Bukes valvaka

Nedräkningen har börjat.
Världen håller andan.
Buke bevakar.

bigOriginal.jpg

Det verkar oroväckande jämnt mellan Clinton och Trump.
Clinton har haft ledningen hela tiden, men Trump kan knappa in på slutet.

http://www.dn.se/nyheter/usa-valet/slutspurten-kan-bli-rysare-i-de-avgorande-staterna/

Jag vill inte veta. Väck mig när katastrofen är över :(

Jag kommer sitta uppe tills det är solklart. Hoppas få lite sällskap. Ber bara om att mitt adsl inte överbelastas eftersom jag tänker streama så många amerikanska nyhetskanaler det finns + BBC om det går. Problemet är att man inte kan lita på prognoserna eftersom de har så olika sätt att mäta rösterna på, ringer du på fast eller mobil telefon, går du och knackar dörr, låter du människor uppge vad de röstar på på nätet (där vinner Trump med stor marginal).

Nate Silver som var den i särklass bästa vad gäller valresultatet förra gången har en sida 538 och det här är vad han säger:

http://projects.fivethirtyeight.com/2016-election-forecast/

Jag har två stora problem i sammanhanget:

1) eftersom jag jobbar vanlig dagtid kan jag inte sitta uppe i morgon natt och knarka CNN.

2) allt jävla Trump och Hillary-snack. Trump och Clinton. Eller Donald och Hillary. Fucking PLEASE!
Chilla lite, det handlar om att det finns fler än en Clinton. Det är förvirrande och irriterande, jag håller med dig - samma sak som "Kungen & Silvia". I många amerikanska politiska fora säger man HRC & Trump. Och Hillary är liksom gängse använt då hon är en fast installation i den Amerikanska politiken.

Svarar mig själv. Enligt SvD bör det vara ett klart resultat runt kl 5 på onsdag morgon, om inte valet blir mycket jämnt. Det kan vara avgjort så tidigt som kl 2 på natten.
Oj då blir det lite sömn sen natten...
Om jag känner mig själv rätt kommer jag fastna framför tv..

Chilla lite, det handlar om att det finns fler än en Clinton. Det är förvirrande och irriterande, jag håller med dig - samma sak som "Kungen & Silvia". I många amerikanska politiska fora säger man HRC & Trump. Och Hillary är liksom gängse använt då hon är en fast installation i den Amerikanska politiken.
Det sa man om Maud Olofsson också. Jamen hon ÄR ju Maud, det är liksom gängse använt.

Jag köper det inte alls. Det blir "gängse använt" för att vi använder det. Alltså kan vi även låta bli att använda det - för att inte förminska henne bara för att hon är kvinna.

Och ja, det finns mer än en Clinton. Men den som tror att valet i morgon natt gäller BILL Clinton, den får nog läsa på lite bättre.

Jag är rädd för vad som kan ske om Trump blir president. Jag har ingen större koll på valet i USA egentligen, aldrig haft oavsett vilka det gällt i röstningen. Men känner ändå en oro.

Det sa man om Maud Olofsson också. Jamen hon ÄR ju Maud, det är liksom gängse använt.

Jag köper det inte alls. Det blir "gängse använt" för att vi använder det. Alltså kan vi även låta bli att använda det - för att inte förminska henne bara för att hon är kvinna.

Och ja, det finns mer än en Clinton. Men den som tror att valet i morgon natt gäller BILL Clinton, den får nog läsa på lite bättre.
Nu hänger jag inte med alls, vem sa något om, och är det att förminska mågon för att hon är kvinna att använda...vad? Eller inte använda vad? Och var i hela friden kommer den värderingen ifrån? :confused:

Om man ska följa det hela på ETT ställe på nätet eller på tv, vad är då bäst? Någon specifik tv-kanal eller hemsida som är lite extra bra?
Jag måste nog säga att SVT brukar vara väldigt bra på att täcka valet i USA på bra sätt. Kombinera det med datorn i knät med Amerikanska media och periscope på mobilen.

Nu hänger jag inte med alls, vem sa något om, och är det att förminska mågon för att hon är kvinna att använda...vad? Eller inte använda vad? Och var i hela friden kommer den värderingen ifrån? :confused:
Det är förminskande när kvinnor får ett familjärt tilltal, medan män inte får det. Det var likadant med Maud Olofsson, hon var Maud, men Reinfeldt var aldrig Fredrik. Det är mycket vanligare att kvinnor bara omtalas med sina förnamn än män - i samtal folk emellan, i medier osv. Jag har aldrig någonsin sett en rubrik med Fredrik, däremot mängder med Maud. Det förminskade henne, minskade hennes framtoning som makthavare. Vilket hon ju var.

Här någon som uttrycker det mycket bättre än jag hinner just nu: http://www.hd.se/2012-03-04/om-olika-mattstockar-for-kvinnliga-och-manliga-politiker

Senast ändrad:
Det är förminskande när kvinnor får ett familjärt tilltal, medan män inte får det. Det var likadant med Maud Olofsson, hon var Maud, men Reinfeldt var aldrig Fredrik. Det är mycket vanligare att kvinnor bara omtalas med sina förnamn än män - i samtal folk emellan, i medier osv. Jag har aldrig någonsin sett en rubrik med Fredrik, däremot mängder med Maud. Det förminskade henne, minskade hennes framtoning som makthavare. Vilket hon ju var.

Här någon som uttrycker det mycket bättre än jag hinner just nu: http://www.hd.se/2012-03-04/om-olika-mattstockar-for-kvinnliga-och-manliga-politiker
OK! :up:

Jag vill nog gärna tro att folk tar sitt förnuft till fånga när dom väl lägger sin röst i valurnan !
Jag tror du har för höga tankar om folket i USA. Men hoppas du har rätt.

Jag tycker tanken är lite skrattretande att vi först har Michelle Obama, som ju är helt fantastisk första fru. Nu kan vi få Melania Trump. Hur ska hon ens klara den uppgiften?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka