Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
KD gick ut ganska hårt att det var en av deras röda linjer. Inte mycket värt när Åkesson står och håller nycklarna till Rosenbad med ett fint kontrakt, bara att skriva på.
Haha, ja när Ebba talade om det på pressträffen så lät det nästan som hon trodde på att de som fick ta del av biståndet nog kanske skulle uppleva det som större, eftersom det ska riktas bättre eller nåt sånt trams. Lite som det brukar låta när det görs påtagliga nedskärningar inom exempelvis vården...

Nu visar jag eventuellt upp min politiska okunnighet, men har inte Ms politik helt försvunnit i det här avtalet? Det enda jag läser om är vilka frågor SD, L och KD fick igenom. M har fått statsministerposten, men sen då?

"Jag lovar och svär på heder och samvete att inte verka för avskaffandet av svensk kultur såsom...... fornminnen...... julafton. Och midsommarafton. Amen."

Alltså, kan de inte ens skriva partinamnet utan att särskriva 😞

De uttrycker sig negativt om de som inte talar och skriver korrekt svenska och som har föräldrar som är födda utanför Sverige. Men själva kan de inte göra det trots att de borde ha bättre förutsättningar med infödda föräldrar. Sten i glashus.

M har fått ge upp ge upp så fruktansvärda saker som att inte tänka a-kassan mer. Annars är nog det mesta förenligt med deras åsikt.

Men vad skiljer dem då från KD och SD? Jag tycker att M lyser med sin frånvaro på ett märkligt sätt, åtminstone i mediarapporteringen. Ta t.ex. denna sammanfattande artikel från DN https://www.dn.se/sverige/de-ar-vinnare-och-forlorare-i-nya-regeringen/ Man går metodiskt igenom vad SD, KD och L fått igenom. Det enda som nämns av Ms politik är att de fått ge vika för SD på en punkt. Ulf citeras men det är antingen kommentarer på vad hela gruppen kommit överens om, eller de trevliga floskler som man förväntar sig av en statsminister.

Det går att tolka detta som en kritik av media och det är möjligt att det finns en viss sanning i det. Samtidigt så har jag inte upplevt M som ett parti som har haft svårt att ta plats tidigare. Att M blivit något av en svans till SD har det varit många rubriker om. Men jag hade ändå en tanke om att de skulle synas mer när de nu väl fick makten. Hittills så upplever jag dock att de snarare blivit ännu mer osynliga.

Men vad skiljer dem då från KD och SD? Jag tycker att M lyser med sin frånvaro på ett märkligt sätt, åtminstone i mediarapporteringen. Ta t.ex. denna sammanfattande artikel från DN https://www.dn.se/sverige/de-ar-vinnare-och-forlorare-i-nya-regeringen/ Man går metodiskt igenom vad SD, KD och L fått igenom. Det enda som nämns av Ms politik är att de fått ge vika för SD på en punkt. Ulf citeras men det är antingen kommentarer på vad hela gruppen kommit överens om, eller de trevliga floskler som man förväntar sig av en statsminister.

Det går att tolka detta som en kritik av media och det är möjligt att det finns en viss sanning i det. Samtidigt så har jag inte upplevt M som ett parti som har haft svårt att ta plats tidigare. Att M blivit något av en svans till SD har det varit många rubriker om. Men jag hade ändå en tanke om att de skulle synas mer när de nu väl fick makten. Hittills så upplever jag dock att de snarare blivit ännu mer osynliga.
All annan regeringspolitik (80%?) som inte står något om i avtalet, kommer att drivas av M som regeringsledare. Så det kommer inte att bli lätt för dem som har lite svårt att försörja sig av olika anledningar.

Dvs allt det som INTE förhandlats kommer M få styra - så att se till att vissa saker inte ingår är en strategi i sig.

Undrar hur många som röstade höger som skulle rösta om om de fick?

Vet inte om det är så många. Min upplevelse är att de flesta resonerar som @Lingon ger uttryck för här i tråden. Dvs man föredrar fullblodsrasister och populister framför det värsta tänkbara, dvs socialdemokrater.

Samt att de (jag pratat med) anser både att det äntligen kommer hända något OCH att det faktum att SD är med inte kommer få så stor påverkan i verkligheten, att sådana där skrivelser mest är ord och något som ändå aldrig kommer gå igenom.

Efter att ha läst den där debattartikeln som LUF författat om sveket, så klickade jag mig bakåt till andra L-företrädare om valet. Många gamla rävar röstade som bekant på C istället, men jag antar att Olle Wästberg borde vara ganska besviken? Visst, hittills har delen om journalismen varit ok i avtalet. Men resten är ju avkall på mycket av det han listar... sedan avslutar han med: "Om de övriga partierna i en ny regering ger efter för Sverigedemokraternas mer extrema förslag utgår jag från att Liberalerna lämnar regeringen och blir effektiva i opposition. Sammanfattningsvis gör detta att jag, som är rädd för SD-inflytande, kommer att rösta på Liberalerna"
https://www.expressen.se/debatt/darfor-rostar-jag-pa--l-trots-radsla-for-sd/

Det är mycket möjligt att det gamla Sverige är förbi och att vi förtjänar de politiker vi har, men jag misstänker starkt att när SD:s väljare inser vad de valt att det blir annat ljud i skällan.
Sen är det väl värt att minnas att det ändå är rätt liten skillnad i storlek mellan blocken...

Sen är det väl värt att minnas att det ändå är rätt liten skillnad i storlek mellan blocken...
Jo, men jag uppfattar det som att många missnöjesröstat på SD och jag tror att många av dem kommer att bli fortsatt missnöjda om de inte faller för deras undanflykter till varför de inte får det utlovade guldet och gröna skogarna. Det ser inte ut att bli amorteringsfritt, inte heller blir elen billigare 1 november som utlovat och bränslepriserna är fortsatt höga.

Jo, men jag uppfattar det som att många missnöjesröstat på SD och jag tror att många av dem kommer att bli fortsatt missnöjda om de inte faller för deras undanflykter till varför de inte får det utlovade guldet och gröna skogarna. Det ser inte ut att bli amorteringsfritt, inte heller blir elen billigare 1 november som utlovat och bränslepriserna är fortsatt höga.
Ja, jag försökte egentligen inte argumentera emot dig. Mer att lyfta den aspekten också, när man ofta hör högersidan gnälla om att kritiker inte respekterar att majoriteten röstade såhär. Man kan undra var den respekten var när man försökt fälla regeringen senast liksom. Det är jämnt mellan oeniga block.

Wisti, ytterligare lite galghumor i allt mörker. :D

311626496_523171563149622_12218166470434189_n.webp

Vilka var de sju områdena för samarbete? Jag får det till 6?

Kriminalitet
Skola
Hälso och sjukvård
Migration och integration
Tillväxt och hushållsekonomi
Klimat och energi

Haha, ja när Ebba talade om det på pressträffen så lät det nästan som hon trodde på att de som fick ta del av biståndet nog kanske skulle uppleva det som större, eftersom det ska riktas bättre eller nåt sånt trams. Lite som det brukar låta när det görs påtagliga nedskärningar inom exempelvis vården...
Det har aldrig funnits nåt förbud eller önskemål mot att rikta hela beloppet bättre. Men jag håller med, det är samma ihåliga argumentation. Om man är rädd för korruption, så kan man ju avvakta med utbetalningar i fond tills man riktat bättre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka