Bukes fotoutmaning!

Bra tycker jag! Och @RedHyuuga får gärna avslöja hur man gör för att fota månen :-)
Någon hemlighet är det inte. :p
Jag fotade med manuella inställningar, stativ och använde ett telezoomsobjektiv:
Slutartid: 1/250,
Bländare: f/11,
ISO: 100,
Ta fokus på månen slå av till manuellt fokus och rör inte fokus ringen (då behöver man inte ta om fokus om man vill fota fler bilder på månen ;) ),
ställ in kameran på 10s fördröjning så bilden inte blir skakig/suddig.
Lycka till. :up:

Någon hemlighet är det inte. :p
Jag fotade med manuella inställningar, stativ och använde ett telezoomsobjektiv:
Slutartid: 1/250,
Bländare: f/11,
ISO: 100,
Ta fokus på månen slå av till manuellt fokus och rör inte fokus ringen (då behöver man inte ta om fokus om man vill fota fler bilder på månen ;) ),
ställ in kameran på 10s fördröjning så bilden inte blir skakig/suddig.
Lycka till. :up:
Ok, jag har antagligen fotat alldeles för ljust, testade lite ikväll men det såg ut som om jag fotade en lampa typ... Jag är dessutom inte särskilt överens med mitt stativ just nu.

Jag tycker inte att jag får åt skruven tillräckligt hårt, så den rör sig när jag har telezoomen på.

Jag tycker inte att jag får åt skruven tillräckligt hårt, så den rör sig när jag har telezoomen på.
Har du tillgång till en skruvmejsel? Ibland tycker jag inte man kan dra åt dom så hårt för hand, så kan ta det där "lilla" sista med en mejsel, men försiktigt så man inte råkar dra sönder något.

Förresten hur rör den på sig, lossnar, vrider sig?

Har du ett tillräckligt stabilt stativ då? Svärmors gamla gjorde likadant, det gick liksom inte att dra åt tillräckligt. Vi köpte nytt åt henne i julklapp :D

Jodå, jag sätter stativet i objektivet, har till och med köpt en extrabricka så jag inte behöver hålla på och flytta den. Det är ett ganska rejält Manfrotto, inget budgetstativ, så jag tycker att det borde duga!

Själv har jag Canon Eos 70D och Canon 70-300 4,5-5,6 och ett Velbon DF 60 stativ.

Ser att ditt objektiv väger ca 1430 gram medan mitt väger 630 gram, förvisso har jag inte haft problem med just skruven snarare att man måste dra åt stativet så det inte vippar neråt.

Nu har jag tittat på dagens månbilder i datorn, och det är två problem: 1. jag har fotat dem för ljusa - de där jag underexponerade rejält är bättre än de andra, men det är inte tillräckligt. 2. Kameran rör sig - jag vet inte om det är när jag trycker av eller under exponeringen (det syns framför allt på de bilder jag tog på lång tid på den upplysta kyrkan en bit bort). Så en början är ju att jag lär mig hur man trycker av med fördröjning, och när jag fotar månen ska jag vara kaxigare med ljusinställningarna.

10898312_10205564919475964_8939455656566629626_n.jpg

Med Canon kan du ställa in en fördröjning på 2s eller 10s, jag valde 10s för då hinner den lilla skakningen från att man tryckt av försvinna.

Med Canon kan du ställa in en fördröjning på 2s eller 10s, jag valde 10s för då hinner den lilla skakningen från att man tryckt av försvinna.
Bra, då ska jag leta rätt på var, och så får vi hoppas på månsken fler kvällar framöver gärna över havet! (Idag var det världens vackraste röda måne under tiden jag red, så när jag var klar skyndade jag mig in för att hämta kameran, men tyvärr hann månen försvinna... när den kom tillbaka var den högre upp och vit, men ändå vacker)

Bra, då ska jag leta rätt på var, och så får vi hoppas på månsken fler kvällar framöver gärna över havet! (Idag var det världens vackraste röda måne under tiden jag red, så när jag var klar skyndade jag mig in för att hämta kameran, men tyvärr hann månen försvinna... när den kom tillbaka var den högre upp och vit, men ändå vacker)
Har du touch skärm?
Annars tror jag den knappen på ovansidan där det står AF-Drive, vad händer om du trycker på den?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka