Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte så konstigt alls.

Det vimlar av lokalpolitiker inom SD som kommer från länder "FD Östeuropa".

Djupt rasistiska, tämligen fascitoida åsikter präglar en stor del av dessa personer.

Demokrati och yttrandefrihet i vår "normala" svenska version är okänt för dem. Demokrati är mer av typen riggade val.
Riskerar inte själva att bli utvisade sen då? Inte kanske de själva men tänker mer på släkt och vänner?

Blir dessutom lite svårt det här, eftersom att invandrare som ändå känner stolthet och uppskattning över att vara i Sverige blir hånade. Tänker på kvinnan som hade på sig en slöja samtidigt som hon hade nationaldräkt, och Jomshof kallade det hela en våldtäkt på Sverige.
Det finns inget sätt att göra rätt på om man är född på fel ställe, utom att åka tåg härifrån.

En sak som kan ses som intressant i sammanhanget med "Tidö-avtalet":

KD och SD har raggat röster på landsbygden och bland lantbrukare, och berättat hur bra det ska bli för landsbygden och lantbruk/skogsbruk när de få makten.

Det finns inte ett spår av dessa löften och påståenden i avtalet.

Snarare ökar osäkerheten inom lantbruk och skogsbruk.

En minskad reduktionsplikt är väldigt negativt för de företag som satsat på att skapa biobränsle från skogsbruk och skogsindustrins restprodukter.

Rasism och antidemokratisk auktoritarism är en cancersvulst på samhällskroppen och nu har den tyvärr nått hjärnbarken utan att nån har velat förstå att den måste bort. En liten, liten förhoppning hyser jag om att den extremt tydliga röntgenbilden som Tidöavtalet utgör kommer att väcka fler att förstå att vi är in i helvete illa ute om vi inte börjar agera nu och framåt.

"Jag lovar och svär på heder och samvete att inte verka för avskaffandet av svensk kultur såsom...... fornminnen...... julafton. Och midsommarafton. Amen."

Jaha, då var det slut med att äta kebab, falafel och köttbullar då och börja gnaga på kålrötterna. Undrar om potatis räknas som tillräckligt svenskt eller om vi får sluta med det också :meh: Apropå sådant som inte är svenskt då :D

Tänkte mer att de är ju själva invandrare så får inte ihop det. Hade kanske varit skillnad om hon inte fötts i Sverige vad vet jag men reagerar på det när jag läste om det

Du gör en tankevurpa när du blir förvånad över att det finns invandrare (och släktingar till invandrare) som röstar SD. Du ser då alla invandrare som en hyfsat homogen grupp som är hyfsat lika varandra och tror att det faktum att de är invandrare gör att de ska hålla ihop. Det gör de inte per automatik. Det finns många olika grupper av invandrare, från många olika länder, kulturer, religioner och decennier. Jag känner invandrare som säger sig känna sig "mer svenska än svenskarna själva" och som bott här i 50+ år och längtar tillbaka till så som Sverige var förr.

Jag har träffat många rasistiska invandrare. Som uttryckt sig rasistiskt om andra invandrargrupper. Och bland äldre invandrare i min närhet (som kom till Sverige för 50+ år sen) är det inte ovanligt att höra rasistiska kommentarer om de som kommer nu och kommit hit de senaste 20 åren. Kommentarer av typen: "När VI kom hit fick man minsann inga bidrag! Man fick ett jobb och sen fick man klara sig själv! JAG gick inte på nån SFI utan lärde mig svenska på jobbet/av granntanterna. Varför ska DE få så mycket?" Många kommentarer om "araberna" som kommer hit tar svenska ungdomars jobb och begår brott.

Jag såg ett inslag från strax efter valet där en man med invandrar bakgrund kommit in i Riksdagen för just SD. Hans hjärtefrågor tror jag var att rensa upp bland de kriminella nätverken.

Blir dessutom lite svårt det här, eftersom att invandrare som ändå känner stolthet och uppskattning över att vara i Sverige blir hånade. Tänker på kvinnan som hade på sig en slöja samtidigt som hon hade nationaldräkt, och Jomshof kallade det hela en våldtäkt på Sverige.
Ordföranden för svenska riksdagens justitieutskott.

Det är ju bland annat detta som är så deprimerande och oroande ur ett samhälleligt perspektiv, men också pinsamt för Sverige internationellt. Tidigare kunde SD göra bort sig utan konsekvenser eftersom deras väljare inte bryr sig. Från och med nu och särskilt i och med det här nya avtalet drar de hela samhället och dessutom Sveriges internationella anseende i smutsen när de gör det. Det är fullständigt ovärdigt, men vad många av de svenska väljarna uppenbarligen vill ha mer av. Och det lär de få under dessa 4 år med tanke på hur det startar, vilken makt SD har fått och hur avtalet är formulerat.

Jag kan inte låta bli att undra vad SD ursprungligen kom med för krav, med tanke på vad de nu fått igenom. Hur såg deras första förslag i förhandlingarna ut, om det här är slutresultatet som blev efter att övriga partier sagt sitt? Hur extremt var det första förslaget till avtal, utgångspunkten?

Jag kan inte låta bli att undra vad SD ursprungligen kom med för krav, med tanke på vad de nu fått igenom. Hur såg deras första förslag i förhandlingarna ut, om det här är slutresultatet som blev efter att övriga partier sagt sitt? Hur extremt var det första förslaget till avtal, utgångspunkten?
Jag tror att de har fått igenom nästan allt de ville, med lite senarekommande omformuleringar för att mildra budskapet, eftersom L krävde att få vara med och utföra den rasistiska politiken i regeringsställning. Det kan säkert hända att nån idioti föll bort.

"M, KD och L har haft en helt felaktig föreställning om hur det här skulle bli. De har trott att det kommer gå fort och bli jättelätt. Det tog tid för de andra att förstå att en förutsättning var att vi fick igenom vår migrationspolitik fullt ut, säger en SD-källa.

Moderaterna hade en idé om att det regeringsbildande partiets namn skulle stå först i rad; M, KD, L och SD, på alla dokument och utkast vid förhandlingarnas början.

– Men det är ju vi som är störst. Det där var vi tvungna att reda ut för att få rätt dynamik i förhandlingarna, säger en SD-källa.

På fredagens pressträff i riksdagen delades avtalet ut, med SD:s blåsippa först i raden av loggor på försättsbladet."

https://www.dn.se/sverige/spelet-bakom-tidoavtalet-vi-skalade-och-skakade-hand/

Man får inte glömma att en del av förslagen har de gemensamt med M. Alla är inte deras egna som ingen annan håller med om egentligen.

Rebecka Fallenkvist (ni vet, sverigedemokraten som myntade uttrycket "helg seger") tas ur tjänst efter att ha uttryckt sig fullkomligt vidrigt om Anne Frank på sociala medier. Skräll.

https://www.dn.se/sverige/sd-politiker-tas-ur-tjanst-efter-anne-frank-inlagg/

Visa bifogad fil 103047

Kul också att hon använde Kanye Wests musik som just slängt ut sig ett gäng antisemitiska uttalanden och blivit avstängd på ett antal plattformar.
Tänkt på detta. Riks spottar liksom ur sig långt mycket värre material än så regelbundet, och många av hennes partikamrater som är i högre position än henne själv härjar på i sociala medier och är extremt, extremt hotfulla och obehagliga. Jag är såklart glad att hon fick negativa konsekvenser av det här, men det hade förmodligen inte skett om hon "bara" var hatisk mot islam.... eller om hon satt högre upp. Söder blev ju så jävla kränkt av att SKMA-ordföranden uttryckte oro på bästa sändningstid i SVT.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/bjorn-soder-sd-kritiserar-svt-propagandainslag

Du gör en tankevurpa när du blir förvånad över att det finns invandrare (och släktingar till invandrare) som röstar SD. Du ser då alla invandrare som en hyfsat homogen grupp som är hyfsat lika varandra och tror att det faktum att de är invandrare gör att de ska hålla ihop. Det gör de inte per automatik. Det finns många olika grupper av invandrare, från många olika länder, kulturer, religioner och decennier. Jag känner invandrare som säger sig känna sig "mer svenska än svenskarna själva" och som bott här i 50+ år och längtar tillbaka till så som Sverige var förr.

Jag har träffat många rasistiska invandrare. Som uttryckt sig rasistiskt om andra invandrargrupper. Och bland äldre invandrare i min närhet (som kom till Sverige för 50+ år sen) är det inte ovanligt att höra rasistiska kommentarer om de som kommer nu och kommit hit de senaste 20 åren. Kommentarer av typen: "När VI kom hit fick man minsann inga bidrag! Man fick ett jobb och sen fick man klara sig själv! JAG gick inte på nån SFI utan lärde mig svenska på jobbet/av granntanterna. Varför ska DE få så mycket?" Många kommentarer om "araberna" som kommer hit tar svenska ungdomars jobb och begår brott.

Jag såg ett inslag från strax efter valet där en man med invandrar bakgrund kommit in i Riksdagen för just SD. Hans hjärtefrågor tror jag var att rensa upp bland de kriminella nätverken.
Så kan det mycket väl vara. Kan ju vara därför SD blivit så pass stora nu också när så många olika typer av människor röstat på dem

Man får inte glömma att en del av förslagen har de gemensamt med M. Alla är inte deras egna som ingen annan håller med om egentligen.
Det finns förstås en del frågor där flera av högerkoalitionens partier är skrämmande överens, det är sant, och det politiska samtalet har sådär rent generellt radikaliserats åt det auktoritära, nationalistiska, värdekonservativa hållet de senaste åren. Men som helhet är avtalet ändå såpass extremt att det är svårt att tänka sig att M ens hade föreslagit det här till L (KD hade kanske däremot gått med på allt) i en förhandling enbart dessa övriga partier emellan. Sen är det inte bara förslagen i sakfrågorna, utan också den konkreta makten man ger SD fast de formellt inte sitter i regeringen eller får ministerposter.

Det finns förstås en del frågor där flera av högerkoalitionens partier är skrämmande överens, det är sant, och det politiska samtalet har sådär rent generellt radikaliserats åt det auktoritära, nationalistiska, värdekonservativa hållet de senaste åren. Men som helhet är avtalet ändå såpass extremt att det är svårt att tänka sig att M ens hade föreslagit det här till L (KD hade kanske däremot gått med på allt) i en förhandling enbart dessa övriga partier emellan. Sen är det inte bara förslagen i sakfrågorna, utan också den konkreta makten man ger SD fast de formellt inte sitter i regeringen eller får ministerposter.
Värt att nämna är väl också att visst, KD ändrade sin biståndspolitik nyligen - men det fick kritik inom partiet etc. Jag tror att det sänkta biståndet inte är något som är helt naturligt för många som röstar på KD egentligen. Men annars håller jag med om dina tankegångar.

Värt att nämna är väl också att visst, KD ändrade sin biståndspolitik nyligen - men det fick kritik inom partiet etc. Jag tror att det sänkta biståndet inte är något som är helt naturligt för många som röstar på KD egentligen. Men annars håller jag med om dina tankegångar.
KD gick ut ganska hårt att det var en av deras röda linjer. Inte mycket värt när Åkesson står och håller nycklarna till Rosenbad med ett fint kontrakt, bara att skriva på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
561
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
281
Senast: Palermo
·
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 125

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka