen började kontrollera media. Tror han verkligen att det är media som startat demonstrationerna? Det är den vanlige Trump vi hör tala, igen.

Jag ser uttalandet som en klar parallell till det han redan tydligt uttryckt ang vissa media under valkampanjen att han anser vissa media vara fientligt inställda till honom . Tycker inte det är varesig konstigt eller en nyhet att han självklart anser att media har en stor roll i sammanhanget ?

Fö att USAs valsystem rent praktiskt inte skulle vara ett tvåparti system har jag svårt att förstå att du inte ser ?

Jag säger bara att det inte är ett formellt tvåpartisystem. Inget annat. Jag har aldrig definierat något ras-system överhuvudtaget. Jag frågade efter definition baserat på inlägg av mabuse som jag ifrågasatte där hon påstår att Trump bara kommer omge sig av vita - hennes formulering. Inte min. Vilket tydligen tolkas som att jag gör någon slags definition av raser. Sjukt. Läs tråden och sätt rätt saker i sitt sammanhang.

@honung fast va ?!
Du skrev om "vita mexikaner" och "vita sydamerikaner" osv . Därför kommenterade jag och gav dig definition och det köpte du .
Vad du och Mabuse tydligen hade ngn diskussion om har jag inte noterat , så det kommer jag inte ens försöka kommentera .

Utöver det så hoppas jag vad jag menat kommentera gått fram. Inkl min förundran över hur du adresserat @hastflicka lite omotiverat /otippat .

Läs gärna tråden/det som skrivits inkl egna inlägg som sagt :confused: Och varför klipper du ut delar av ett citat samtidigt som du svarar på det primära som inte togs med i citatet ? :confused::confused: Blir ju superkonstigt ? :(

Senast ändrad:

@axel

Vilket fantastiskt dravel i inlägg efter inlägg. Tur att du inte klarade att citera korrekt så slipper många att läsa skiten. Det måste vara mycket märkligt (jobbigt?) att leva i en sådan där låtsasvärld, full med onda människor som bara blåljuger och konspirerar mot den vita makten, överheten och renheten. De enda som är goda är dem utan kunskap som "lyssnar" på det vita folket.

Senast ändrad:
Ja att tala om vita mexikaner och vita sydamerikaner är ju lite märkligt, i alla fall om man diskuterar rasism i USA.

Det är väl lika märkligt i större merparten av världen tänker jag, enligt tidigare kommentar.
Sällan det i övriga världen - ffa inte i Sverige och definitivt inte om det handlar om ren definition av "ras" rent bildligt, INTE dras en rasskillnadsnotering beroende på var du kommer ifrån - även om du är hyfsat blek i huden så att säga .

På sätt och vis kan det ju vara bra att Trump vann valet.
Då kan ju högerpopulisterna se vad högtflygande vallöften är värda när de kommer ut i verkligheten.
Nu väntar vi med spänning på fängslandet av Fru Clinton, utvisningen av 12 miljoner ej registrerade, murbygge och sist men inte minst jobb åt alla arbetslösa i kol o rostbältet.
Trump har ju majoriteten i de båda husen så han har ju ingenting annat att skylla på än den verklighet han möter ;)
Brexit gänget hoppar ju av i strömhopp, hur många av de gamla kämparna är kvar (förutom de som började slåss med varandra här om sisten )
Så hur många tror att Trump uppfyller sina vallöften och hur många tror att är lika rutten(dvs inte uppfyller sina löften) som han anklagade etablissemanget för att vara .....

På sätt och vis kan det ju vara bra att Trump vann valet.
Då kan ju högerpopulisterna se vad högtflygande vallöften är värda när de kommer ut i verkligheten.
Nu väntar vi med spänning på fängslandet av Fru Clinton, utvisningen av 12 miljoner ej registrerade, murbygge och sist men inte minst jobb åt alla arbetslösa i kol o rostbältet.
Trump har ju majoriteten i de båda husen så han har ju ingenting annat att skylla på än den verklighet han möter ;)
Brexit gänget hoppar ju av i strömhopp, hur många av de gamla kämparna är kvar (förutom de som började slåss med varandra här om sisten )
Så hur många tror att Trump uppfyller sina vallöften och hur många tror att är lika rutten(dvs inte uppfyller sina löften) som han anklagade etablissemanget för att vara .....
Han har sagt att han ska börja med att ta itu med IS. Muren och att stoppa syrier.

@axel

Vilket fantastiskt dravel i inlägg efter inlägg. Tur att du inte klarade att citera korrekt så slipper många att läsa skiten. Det måste vara mycket märkligt (jobbigt?) att leva i en sådan där låtsasvärld, full med onda människor som bara blåljuger och konspirerar mot den vita makten, överheten och renheten. De enda som är goda är dem utan kunskap som "lyssnar" på det vita folket.
Visst är det fantastiskt när man inte ens vill tro på vad Frankrikes dåvarande presidenten står och säger och kan se vad som sker idag. 90% av alla som har inträtt Sverige är muslimska män.
Man har diskuterat detta som är samma fenomen i Kina där det blir stora problem när "pojkarna" blir fler än flickorna i den unga generationen. Det är välkänt att det ger samhällsproblem och vi får dessutom pojkar med en medeltida kvinnosyn. Har man själv flickor borde man tänka en gång till.

@honung fast va ?!
Du skrev om "vita mexikaner" och "vita sydamerikaner" osv . Därför kommenterade jag och gav dig definition och det köpte du .
Vad du och Mabuse tydligen hade ngn diskussion om har jag inte noterat , så det kommer jag inte ens försöka kommentera .

Utöver det så hoppas jag vad jag menat kommentera gått fram. Inkl min förundran över hur du adresserat @hastflicka lite omotiverat /otippat .

Läs gärna tråden/det som skrivits inkl egna inlägg som sagt :confused: Och varför klipper du ut delar av ett citat samtidigt som du svarar på det primära som inte togs med i citatet ? :confused::confused: Blir ju superkonstigt ? :(
Nej man ska inte diskutera på buke i tidsnöd och med begränsad mobilskärm och ja det blev väldigt konstigt citerat och jag ber hemskt mycket om ursäkt för den förvirring jag med det utsatt dig för eller vad det nu är jag ska skämmas för. Jo, det är viktigt i sammanhanget vad jag svarar på och i det skriver och därmed får ett sammanhang. Jag får inte ihop logiken Mabuse använder i skarpt ordalag om "vita" och jag ställer en fråga. Jag har inte definierat något, jag vill veta vad Mabuse definierar som 'vita" och därmed hur trumps rasism är definierad. Men varsågod att plocka saker ur sitt sammanhang, om det tillfredsställer något.

Det är intressant att se hur SD-anhängarna har fått luft efter USA-valet; som att allt nu är klappat och klart för Åkesson. Som att Brexit och Trump är garantier för ett SD i majoritet nästa val i Sverige. Precis som de trodde det var klart när högerpopulisterna nådde framsteg på andra håll.

Glöm det. Sverige är inte Danmark. Sverige är inte Norge. Sverige är inte Storbritannien. Sverige är definitvt inte USA.

Sverige är ett helt fantastiskt, välorganiserat, välhanterat land med intelligenta, framsynta, balanserade politiker i ledningen och ett underbart, varmt, generöst, upplyst, inkluderande lagom-folk. Vi tillåter inga extremister att ta över vårt land. Så är det med det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka