Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är ju inte SDs förtjänst, EU har ju redan medgett en tillfällig sänkning av drivmedelsskatten och det är väl snarare den gamla regeringens förtjänst, likaså har sossarna accepterat en utbyggnad av kärnkraften.
https://www.regeringen.se/rattsliga...reduktionsplikten-for-bensin-och-diesel-2023/
Det finns ju en mycket rimlig förklaring att SD inte vill sitta i regeringen för då måste de ta ansvar för sin politik istället för att vara ett missnöjesparti. Jag gissar och hoppas att de kommer ha många missnöjda de här fyra åren när valfjäsket exploderar som en strandad val i ansiktet på dem.
De vill ju inte sitta i regeringen, de vill inte ta ansvar för sin politik. De vill fortsätta vara ett missnöjesparti och det går inte om de ska börja ta ansvar.Såklart dom vill sitta i regeringen. Dom inser givetvis oxå att det inte kommer bli ett stöd för en sådan regering därför kommer dom backa från det kravet. Vad för annat val har dom? En rödgrön regering?
90-talet var väl ingen höjdare ekonomiskt heller. Bankkrisen, fastighetskraschen och en marginalränta på 500%. Massarbetslöshet följde i dess spår. Dessutom hade vi en stor invandringsvåg med 100000 som flydde kriget i fd Jugoslavien. Det är den största migrationen sedan andra världskriget. Så lite märkligt att en invandringskritisk SD-väljare utser 90-talet som en betydligt bättre tid.Ja det var bättre för jmf idag. Ingen tvekan om det
Ska bli intressant att se om de kan hålla vallöftet att sänka dieselpriset med 7 kr, både SD, KD och M har ju lovat det. Det är en betydligt större sänkning än vad EU lovat. Nuvarande sänkning går ut den sista september.Nu verkar ju de konservativa redan vara på gång att sänka skatten på bensin och diesel, kan de sedan få bestämt att det skall byggas några kärnkraftverk också så tror jag det finns goda förutsättningar för fler mandatperioder. Men vi har ju den begynnande finanskrisen som en joker, vi får se om vi hunnit ur det värsta när nästa val börjar närma sig.
90-talet var väl ingen höjdare ekonomiskt heller. Bankkrisen, fastighetskraschen och en marginalränta på 500%. Massarbetslöshet följde i dess spår. Dessutom hade vi en stor invandringsvåg med 100000 som flydde kriget i fd Jugoslavien. Det är den största migrationen sedan andra världskriget. Så lite märkligt att en invandringskritisk SD-väljare utser 90-talet som en betydligt bättre tid.
Miljö är en av anledningarna till att jag inte vill ha barn.Det är så jävla deprimerande att SD och KD inte anser att vi ska ha en planet att leva på. Tur att jag inte har barn.
https://www.dn.se/sverige/forskare-...T9ufH1W_t_5MaLgHpeY37mKQaU6-SYZnZQljwgiw1Ffuw
Mm, hade jag varit i barnalstrande ålder nu hade jag avstått från att bli förälder. Jag tittar på mina tonåringar och får ont i magen när jag tänker på hur klimatförändringarna kommer att påverka deras vuxenliv. Vi har fyra förlorade år framför oss i klimatavseende med tanke på valresultatetDet är så jävla deprimerande att SD och KD inte anser att vi ska ha en planet att leva på. Tur att jag inte har barn.
https://www.dn.se/sverige/forskare-...T9ufH1W_t_5MaLgHpeY37mKQaU6-SYZnZQljwgiw1Ffuw
Jag ser inte så mycket mening med att prata om att det var bättre förr, men visst kan man försöka dra lärdom av historien och de saker som möjligen var bättre förr, men jag tror det är rätt svårt att återskapa något från förr.Det där eländet finns ju i olika former hela tiden. Min gissning att den brottslighet som märks nu är bland annat en ökning av till exempel skjutningar de senaste åren och det är det som folk refererar till när de tycker ”det var bättre förr”. Det är alltså en specifik brottslighet som ökat kraftigt. Har för mig att jag hörde på Sveriges radio för ett tag sedan att Sverige låg högst i antal skjutningar i Europa nu. Att jämföra med för 10 år sedan där vi låg i botten på den listan.
I dessa konflikter (som då alltså orsakat den ökade skjutningen) har redan flera oskyldiga dödats bland annat två barn.
Jo, det är lite konstigt att det inte varit mer om vården då den väl anses av väljarna vara den viktigaste valfrågan. Kanske det berodde på att (s) på riksnivå valde eller tvingades prata Lag och ordning samt energipriser.Varför fokuseras det inte mer på skador i vården som leder till att folk dör? Det är 24 gånger fler som dör av vårdskador än av skjutningar.
Jag ser inte så mycket mening med att prata om att det var bättre förr, men visst kan man försöka dra lärdom av historien och de saker som möjligen var bättre förr, men jag tror det är rätt svårt att återskapa något från förr.
Sedan håller jag helt klart med om skjutningarna. Vad jag vet har brottsligheten i Sverige minskat, men sedan ökade väl först sprängningar och sedan skjutningar.
Sprängningarna har väl kanske minskat lite men skjutningarna är nu på extrema nivåer, jämfört med tidigare. Trenden verkar också vara att de ökar.
Att som några här försöka förminska det och kanske tycka att media inte borde rapportera om det känns lite konstigt.
Varför fokuseras det inte mer på skador i vården som leder till att folk dör? Det är 24 gånger fler som dör av vårdskador än av skjutningar.