Bukes valvaka

@Mineur vilken dokumentär är det som går ikväll ? Har ju gått många senaste tiden.
Personligen har jag svårt att förstå att om man är engagerad känslomässigt på ngt sätt ang valet att man känner som du uttrycker att "jag kan inte bestämma mig om jag ska titta" med anledning hjärtstopp osv ?

Varför skulle du inte titta ? :( Vad vinner du på att inte titta om du samtidigt är engagerad ? Även om produktionen skulle vara ngt du inte tar till dig/gillar /ogillar skarpt osv så varför skulle man inte titta om man nu är engagerad känslomässigt runt valet ?

Senast ändrad:
I mina öron låter det inte superförnuftigt att skåpa ut över 320 miljoner invånare heller :confused:
Nej, inte 320 miljoner, det håller jag också med om.
Men det finns nånstans i närheten av 150 miljoner registered voters, om jag inte är helt ute och cyklar, och pinsamt nära hälften av dem ser Donald Trump som den absolut mest lämpade personen att styra USA.
Det skulle förstås kunna vara så att vi här i Europa är vilseförda, lurade och förda bakom ljuset, och Trump i verkligheten är omdömesgill, har humanistiska och demokratiska värderingar, har tålamod, har anständig kvinnosyn och god impulskontroll och på det hela taget är en förbaskat kompetent presidentkandidat som har förutsättningar att styra USA i en positiv riktning.
Eller så finns det helt enkelt sjuttiofem miljoner amerikanska väljare med bristande utbildning, allmänbildning, omvärldskunskap och med tvåhundra år gamla värderingar. Jag håller tyvärr det för fullkomligt sannolikt. :(

Men hörrni, alla. Ni vet om att oavsett vilket namn som 'vinner' på tisdag/onsdag - så är det ändå inte hugget i sten att det blir så definitivt, om ni kommer ihåg valet Al Gore/George W Bush vid millenieskiftet? Elektorerna har lite längre tid på sig attt säga sitt. Så hoppas ni alla har långa naglar att bita på, valet i USA kan vara en segdragen historia...
Vid millienieskiftet så var jag inte gammal nog att ha koll på något val alls :angel: Kort historielektion?

Vid millienieskiftet så var jag inte gammal nog att ha koll på något val alls :angel: Kort historielektion?
Det amerikanska folket väljer inte direkt sin president, utan det gör elektorerna. Vid milleniet vann Al Gore detta val, men George W Bush blev vald ett par veckor senare av elektorerna. Vänta ska jag försöka hitta en länk som förklarar bättre än vad jag kan.

Tillägg: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4403&grupp=22645&artikel=5321954

http://usavalet.story.aftonbladet.se/chapter/sa-funkar-presidentvalet-i-usa/

I princip väjer folket elektorer - personer som i praktiken är (i detta val) alltså utvalda av flera, för att rösta på en. Jag tror länkarna ovan förklarar bättre.

Nej, inte 320 miljoner, det håller jag också med om.
Men det finns nånstans i närheten av 150 miljoner registered voters, om jag inte är helt ute och cyklar, och pinsamt nära hälften av dem ser Donald Trump som den absolut mest lämpade personen att styra USA.
Det skulle förstås kunna vara så att vi här i Europa är vilseförda, lurade och förda bakom ljuset, och Trump i verkligheten är omdömesgill, har humanistiska och demokratiska värderingar, har tålamod, har anständig kvinnosyn och god impulskontroll och på det hela taget är en förbaskat kompetent presidentkandidat som har förutsättningar att styra USA i en positiv riktning.
Eller så finns det helt enkelt sjuttiofem miljoner amerikanska väljare med bristande utbildning, allmänbildning, omvärldskunskap och med tvåhundra år gamla värderingar. Jag håller tyvärr det för fullkomligt sannolikt. :(
Jodå, jag gissade att någon skulle påpeka att 310 miljoner inte är röstberättigade. Men i inlägget jag svarade på lät det som att USA:s befolkning saknar sunt förnuft - och det tyckte jag inte skulle stå oemotsagt.

@Snubbelfot så då ska vi ekvivalera den stora procenten i Sverige som röstar på rasistiskt parti med järnrör och tusen andra "fadäser" ? Det låter sunt för min del att isåfall inkludera i bedömandet av en nationalitet som helhet .

Vi kanske bör ta med muslimsk tro också i sammanhanget ? Eftersom en hel nation dvs Amerikaner idiotförklarats och dömts ut pga nationalitet ? Rätt ekvivalent att göra samma dömanden och analyser av andra "folk" , filosofier, religion, och varför inte dessutom parti som röstas på .

Senast ändrad:
@Mineur vilken dokumentär är det som går ikväll ? Har ju gått många senaste tiden.
Personligen har jag svårt att förstå att om man är engagerad känslomässigt på ngt sätt ang valet att man känner som du uttrycker att "jag kan inte bestämma mig om jag ska titta" med anledning hjärtstopp osv ?

Varför skulle du inte titta ? :( Vad vinner du på att inte titta om du samtidigt är engagerad ? Även om produktionen skulle vara ngt du inte tar till dig/gillar /ogillar skarpt osv så varför skulle man inte titta om man nu är engagerad känslomässigt runt valet ?
Det är på brittisk tv, Sky Atlantic. "Trump: Made in America" heter den.

Jag menade att jag inte är helt säker på att jag vill få reda på mer beklämmande, vansinnig fakta om Trump (eller Clinton, för den delen) eftersom att jag i slutändan inte har den minsta kontroll över hur valet slutar. Jag blir redan alldeles bestört över att en sådan här person har en så pass god chans att bli president, att jag inte är säker på om jag vill ha mer bränsle på den brasan då det gör mig så arg och frustrerad.

Men, nyfikenheten och vetgirigheten vann och jag tittar!

Det amerikanska folket väljer inte direkt sin president, utan det gör elektorerna. Vid milleniet vann Al Gore detta val, men George W Bush blev vald ett par veckor senare av elektorerna. Vänta ska jag försöka hitta en länk som förklarar bättre än vad jag kan.

Tillägg: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=4403&grupp=22645&artikel=5321954

I princip väjer folket elektorer - personer som i praktiken är (i detta val) alltså utvalda av flera, för att rösta på en. Jag tror länkarna ovan förklarar bättre.
+
För att få rösta i valet så måste medborgarna registrera sig i förväg.

Jag blir uppe jag också. Lär bevittna katastrofläget live och sitta och vara bitter över att Bernie inte blev demokraternas kandidat istället.

Jag var helt bombsäker på att nej för fan, Trump vinner inte valet, han kan inte bli president och världens mäktigaste man, det är helt omöjligt. Men sett till hur det gått här i Europa, inte minst i EU-valet: http://nyheter24.se/maktkamp24/7695...som-europa-rostade-pa-och-du-borde-kanna-till Mja. Jag känner mig inte alls så jävla säker längre. Och det stör mig dessutom något enormt att vi andra inte får rösta i ett val som ändå påverkar hela jävla världen - inte för att det nödvändigtvis hade hjälpt, men... :cautious:

Det är på brittisk tv, Sky Atlantic. "Trump: Made in America" heter den.

Jag menade att jag inte är helt säker på att jag vill få reda på mer beklämmande, vansinnig fakta om Trump (eller Clinton, för den delen) eftersom att jag i slutändan inte har den minsta kontroll över hur valet slutar. Jag blir redan alldeles bestört över att en sådan här person har en så pass god chans att bli president, att jag inte är säker på om jag vill ha mer bränsle på den brasan då det gör mig så arg och frustrerad.

Men, nyfikenheten och vetgirigheten vann och jag tittar!

Det går ju många program som sagt hela tiden nu , därför var jag nyfiken på vilken sändning du avsåg.
Det gick ett program på SVT nu förra veckan som illustrerade Trumps bakgrund och även gav en objektiv bild av varför så många röstar på honom . Väldigt intressant för alla som sitter och förundrar oss hur det är möjligt och samtidigt har svårt att förstå amerikansk "kultur" och "klimat" och gärna utifrån det dömer alla som kompletta outbildade idioter ...

Jag anser att mängder med politiker i Sverige är sjukt inkompetenta och saknar kunskap att styra ett land, ändå har någon röstat på dem. Jag tänker att det är samma människor, fast den amerikanska motsvarigheten som röstar på Trump. Man tror på retoriken, men man förstår inte att det som finns bakom fasaden inte alls håller ihop.

Sen är det väl inte så konstigt att folk röstar på den personen som lovar att allting ska bli bättre, många i norra USA där gruvor, bilindustrin etc lagt ner känner nog att oavsett vad som händer så kan det inte bli värre.

Det har hant 3 ganger sedan vi hade ett rostsystem sa det ar inte direkt nagot vi forvantar oss kunna handa igen, ... men det ar klart det KAN handa.
Varje stat har en sett antal Electorer beroende pa hur stor population staten har ... Hela det electoral college ar for att forsoka sprida rosterna lite mer, sa att de stater som har lagre befolkning kan ha en chance att paverka systemet. Darfor vann George W. Bush mot Al Gore.

Ska försöka följa valet så gott som möjligt...

Men seriöst, jag är livrädd. För några månader sedan tänkte jag typ "C och T är lika goda kålsupare båda två". Men särskilt de senaste dagarna har jag blivit mer och mer rädd inför scenariot att T skulle bli president. Särskilt efter att ha läst tweeten "Dear Americans" (om någon nu sett den på twitter... Och vilket jag förövrigt tycker är en av hela valrörelsens bästa tweet/mems)

Jag sitter och lyssnar pa Bill Clinton, Michelle Obama, Barak Obama och Hillary Clinton tala i Philadelphia ... i vantan pa "The Boss" (Bruce Springsteen) ska upptrada.
I morgon blir en laaaang dag.

Da vi ar 3 timmar efter ostkusten -som ar den avgorande delen i valet (Nevada och Arizona kan tankas ha paverkan ocksa och de ar pa "Mountain Time", en timma fore oss) sa raknar jag med att se hur det slutar innan jag somnar i soffan.

@Snubbelfot så då ska vi ekvivalera den stora procenten i Sverige som röstar på rasistiskt parti med järnrör och tusen andra "fadäser" ? Det låter sunt för min del att isåfall inkludera i bedömandet av en nationalitet som helhet .

Vi kanske bör ta med muslimsk tro också i sammanhanget ? Eftersom en hel nation dvs Amerikaner idiotförklarats och dömts ut pga nationalitet ? Rätt ekvivalent att göra samma dömanden och analyser av andra "folk" , filosofier, religion, och varför inte dessutom parti som röstas på .
Jag tror att du behöver läsa mitt inlägg igen.
Jag varken dömer, bedömer eller idiotförklarar nationen USA.
Däremot skriver jag att jag tror att den andel väljare som föredrar Trump - och här är jag benägen att backa till en stor del av de väljare som föredrar Trump - faktiskt är relativt lågutbildade, har begränsad allmänbildning, begränsad omvärldskunskap och har konservativa/reaktionära värderingar. Det torde inte vara något särskilt kontroversiellt antagande. Och eftersom du förde saken på tal tror jag att en hel del svenska SD-väljare har liknande egenskaper, vilket inte heller borde vara ett särskilt kontroversiellt antagande. Det bygger på profilen hos de bekanta jag själv har som sympatiserar med SD.
De amerikaner jag själv känner vill med något enstaka undantag inte se Trump som president, dessa väljare är relativt välutbildade, har god allmänbildning, god omvärldskunskap och toleranta/demokratiska/vidsynta/sekulära värderingar.
Religionsfrågan förstår jag inte riktigt kopplingen till.

DN har bra grafik! :)
Här är hålltider:

original.jpg

Med tanke på att jag börjar 06:00 behöver jag alltså inte bry mej om vad som hänt under natten (de kommer jag ju få reda på då ... )

Jag har igång kanal 4 på tvn nu. Där pratas det om valet hela tiden. Jag har inte tittat eller lyssnat så mycket förut, mest läst i tidningar osv. På något vis känns det så mycket mer verkligt nu när det är på tv, när jag ser alla inblandade människor faktiskt stå där och prata.
Huh.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka