Bukediskussion väckte fundering

Sv: Bukediskussion väckte fundering

Det är väl svårt för mig att tala om vad de gjorde vid seklets början på SRS.

Det enda jag gjorde var att fråga Kottas om de red sk skolgalopp på SRS. Det viste han inte var det var - och nej de red ingen fyrtaktig galopp annat än av misstag.

Jag frågade, då det i diskussioner menats att en bra galopp är fyrtaktig, medan det strider mot den klassiska Dressyren - där man först fokuserar på gångarternas renhet, som en grund för den fortsatta utbidlningen

Det kan man läsa om i Podhajksy

Jag blir lite brydd av din fråga, om de red så dåliga galoppera att de inte var taktmässiga...
Säg den ryttare som inte tappar tretakten ibland.

Det går ju inte att 'åka runt i tretakt* utan något som man försöker uppehålla - tappar man det får man backa tillbaka och hitta den igen.
Det händer väl flera gånger under ett ridpass.
Skjuter man över målet så tappar man ju tretakten. Det finns ju ingen som skjuter mitt i prick hela tiden

--------------------------------------------------------------------------------

På 1600 - talet var hästen ett redskap
FEI fanns inte då

FEI's regler är till för att hästen skall utbildas på ett sunt och hållbart sätt (till skillnad för att vara ett redskap och som sådant se till att ryttaren överlevde i sitrid)

så kanske FEI är mer till för hästen - än stridskonst

( sedan har vi kanske en del problemet med uttolkandet av FEI's regler, vissa krafter vill ändra reglerna idag, men det kommer nog inte att gå.....)

Ja spanska ridskolan har utvecklats sedan 1600 - talet.
Tur är väl det med tanke på utrustning och metoder

Hela samhället har utveckalts - Gud ske lov

jag har inte planerat att vara med i diskussionen eftersom det jag tycker inte passade i denna tråd...

Men jag tänkte bara fråga vad medelåldern på en häst är utav alla tävlingshästar är idag?
Och tävlingskarriären hur lång är den?
Idag pressar vi hästarna så hårt för att vinna och showa i unga år att många är helt slut vid sju år.
Hur var det då med att hästen inte är ett redskap? tvärtom skulle jag vilja påstå.

Senast ändrad:

så kan man ju tycka om man vill, och tolka det angående fyrtakten.

Såsom jag skrev; så skall SRS vara en kvalitetsgarant för framtiden, de skall ha samma höga standard som FEI's regler (sedan att alla inte lyckas rida efter dessa regler är en annan sak - och en diskussion som inte hör hemma i denna tråden) OBSERVERA DETTA - gör en ny tråd då

Mer intressant tycker jag är att de på SRS aldrig rider ( eller har) ridit skolgalopp och terre a terre eller baklänges galopp....

Undrar hur de gör på andra institut - ni som har kontakt med Carde Borba???

Man får ju intreycket av att Terre a terre, skolgalopp och baklänges sidledes, är en del av den högre skolan...

men så alltstå inte på SRS

Det jag tycker är intressant med Kottas är ju att han faktiskt har blivit utsedd till chef på plejset SRS i Wien, OCH är utbildad Grand Prix domare, och invald medlem i Global Dressage forum.
Hedersmedlem i Allege Ideal

Kottas är altså inte ett UFO utan har cred i alla läger ( bortsätt från på buke då förståss :p )

Till skillnad mot en och annan kuf -som hittar på sin egen sanning -och inte har cred i större sammanhang.

(ingen speciell i åtanke, men för mig är det viktigt att en tränare får "godkänt" inte bara sig sig själv :o och sina anhängare)

Japp jag har nog en annan åsikt:smirk:

Men kvalitetsgaranti kan det ju inte vara eftersom kvaliten inte ens ligger på hälften idag mot innan. varför tar man bort övre delen av utbildningstrappan och säger att passage är högsta graden av samling..
Att vissa inte kan hålla sig till reglerna? Men allvarligt talat... Jag har aldrig sett nån som rider Grand Prix göra en tretaktig piruett någonsin.

Ja det tycker jag är väldigt konstigt... jag vet inte så mycket om spanska ridskolan eftersom jag aldrig tyckt att de är så fantastiskt... Men om dom säger att deras ridning inte har trappat ner i kvalitet från förr i tiden så lär dom ljuga om det är som du säger att dom varken har skolgalopp, terre a terre eller reculade.
Jag tror att dom tränar inför uppvisningar och inte i annat syfte.

Ja det tycker jag med är intressant... va tänkte dom på?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka