Bukes Cjihuahua´s

Sv: Bukes Cjihuahua´s

Jag brukar säga att jag hade riktigt tur egentligen eftersom jag fick en så "söt" vavva, för vissa kan verkligen se för ruskiga ut ;)

(inte era då)

Min yngsta visste jag ju att han skulle bli söt eftersom Gurran är pappa till den kullen, hehe :angel:

Sen är psyket viktigt, hur är era?

Mina är superlugna.. skäller inte eller har sig.. utan lugna och trygga... valpen är iof ganska busig, men väldigt lydig, Gurran är lydigast i världen, går lös överallt osv.. inget är egentligen uppfostran från min sida.. dom bara är så.

Uno är väldigt pigg och nyfiken. Tuff och inte harig som endel kan vara. Går utan problem att vara lös, kommer som ett skott på inkallning.
Han har blivit lite voffig nu på kvällar när han ser något som rör sig men det är bara specis då vi går utanför dörren, annars är han tyst :)

Jag var också lite orolig för att få en "ful" vavva, gillar inte de grova, riktigt kort och tjock nosiga med de ordentligt utåtstående ögonen. Men min prins är perfekt :D

Chihuahor är så himla söta, dock har jag fått en bild av att måna är väldigt skälliga men det beror väl säkert på :)

Nu har jag förvisso bara träffat en "vavva", men om jag ska göra en bedömmning utifrån honom så tycker jag att "vavvorna" överlag verkar vara väldigt lugna, trevliga hundar. Han hänger med lätthet med överallt och tar det mesta med ro.

Han är efter Honeypajs Gaston den gigantiske och Ginkgos heart of gold. Jag hörde om en som haft en vavva som vägt 1.9 som 5-månaders som sen stannade i växten och bara väger 2.2 nu som vuxen, jag hoppas på samma visa här..

Psyket är lite knasigt. Han är inte skällig av sig, lugn & cool med det mesta, hatar att gå ut i kylan (när det blåser upp kall snö i rumpan vill han inte gå ett steg, haha) men han är väldigt vek. Undviker ögonkontakt, supersvår att träna med (han vill bara sticka svansen mellan benen och lägga sig ner vad man än gör) och vi har övat att stå på bord & kommandot stå varje dag i 6 veckor och han är fortfarande skitskraj. Att gå med utställningskoppel under hakan övar vi lite lätt på och han gör som alltid när det är nåt man vill (=läskigt), han lägger sig ner & skakar å vägrar röra sig alls.

Har faktiskt funderat på att omplacera pga detta då han kanske skulle må bättre av att bo med nån som aldrig vill han ska göra nånting alls, eller nån som han kan uppleva som så svag att han kan "växa" lite om ni förstår. Men jag är fäst vid honom och jag gillar verkligen hans lugn & acceptans av saker, han litar liksom på att jag fixar allt så sätter jag honom på en plats då är det ok att vara där. Och så hoppas jag såklart han ska tuffa till sig med åldern..

Vad jobbigt det låter... :(

Min valp är tvärtom, han är ganska skarp, om man säger till honom kan han bara bli ännu gladare... :o

Och om man tränar något så blir han så glad.. mera! mera! mera!

Han styrde redan över pappa G när han var 9 veckor, Gurran är lugnare och väldigt (för) snäll men inte vek på något sätt.

Jag tror man måste bygga upp hundens självförtroende på det sättet att de verkligen förstår att de är älskade innan man börjar träna något. Min äldsta hund var först mogen att börja lära sig saker när han var 2 år. Min yngsta hade den mognaden när han var 10 veckor.

har du blivit ordentligt arg på honom någon gång? (eller någon annan) ?

Nej jag har aldrig gjort ngt sånt. Det enda han pressats att göra över huvud taget är att acceptera kloklippning, och det är ju ett måste. Men då har jag inte varit arg. Han är inte bra på att tolka signaler faktiskt, han reagerar likadant på arga röster som glada, så att jollra & gulla när man tycker han är duktig hjälper inte.

Som jag skrev i en annan tråd en gång, vi testade att antingen ha jättevarligt kroppsspråk & gulla med rösten, och att prata med dov röst och röra oss mer hotfullt mot honom. Han reagerar precis likadant på båda. Ingen koll alls.

Han går inte att öva kontaktövningar med så lätt eftersom han undviker ögonkontakt (med mig kan det gå bra men ingen annan, och det är inte alltid). Han är den typiska hunden som inte vill gå fram till främmande men gärna följer efter dem lite på håll när de vänder sig om och går..

Det hade varit jättelätt att tolka det som att nån varit skitgrinig mot honom så han därför är rädd. Men så lätt är det alltså inte. Jag vet ju inte hur han haft det hos uppfödaren men jag har mkt svårt att tro att hon skulle gjort nåt dumt.

:eek: D tänkte jag inte på! :D

Neh han väger bara 2.1 eller nåt sånt, så det så! Jag kunde ju inte veta hans gener kodade för gigantism! :angel:

Men vissa hundar är nog bara så, kände en annan vavva förut som var bästa kompis med min hund, han var jätteblyg och ingen annan än mamma fick ens ta i honom, men efter ett tag så fick jag bära och kånka o göra vad som hellst med honom, han visste ju att jag var Guccis mamma och snäll, det tog honom flera år att börja lita på människor, även fast ingen varit dum mot han.

Hur gammal är din hund?

Kan du inte bara ta det lite lugn och ro några månader, inga krav på någonting, och om ni får ögonkontakt kan han få beröm med en klapp eller så, men aldrig nej om han gör dumt.... han kanske bara inte är mogen än att veta hur man ska bete sig.

Mina hundar vet iaf om att de är små, tex så älskar dem båda min sambo över allt annat och jag tror att det är för att dom vet att han är störst och därför den bästa beskyddaren.

Ja jag hoppas han kommer tuffa till sig lite med tiden. Vi ställer inga krav nu, det går helt enkelt inte. Inte för jag brukar pressa valpar (han är strax över 4 månader) men han uppskattar ju inte konster osv som lek, så som många andra hundar gör. Man får hoppas på det bästa..

Känner inte riktigt till den stammen, men vad jag kan se så ser det inte ut att vara några större individer i stamtavlan.

konstigt att han har sådant temperament, men förhoppningsvis så går det över.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 036
Senast: MML
·
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 028
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 601
Senast: Sedna
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka