Uuusch, nu är jag orolig för ponny!
Hon vill inte hålla vänster galopp.. Efter en liten stund byter hon till höger. Visserligen väldigt snygga byten, men jag tycker inte om det för det. På volt går det bra, ända tills jag vill byta riktning (ut på rakt spår). Longering byter hon (varje gång näsan vänds mot hagen...). Ute på vägarna byter hon efter ca 1 minut, oavsett om jag kräver något eller ej.
Ber jag henne om ett byte, innan hon själv hunnit byta, säger hon "fuck nej, jävla idiot!" och börjar antingen sparka eller bara rusar vidare i sin egna lilla värld.
Hon har haft problem med kotledsinflammationer hos en tidigare ägare, rätt rejäla sådana med. Visserligen hade hon extremt skeva hovar, för mycket hoppning och för lite veterinärvård. Visade sig dessutom att hon var sned i hela bogpartiet, krävdes en hel del kiropraktik och massage innan hon blev bra igen.
Har själv ingen erfarenhet av kotledsinflammationer, kan de ge så diffusa symtom? Varken jag, tränaren eller någon av de andra jag bett kolla (ingen av oss är veterinär) har sett något annat än just att hon byter galopp ibland.
Nu har hon vilat en vecka, tänkte åka upp till ridhuset ikväll och provgaloppera lite. Tänker om det kanske bara varit träningsvärk. På fredag ska jag be tränare rida lite, ifall det är jag som är kajko (jag är inte helt som jag ska i kroppen jag heller).